انتشار: ۱۷:۳۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
سرپرست هیات کاوش شهر سوخته گفت: در آغاز پانزدهمین فصل از کاوش های باستان شناسی شهر سوخته ،کشف چشم مصنوعی مربوط به 4800سال پیش را مهمترین کشف کاوش های پیشین دانست.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، سیدمنصور سیدسجادی افزود: دراین فصل از کاوش 2بخش اصلی شهر سوخته مورد کاوش و مطالعات باستان شناسی قرار می گیرد .
وی با اشاره به انجام بخش اول کاوش در کارگاه 26 تصریح کرد :کارگاه 26در سال گذشته نیز مورد کاوش قرار گرفت ولی به دلیل وسعت و اهمیت این بخش در این فصل نیز کار کاوش در آن ادامه می یابد .
این باستان شناس پیشکسوت یکی از اهداف این فصل کاوش را یافتن بخش های احتمالا مسکونی دراین کارگاه اعلام و خاطر نشان کرد که به احتمال قوی این کارگاه یک بخش اداری و عمومی اداره شهر در دوره آخر استقرار شهر سوخته در سال های 1800تا 2200پیش از میلاد بوده است .
وی عنوان کرد: بخش دیگر کاوش در این فصل در محوطه گورستان وبا هدف یافتن دلایل و شواهدی در خصوص ساکنین شهر سوخته در آخرین دوره استقرار صورت می گیرد .
سیدسجادی تصریح کرد: ازمیان 900گوری که تا به حال در کاوش های باستان شناسی حفاری شده است تعداد گورهای مربوط به دوره آخر استقرار نادر است .
به گفته او ، دراین فصل از کاوش و در ادامه سایر فعالیت ها ، مطالعات انسان شناسی و میان رشته ای مانند باستان آسیب شناسی انجام می گیرد .
این باستان شناس پیشکسوت اظهار کرد: تلاش می کنیم در این فصل از کاوش با عکسبرداری هوایی ازمحوطه بتوانیم بدون نیاز به حفاری نقشه شهر سوخته را تهیه کنیم .
سید سجادی در ادامه با اشاره به کاوش های صورت گرفته در این محوطه تاریخی در سالهای گذشته، کشف نخستین چشم مصنوعی جهان دراین محوطه تاریخی را مهمترین و ارزشمند ترین کشف باستان شناسی شهر سوخته اعلام کرد.
وی اضافه کرد: کشف این چشم مصنوعی متعلق به یک زن 25تا30ساله مربوط به 4800سال پیش واکنش رسانه های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشت .
وی کهن ترین تخته نرد جهان ،سفال بانقش بز بال دار و جراحی جمجمه انسان را نیز از منحصر به فرد ترین کشفیات در شهر سوخته دانست.
سید سجادی با اشاره به تاریخچه کاوش ها در شهر سوخته تببین کرد که شهر سوخته برای نخسین بار در سال 1324(1945میلادی ) توسط اشتاین شناسایی شد و در سال های 1346و 1358(1967تا 1979میلادی )به تناوب توسط گروه باستان شناسان ایتالیایی مورد کاوش قرار گرفت .
وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار حفاری دراین محوطه تاریخی به مدت 18سال متوقف شد تا اینکه در سال 1376در زمان ریاست سید محمد بهشتی بر سازمان میراث فرهنگی کاوش در شهر سوخته شروع وتاسال 1388ادامه یافت .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی با اشاره به اینکه در سالهای 1389تا 1392به مدت 4سال کار کاوش در شهر سوخته انجام نگرفت افزود: از سال گذشته با حمایت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی کاوش در این محوطه تاریخی در حال انجام است .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: