انتشار: ۱۷:۳۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
بر اساس یک رسم دیرین، آیین طوق‌گردانی و سنگ‌زنی در روستای علاء سمنان برگزار می‌شود.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا، این آیین همه ساله در ششمین روز محرم در این روستا برگزار می‌شود. در این آیین که امسال هم برگزار شد، اهالی روستای علاء و روستاهای اطراف و نیز گروه‌هایی از مردم سمنان به یاد مظلومیت و شهادت حضرت اباعبدالحسین (ع) به شیوه‌ی خودشان سوگواری در غم شهادت امام سوم شیعیان جهان می‌پردازند.

این مراسم با برنامه تعزیه‌خوانی و حرکت هیات‌های عزاداری و تجمع در میدان اصلی این روستا آغاز می‌شود و عزاداران در عزای شهیدان دشت کربلا، بویژه حضرت ابوالفضل (ع) و دیگر شهیدان، سینه‌زنی، زنجیرزنی و سنج‌زنی می‌کنند.

آیین سنگ زنی که خاص این روستا است، ریشه‌ای 100 ساله دارد و به عزاداری روستای علاء سمنان حال و هوایی ویژه داده است. ساکنان روستای علاء سمنان با دادن نذورات فراوان از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و با این حرکت خالصانه عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران با وفایش به نمایش می‌گذارند.

البته آیین سنگ‌زنی که اجرای آن در کشور کم نظیر است، در برخی دیگر مناطق استان، ازجمله شهرستان دامغان نیز برگزار می‌شود. این آیین با عنوان سنگ‌زنی در استان سمنان و به شماره 83 در سال 88 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

درواقع سنگ‌زنی یکی از شیوه‌های سنتی عزاداری ماه محرم در برخی نقاط استان سمنان است. سنگ دو چوب کوچک دایره‌ای شکل و یا سنگ به اندازه کف دست با قطر تقریبی هفت سانتی‌متر است. سنگ‌زنان همراه با آهنگ نوحه به منظور تعزیت سنگ‌ها را در دو شیوه تک‌ضرب و سه‌ضرب به هم می‌زنند.

علاوه بر روستای اعلا، در روستاهای صالح آباد شاهرود و کهن‌آباد آرادان و شهرهای دامغان، سرخه، بسطام و بیارجمند این آیین همه‌ساله در ایام دهه محرم اجرا می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: