انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
بناهای تاریخی شهر ساحلی انزلی واقع در شمال غرب استان گیلان، بعنوان نمادی از میراث فرهنگی و هویت مردمان این دیار در حال تخریب و نابودی است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر بخشی از دیوار ظلع شرقی ساختمان قندچیان یا بانک ملی سابق که جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده شهرستان است، بر سر خودرویی که در کنار دیوار توقف کرده بود، آوار شد.
اواخر تابستان امسال نیز قسمتی از بنای فانوس دریایی که اکنون به برج ساعت تبدیل شده در کنار پای عابری فرو ریخت.
مردم انزلی بعنوان صاحبان این میراث با ابراز تاسف و نگرانی از شرایط موجود خواستار توجه جدی مسئولان برای حفاظت از این یادگاران ارزشمند به جای مانده از گذشتگانشان هستند.
مریم ساحلی بانوی داستان نویس اهل انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بناهای قدیمی بخشی از تاریخ و فرهنگ اهالی این شهر به حساب می آیند و باید در حفظ آن کوشا باشیم .
وی خاطرنشان کرد: حفظ و نگهداری این یادگارهای زیبا و ارزشمند گذشته، در زیبایی شهر و ماندگاری گردشگران نقشی بسزا دارد و می شود با مرمت و بازسازی و کاربری مناسب، برای اعتلای فرهنگ و هنر شهر مورد استفاده قرار گیرد.

* میراث فرهنگی باید چشم نواز باشد نه چشم آزار
بناهای قدیمی بعنوان یادگاران مانده از گذشته ها باید چشم نواز باشند نه چشم آزار.
مه سیما نصیری از اعضای شورای اسلامی شهر انزلی با بیان این مطلب گفت : به دلیل بی توجه به حفاظت و مرمت این ساختمان ها ، نه تنها چشم آزار بلکه خطرآفرین شده اند.
*پی گیر نجات بخشی بناها هستیم
در حالی که با توجه به اقلیم منطقه ، رطوبت بالای هوا و عدم نگهداری در شرایط مناسب، معدود بناهای تاریخی شهر انزلی به سرعت و با شدت در حال تخریب هستند حال اینکه مسئولان میراث فرهنگی از تشکیل جلسه و پی گیری برای نجات این سازه ها سخن می گویند .
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انزلی در این باره گفت: جلسات زیادی در رابطه با حفاظت بنای تاریخی قندچیان که در تملک بانک ملی است، تشکیل شد .
ابوالفضل چگینی اظهار کرد: در جلسه اخیر با رئیس بانک ملی استان گیلان و مسئولان شهرستان قرار شد کارشناسان بانک ملی و میراث فرهنگی، کمیته ای تشکیل دهند تا با مرمت بنا بر اساس بافت اصلی ساختمان از آن برای کاربری مناسب استفاده کنند.
وی تصریح کرد : از آنجایی که باید کارهای مرمت و نجات بخشی بنا توسط شرکتی دارای تخصص در زمینه بافت تاریخی باشد، چهار شرکت دارای مجوز را به بانک معرفی کرده ایم .
چگینی در مورد وضعیت مناره یا فانوس دریایی نیز گفت: کمیته میراث فرهنگی در شهرداری تشکیل و قرار بر این شد که اعتباری از استانداری برای مرمت بخش های آسیب دیده و استحکام بخشی بنا تخصیص یابد.
چگینی همچنین در خصوص بنای ساختمان دادگستری قدیمی که بعد از مرمت به طور مجدد به دلیل بی استفاده ماندن در معرض آسیب است، افزود: مالکیت بنا با قوه قضاییه است و قرار بود دادگستری به صورت مشارکتی با بخش خصوصی، آن را مورد مرمت و استفاده مناسب قرار دهد.
*متولیان باید وظایفشان را جدی بگیرند
گرچه شرایط اقتصادی محدودیت های مالی را برای مرمت آثار تاریخی بوجود آورده اما متولی هر کاری دستگاه های مربوطه هستند و هر دستگاهی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد .
فرماندار انزلی با انتقاد از وضعیت موجود بناهای تاریخی گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بر حفظ و مرمت بناهای تاریخی تاکید دارد.
عبدالصمد صفرنژاد اظهار کرد: بناها و آثار تاریخی از شاخصه های فرهنگی و جاذبه های مهم گردشگری بشمار می آیند و حفظ و نگهداری و مرمت آنها به عهده دستگاه های متولی است .
صفرنژاد افزود: شورای شهر و شهرداری نیز باید کمک کنند ولی متولی اصلی اداره میراث فرهنگی است.
وی یادآور شد: در آخرین جلسه با حضور نماینده مجلس، شهردار و اعضای شورای شهر و رئیس بانک ملی استان بعنوان مالک بنای قندچیان، بر لزوم ترمیم تاکید و در مورد آن تصمیم گیری شد و اهمال در این زمینه قابل قبول نیست .
فرماندار انزلی متذکر شد: مالکان و متولیان حفظ این بناها اگر قادر به ترمیم و نگهداری نیستند، می توانند بناها را به بخش خصوصی واگذار کنند تا حفاظت شود.
این طور که پیش برود، صاحبان این بناها باید به اندازه هزینه ترمیم بنا، پول خرج پرداخت خسارات وارده به مردم را بدهند اما آیا آسیب جانی هم قابل جبران است.
بانک ملی بعنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین بانک های ایران می توانست خیلی پیش از این به احترام مردمی که سال ها پولشان را به این بانک سپرده بودند، آن را تبدیل به یک موزه یا مکان فرهنگی کند.
دست ویرانگر زمان آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری را از صفحه روزگار محو کرده و باید بکوشیم این معدود میراث ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را حفظ کنیم.
شهر ساحلی بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: