انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از انجام عملیات مرمت و بازسازی بنای قدیمی مدرسه عمادیه گرگان واقع در بافت قدیم این شهر خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، حمید عمرانی رکاوندی بدون اشاره به اعتبار هزینه شده در این خصوص، گفت: عملیات مرمت و بازسازی این بنای تاریخی متعلق به دوره صفویه در سال جاری انجام شد.
وی افزود: زیرسازی، کف سازی با آجر، بند کشی حیاط خلوت جنوبی بنا، اجرای اندود کاهگل بر روی بدنه های دیوار حیاط جنوبی، اجرای یک چشمه سرویس بهداشتی در حیاط جنوبی از اقدام های انجام شده دراین مدرسه تاریخی بوده است.
عمرانی رکاوندی خاکبرداری و زیرسازی حیاط خلوت شمال غربی، مرمت و سفال گردانی حجره های شمال غربی، ساماندهی سفال پوش حجره جنوب غربی، اجرای دریچه های مرکب از بتن و سنگ فرش بر روی کانال های تاسیسات، ساخت بوفه (کمد) برای فضاهای مدرسه اعم از حجره و ایوان ها را از دیگر اقدام های مرمتی در این بنا برشمرد.
وی اضافه کرد: پیش از این در سال 93 کاخ آقا محمد خان قاجار و نیز خانه تاریخی باقری ها در بافت قدیم گرگان مرمت و بازسازی شد.
عمرانی رکاوندی تصریح کرد: کاخ آقا محمدخان قاجار بنایی با سازه آجری در دو طبقه با ستون های چوبی درضلع جنوبی است و یکهزار و 156 مترمربع زیربنا دارد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، برداشت اندود سیمانی بدنه در ضلع غربی بنا، برداشت ورق حلب شیروانی بام بنا، برداشت چوب های فرسوده و پوسیده و چوب ریزی سقف بنا به روش سنتی، اجرای شیر سر و تخته کوبی در سقف بنا، اجرای سفال چینی به روش سنتی و برداشت نخاله های ساختمانی حاصل از تخریب را از اقدام های صورت گرفته جهت احیا و بازسازی این بنای تاریخی برشمرد.
وی درخصوص مرمت خانه تاریخی باقری ها در محله نعلبندان گرگان نیز گفت: این بنا در دوره قاجار با وسعتی حدود سه هزار مترمربع و کاربری مسکونی با حیاط های متعدد، تالار، پستو و اتاق ساخته شد.
عمرانی رکاوندی افزود: قسمتی از حیاط اندرونی و حیاط اصطبل بنا درسال 1394 با اعتبار تقریبی یک میلیارد و 300 میلیون ریال به منظور تبدیل شدن به بازارچه صنایع دستی مرمت و بازسازی گردید.
وی، اجرای آجر فرش کف حیاط اصلی، مرمت و ساماندهی حوض و اصطبل، مرمت و بازسازی جداره های خارجی حیاط، بند کشی دیوارهای حیاط، اجرای سنگ فرش، کاهگل، اجرای سرویس بهداشتی، سقف سفالی با زیرسازی فلزی، ساخت چهار چوب و نصب درب، موزاییک فرش آجری در کف اتاق ها را از دیگر اقدام های مرمتی صورت گرفته در این بنای تاریخی ارزشمند برشمرد.
عمرانی رکاوندی، حفظ آثار تاریخی و ارزشمند و جذب گردشگر را از اهداف مرمت و بازسازی آثار تاریخی دربافت های با ارزش استان دانست.
استان گلستان با افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر از استان های تاریخی و گردشگر پذیر کشور بشمار می رود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: