انتشار: ۱۹:۲۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت جبهه شمالی خانه تاریخی خداشناس در این شهرستان خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی؛ محسن جاوری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد : این عملیات مرمتی با اعتباری افزون بر 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.
وی افزود: بازسازی رواق تخریب شده جبهه شمالی، آوار برداری، استحکام بخشی و اندود کاهگل نهایی بام جبهه شمالی از اقدامات مرمتی مهمی است که در این بنا صورت گرفته است.
خانه تاریخی خداشناس از جمله خانه های منحصر به فرد کاشان است که در دو طبقه همکف و زیر زمین بنا شده و نوع آجرکاری ورودی و گچ بری و رخبام پنجه گربه ای بالای سر در این بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است که نوع فضای سازی داخلی بنا نیز به همین مورد اشاره دارد.
اطاق های این بنا در سه ضلع شمال شرق، جنوب غرب و شمال غرب بنا شده و دارای دو زیر زمین می باشد که در ضلع شمال شرق و جنوب غربی استقرار یافته است.
از جمله ویژگی های این بنا می توان به حوضخانه زیبا و رفیع آن در ضلع جنوب غربی خانه و همچنین گچ بری هاو سر ستونهای زیبای رواقها و بدنه های روبه حیاط اشاره کرد.
خانه تاریخی خداشناس در تاریخ 16 دی سال 1387با شماره 24455 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بیش از یکهزار و 500 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 318 بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده که از این تعداد 83 خانه تاریخی را شامل می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: