انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از زمانی که تامل و مطالعات خود را در شناخت معماری ایرانی، پس از سال ها توجه به معماری حاشیه کویر به سوی انواع دیگر برده ایم ما صاحب یک ادبیات در معماری شده ایم.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از ایرنا سید محمد بهشتی روز چهارشنبه در آیین آغازین دومین همایش بین المللی معماری دستکند در موزه ملی افزود: عموما در دوره معاصر شناخت ما و ذهنیت جامعه معماری ما به معماری حاشیه کویر یا به طور مشخص بخش غربی حاشیه کویر نظیر اصفهان، کاشان، نائین معطوف می شد.

وی اضافه کرد: غالبا معماری دیگر نقاط ایران نظیر سواحل خلیج فارس، کردستان یا دامنه های شمالی البرز در ذهنیت پژوهشگران موثر نبود تا جایی که آن ها را از ذهنشان حذف کردند و به عنوان آثار تاریخی مهم معماری محاسبه نمی کردند. شاید به همین دلیل بود که حوزه معماری مثل دستکند در زمان کوتاهی است که مورد تامل واقع شده است.

بهشتی تصریح کرد: جامعه معماری ما در مواجهه با شناخت معماری دستکند شگفت زده شده است و با حیرانی به معماری کندوان یا میمند می نگرد.

وی عنوان کرد: مثلی در فارسی هست که می گویند مشت نمونه خروار است، کاربرد این مثل در معماری این گونه است، اگر انواع و اقسام معماری در ادوار مختلف تاریخی را در کشورمان بررسی کنیم می بینیم که این ها در فرهنگ ایران زمین دلالت می کنند. نقش جهان یا گنبد سلطانیه هر دو آیینه هایی هستند که یک چیز یعنی فرهنگ ما را منعکس می کنند پس از این منظر مشت نمونه خروار است.

وی ادامه داد: اما در جاهایی این مثل صحیح نیست، آنجایی که از تنوع و ظرفیت های فرهنگ ایرانی صحبت می شود. معمولا غیرچینی ها فکر می کنند که همه چینی ها شبیه به هم هستند و گاهی حیرت می کنند که چرا چینی های چشم بادامی همدیگر را اشتباه نمی گیرند. جالب است بدانید که چینی ها هم از همین منظر به ما نگاه می کنند. پس شناخت ما نسبت به هم عمیق نیست و اینجا مشت نمونه خروار نیست. باید با دقت و عمق بیشتری به مسائل نگاه کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: