انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴
مراسم هفتاد و ششمین سالروز تولد زنده‌یاد اکبر رادی با خبر آغاز فعالیت رسمی و دریافت مجوز این بنیاد پنج سال پس از تأسیس آن برگزار شد.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایسکانیوز در این مراسم که اجرای آن را عطاالله کوپال بر عهده داشت، بهزاد صدیقی با ارائه گزارشی در مورد فعالیت‌های یک سال گذشته این بنیاد، گفت: بنیاد رادی بیش از پنج سال است که فعالیت‌های خود را به صورت غیررسمی دنبال می‌کند، اما در طی این سال‌ها اقدامات و پیگیری‌های لازم برای کسب مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار خود داشت. خوشبختانه بعد از پیگیری‌ها، اقدامات لازم در این زمینه شکل گرفته و به زودی مجوز ثبت این بنیاد به سرانجام خواهد رسید. با شروع فعالیت رسمی، اهدافی که در اساسنامه این بنیاد مطرح شده، پیگیری خواهند شد.

او از انتشار دو فراخوان خبر داد و عنوان کرد: به زودی دو فراخوان از سوی بنیاد رادی منتشر خواهد شد. فراخوان اول مربوط به همایش رادی‌شناسی است و فراخوان دوم جشنواره نمایشنامه‌خوانی رادی است که به آثار این نویسنده اختصاص دارد. این جشنواره آذرماه برگزار خواهد شد و برگزیدگان در صورت ایجاد شرایط مناسب، اجرای عمومی خواهند داشت.

صدیقی در ادامه فعالیت‌های پیش روی این بنیاد اظهار کرد: دو کتاب در دست انتشار است. یکی از این کتاب‌ها به نامه‌های زنده‌یاد استاد رادی به اهالی فرهنگ و هنر و دیگری جلد دوم رادی‌شناسی است که اواخر پاییز توسط یک ناشر خصوصی منتشر می‌شود. همچنین جلد سوم رادی‌شناسی در دست ویرایش است و سال 95 منتشر خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش از معرفی این نمایشنامه‌نویس برجسته در دانشنامه ایرانی‌ها به زبان انگلیسی خبر داد و بیان کرد: خانم فریندخت زاهدی کارگردان و یکی از اعضا هیئت‌مدیره بنیاد، بیوگرافی و بررسی آثار رادی را انجام داده و در پنج صفحه در دانشنامه ایرانی‌ها منتشر خواهد کرد. به این طریق اطلاعات لازم برای پرداخت و شناخت آثار این نویسنده در سطح بین‌المللی فراهم می‌شود.

این عضو بنیاد رادی همچنین در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به زودی وب‌گاهی راه‌اندازی می‌شود تا اطلاعات و اخبار بنیاد رادی در آن قرار بگیرد. فراخوانی برای دوستداران عکاسی منتشر خواهد شد که عکاسان می‌توانند آثار خود را در آن ارائه دهند. این آثار در نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. امید است با فعال شدن موزه استاد رادی تمام اسناد، مدارک و عکس‌هایی که از آثار این هنرمند تئاتر گرفته شده است در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و حفظ و نگهداری شود.

در ادامه این مراسم، بهزاد صدیقی پیام جعفر والی را که به دلیل بیماری تنفسی نتوانسته بود در مراسم حاضر باشد، برای حاضران در جلسه خواند. همچنین عطاالله کوپال پیام تسلیت بنیاد رادی را به مناسبت درگذشت هما روستا بانوی پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون قرائت کرد.

در بخش دیگر این مراسم، لوح تقدیر بنیاد رادی به خاطر اجرای آثار صحنه‌ای و رادیویی به میکائیل شهرستانی تقدیم شد. همچنین لوح تقدیری به بهترین نمایشنامه‌نویس تئاتر از نگاه این بنیاد به حمیدرضا نعیمی اهدا شد.

میکائیل شهرستانی در سخنانی کوتاه گفت: زنده‌یاد بر قله درام ایران تکیه دارد. افتخار می‌کنم در نمایش "هفت‌پرده" توانستم هفت تابلو از هفت‌پرده او را اجرا کنم و نقش او را خودم ایفا کنم. استاد رادی همیشه زنده است. اگر ما او را نشناسیم، چه کسی را باید بشناسیم. امیدوارم بتوانم در نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی یکی از آثار این نویسنده را اجرا کنم.

اکبر رادی، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس معاصر ایرانی بود که از جمله آثار او می‌توان به نمایشنامه‌های "ملودی شهر بارانی"، "آهنگ‌های شکلاتی"، "هاملت با سالاد فصل"، "شب روی سنگفرش خیس"، "لبخند باشکوه آقای گیل" و ... اشاره کرد.

در این مراسم هنرمندانی چون هادی مرزبان، حمیده عنقا، بهزاد فراهانی، حمیدرضا نعیمی، میکائیل شهرستانی، مسعود طیبی، آرش رادی، طالبی حضور داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: