انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
همایش ملی جایگاه فارس در عرصه زبان و ادبیات عربی چهارشنبه با حضور شماری از محققان و چهره های ماندگار کشور در تالار علامه جعفری دانشگاه شیراز گشایش یافت.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، احد جمالی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس سخنران آغازین این همایش ملی بود که در سخنانی کوتاه مقام ادیبان و دانشمندان استان در طول تاریخ و خدمات آنها در حوزه های مختلف را ارج نهاد و بر پاسداشت آنها با برگزاری همایش های جداگانه تاکید کرد.
رییس دانشگاه شیراز نیز در پیامی با بیان این که دانشمندان دیار فارس در عرصه زبان و ادبیات عربی خدمات شایسته ای داشته اند، از دست اندرکاران این همایش خواست که این گونه نشست ها را در سطح منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا برنامه ریزی و برگزار کنند.
مجید ارشاد لنگرودی در این پیام که مشاور و رییس دفتر ریاست دانشگاه شیراز آن را قرائت کرد افزود: برگزاری هم اندیشی در سطح این گروه از کشورهای جهان می تواند دل های اندیشمندان و پژوهشگران را به یکدیگر نزدیک کند و صلح و مودت و آرامش را در این منطقه پرهیاهو به ارمغان آورد.
به گفته دبیر علمی این همایش ملی، قطب علمی مطالعات زبان عربی در شیراز شکل می گیرد تا به پژوهشگران این حوزه خدمات ارایه کند.
حسین کیانی هدف از برگزاری این همایش را تبیین جایگاه ادیبان و دانشمندان استان فارس در توسعه و گسترش زبان و ادبیات عربی در دوره های تاریخی مختلف و توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی بیان کرد.
دانشیار دانشگاه شیراز، اظهارکرد: در دوره هایی ازتاریخ، زبان علمی روزگار زبان عربی بوده است و بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان فارس در آن روزگار آثار خود را به زبان عربی نگاشته بودند یا زبان فارسی را مبنا قرار داده و نوشته هایی به زبان عربی نیز دارند.
دبیر علمی همایش ملی جایگاه استان فارس در عرصه زبان و ادبیات عربی گفت: حافظ، سعدی، سیبویه، قاضی بیضاوی، ابن مقفع، فیروزآبادی، قاضی ایجی، مولا مسیحا فسوی و ... از مشاهیر فارس در جهان هستند که آثار آنها یکی از این دو ویژگی را دارد که سعدی و سیبویه هر یک با 10 مقاله از پربحث ترین موضوع ها در این همایش هستند.
به گفته وی، از 200 چکیده مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش ملی، هیات داوران 130 چکیده مقاله را برای ارایه اصل مقاله پذیرفت که از میان 100 مقاله کامل دریافتی، 77 مقاله برای ارایه در همایش پذیرفته شد که از این تعداد 63 مقاله به زبان فارسی و 14 مقاله به زبان عربی است.
دکتر آذرتاش آذرنوش استاد دانشگاه و چهره ماندگار کشور در عرصه زبان و ادبیات عربی و دکتر محمد علی آذرشب استاد دانشگاه و پژوهشگر برجسته در این عرصه از سخنرانان این همایش هستند.
نشست های علمی این همایش بعدازظهر چهارشنبه وصبح پنجشنبه ادامه می یابد و در نهایت این همایش ظهر پنجشنبه به کار خود پایان می دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: