انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز از بازدید 30 هزار گردشگر خارجی در 6 ماه نخست امسال از بناهای تاریخی این شهرستان خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، حسین یزدانمهر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: گردشگران خارجی از 40 کشور جهان از روستای تاریخی ابیانه و مسجدجامع نطنز بازدید کردند.
وی همچنین گفت: طی همین مدت حدود یک میلیون گردشگر داخلی از بناهای تاریخی، مذهبی و طبیعی شهرستان نطنز دیدن کردند.
وی با اشاره به بازدید و علاقه گردشگران داخلی و خارجی از روستای زیبا و تاریخی ابیانه افزود: این روستا جدای از طبیعت زیبا دارای فرهنگ و اصالت های تاریخی ارزشمند حفظ شده ای همچون لباس، زبان و آداب و رسوم اهالی و آیین های سنتی و مذهبی نخل گردانی، جغجغه زنی و گویش خاص مردمان روستای ابیانه است که در سال 92 در لیست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.
یزدانمهر گفت: شهرستان نطنز دارای چهار هتل و سه اقامتگاه سنتی و دو کمپ گردشگری است و نزدیک به 300 تخت اقامتی دارد و در 6 ماه نخست سال جاری تعداد 14 هزار و 650 نفر در این اماکن اقامت داشته اند که از این تعداد یکهزار و 450 نفر گردشگر خارجی و 13 هزار و 200 نفر گردشگر داخلی بوده اند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود شهرستان و متنوع بودن آب و هوا و قرارگیری در مسیر آزادراه تهران- اصفهان و عبور ریل آهن شمال به جنوب کشور، سرمایه گذارانی برای ساخت هتل و اقامتگاه سنتی در بافت های تاریخی جذب شده اند که این اقدام گامی در جهت پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری است.
روستای تاریخی ابیانه از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان است، این روستا در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس واقع است.
این روستا به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی پرتنوعش از روستاهای مشهور ایران است، ابیانه در 30 مرداد 54 با شماره ثبت 1089 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پیشینه یکهزار و 500 ساله را برای این روستای تاریخی تخمین می زنند و آن را از کهن ترین زیستگاه های انسانی در حاشیه دشت کویر ایران می دانند آثار و بناهای تاریخی این روستا مربوط به دوره های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار است.
شهرستان نطنز 1800 اثر طبیعی، تاریخی و معنوی شناسایی شده دارد که تعداد 118 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پنج منطقه نمونه گردشگری شامل امامزده آقا علی عباس (ع)، متین آباد، اریسمان، کشه و محور ابیانه و هفت روستای هدف گردشگری نیز شامل ابیانه، برز، طره، کمیجان، یارند، هنجن و طرق در این شهرستان وجود دارد.
همچنین شمار سایت های باستانی در شهرستان نطنز هشت سایت شامل تپه مسی، سوچن سرآسیاب، اریسمان، قلعه گوشه، اریسمان، میلاجرد، تپه ابوذر، هل آباد و قلعه سفید است و مهمترین آنها که مورد کاوش باستان شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته سایت اریسمان است.
نطنز پس از اصفهان و کاشان رتبه سوم را بلحاظ شمار آثار تاریخی طبیعی و فرهنگی به خود اختصاص داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: