انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی شب گذشته (23 شهریورماه) در برنامه «گفتگوی 20» بخش خبری شبکه 4 سیما در راستای بررسی عملکرد سینما در نیمه اول سال 95 سخن گفت.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، ایوبی ضمن تبریک ایام عید در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا برای توجه به ذائقه مخاطب سینما تغییری در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی ایجاد شده است، گفت: من در پاسخ به سوالتان باید عرض کنم که افزایش رونق سینما و افزایش مخاطب، به هیچ وجه یک تصادف و اتفاق نیست. اگر به روندها نگاه کنیم، فروشمان در سال 93 حدود 30 الی 40 درصد افزایش پیدا کرد و از حدود 30 میلیارد فروش در سال 92 به 54 میلیارد در سال 93 و 74 میلیارد تومان در سال 94 رسیدیم و امسال هم یک رونق بسیار بسیار خوبی داشت که برای خیلی‌ها شگفت‌انگیز بود و ما انتظارش را داشتیم البته شاید نه به این اندازه. مطمئن هستیم که روزها و ماه‌های خوب همچنان در انتظار سینمای ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که گیشه‌ها چقدر مرهون نمایش فیلم‌هایی هستند که علی‌رغم فروش خوب، اعتراضاتی هم در مورد کیفیت‌شان وجود داشته است، گفت: علاوه بر اینکه زیرساخت‌ها درست شدند و ما به سمت سینمای دیجیتال حرکت کردیم، پخش همزمان فیلم‌ها در سراسر کشور، بهسازی و بازسازی سالن‌های سینما، تصحیح کیفیت رنگ و صندلی‌ها و سالن‌ها هم از اتفاقات خوب بود و حتما روی فروش اثر گذاشته است، اما به نظرم افتخار اصلی این فروش و افتخار اصلی آشتی مردم با سینما، به خود سینماگران باز می‌گردد. سینماگرانی که وارد عرصه سینما شدند و سینما از بحران‌های مختلف همچون بحران همبستگی، هویت، مخاطب، مشروعیت نجات پیدا کرد.

وی ادامه داد: اگر به عقب برگردید می بینید که سینمای ما در سه سال گذشته بحران‌های فراوانی را به خودش دیده که به نظرم در تاریخی سینمای ایران بی سابقه بود. در چنین فضای آرام، معقول و درستی اهالی سینما وارد میدان تولید شدند و نهضت تولید به راه افتاده و سینماگرها هم با مردم آشتی کرده‌اند.

ایوبی اظهار کرد: ما در سال گذشته و امسال شاهد فیلم‌های بسیار خوب و باکیفیتی هستیم اما مطمئن باشید هرگز در کشور اتفاق نخواهد افتاد که ما در سالی فیلم‌هایی را اکران کنیم که هیچ کس منتقد و مخالف آنها نباشد. اکران 64 فیلم در نیمه اول سال اتفاق بزرگی است زیرا در سال‌های گذشته حداکثر 60 فیلم در سال اکران می‌شد. ظرفیت اکران ما تقریبا دوبرابر شده و این بدان معناست که سبد سینمای ایران برای همه سلیقه‌ها جا دارد و همه مردم می‌توانند بروند فیلم ببینند. اگر همین 64 فیلم را بررسی کنید، شاید فیلمی که در ذهن جنابعالی و برخی دیگر به عنوان سوال مطرح باشد، یک یا دو فیلم بیشتر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چکار باید کرد تا فیلم‌هایی که محتوای خیلی خوبی ندارند کمتر ساخته شوند، گفت: من معتقدم با توجه به شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش بسیار خوبی که داریم و فضای مثبتی که در سینما وجود دارد، در سال گذشته با کیفیت‌ترین فیلم‌های سینمایی ایران، لااقل در چندین سال اخیر کشور، تولید شده و آنچه مردم ما طی 6 ماه گذشته روی پرده‌های سینما دیدند، فیلم‌های بسیار خوبی بوده است. اگر به صورت درصدی هم نگاه کنید، درصد فیلم‌هایی که مورد سوال هستند و باید در موردشان بحث کرد، بسیار ناچیز است یعنی سینمای ایران با یک ضریب اطمینان 98 تا 99 درصد کار می‌کند. ممکن است یک درصد از فیلم‌های اکران شده ایراد داشته باشد که من فکر نمی‌کنم هیچ دستگاه و سازمانی با چنین ضریب اطمینانی پیش برود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه در مورد برنامه‌های مدون طراحی شده در این رابطه توضیح داد: گلوگاه اول ما شورای پروانه ساخت و حمایت‌های ما در بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران است. ما اعلام کرده‌ایم که از چه نوع فیلم‌هایی حمایت می‌کنیم.

وی همچنین در مورد میزان تسهیل روند دریافت پروانه ساخت و نمایش گفت: این روند بسیار کوتاه شده و به نظر من مانعی از این جهت وجود ندارد؛ البته فیلمنامه‌ها با دقت خوانده می‌شود و شورای پروانه ساخت ما که از چهره‌های درخشان سینمای ایران هستند، به عنوان مشاوری امین در کنار سینماگران حضور دارند و شاید یکی از دلایل رونق گیشه‌ها این است که فیلم‌هایی با محتوای بسیار خوب تولید می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دلیل اینکه چرا به برخی از فیلم‌ها اجازه ساخت داده می‌شود اما در هنگام اکران با مشکل مواجه می‌شوند، توضیح داد: فیلم‌هایی داریم که پروانه ساخت می‌گیرند اما برای گرفتن پروانه نمایش مشکل پیدا می‌کنند، زیرا خواندن فیلمنامه و دادن مجوز پروانه ساخت به تنهایی کافی نیست. ممکن است در مراحل ساخت فیلم برخی مشکلات ایجاد شود که معمولا با چند اصلاحیه بر اساس نظرات شورای پروانه نمایش که از چهره‌های درخشان سینمای ایران هستند، مرتفع می‌شود. گه‌گاهی هم فیلمی یا فیلم‌هایی با مشکل مواجه می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم این مشکلات به حداقل ممکن کاهش پیدا کند، زیرا ساخت یک فیلم فرآیند بسیار طولانی، بسیار سخت و هزینه‌بری است و یک جماعت علاقه‌مند، فرهیخته برای به ثمر رسیدن یک فیلم کار می‌کنند؛ ما امیدواریم که مشکلات به حداقل برسد و معتقدیم که به حداقل رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از سینماگران حرفه‌ای و آنهایی که تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند، چه برنامه‌هایی دارید، گفت: مهم‌ترین مسئله این است که بازار سینما و بازار کسب و کار سینما رونق پیدا کند که معتقدیم رونق پیدا کرده است. تعداد فیلم‌هایی که تولید می‌شود، دو برابر شده یعنی دوبرابر سینماگران دارند در این عرصه کار می‌کنند. گیشه‌ها رونق بسیار خوبی پیدا کرده و مهم‌تر از همه، چیزی که کمتر دیده می‌شود، سینمای خانگی ما است که رونق بسیار خوب و باورنکردنی پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: من معتقدم سینمای ایران در یک نبرد بسیار نابرابر با سینمای هالیوود موفق شده است. سینمای جهان دست‌هایش در مقابل سینمای هالیوود بالاست و تسلیم شده‌اند؛ آمریکا سالن‌های و گیشه‌های اروپا را فتح کرده است اما گیشه‌های ایران را نتوانسته‌اند فتح کنند.

ایوبی در ادامه در مورد حمایت از پیشکسوتان نیز گفت: ما صندوقی داریم به نام صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و همچنین موسسه‌ای با عنوان موسسه پیشکسوتان داریم که وظیفه آنها بالذات این است که حمایت‌های لازم را انجام دهند. من شخصا از وضعیت پیشکسوتان هنر، نه تنها در سینما بلکه در تمامی عرصه‌های هنر مثل تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... راضی نیستم و معتقدم در کشوری که دارای نظامی فرهنگی است، یک اراده ملی باید شکل بگیرد برای اینکه پیشکسوتان ما با آرامش خاطر کار کنند.

وی افزود: ما در حد توان خودمان اقداماتی کرده‌ایم؛ مثلا در حوزه سینما بخش بیشتری از هزینه بیمه تکمیلی پیشکسوتان را سازمان سینمایی پرداخت کرده‌، ولی معتقدم این یک امنیت و آرامش روانی است. کسانی که سالیان سال برای ما خاطرات زیبا آفریدند و امنیت روانی ما و فرزندانمان را در خانواده حفظ کرده‌اند و نسل جدید ما را با فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت کرده‌اند، وقتی پا به سن می‌گذارند، همه جامعه باید به فکر امنیت روانی آنها باشند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: من هم به عنوان مدیر این عزیزان گله‌مند هستم و معتقدم سازمان سینمایی به تنهایی و با این بودجه اندکی که دارد، نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ یک اراده ملی باید شکل بگیرد و دولت باید دست به کار شود.

وی در مورد بودجه سازمان سینمایی در سال 95 نیز گفت: کل بودجه سازمان سینمایی با لشگر عریض و طویلی که ما داریم و بخش‌های مستند و کوتاه و ... به اندازه یک سوم هزینه ساخت یک فیلم هالیوودی، یعنی چیزی در حدود 150 میلیارد تومان است که تخصیص آن نیز معمولا در حد 80 درصد است، اما جای خوشبختی است که با همین بودجه و سینماگرانی که با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند، تیراژ آثار ایرانی شبکه نمایش خانگی در سال گذشته 218 درصد افزایش و تیراژ آثار خارجی 41 درصد کاهش داشته است.

ایوبی در ادامه در رابطه با راهکارهای رفع مشکلات معیشتی هنرمندان پیشکسوت گفت: مسئله بیمه عمومی و تکمیلی هنرمندان در عرصه سینما حل شده است. برای بیکاری سینماگران هم طرحی را آماده کردیم اما به دلیل نداشتن بودجه کافی نتوانستیم اجرا کنیم. امیدواریم در سال آینده هم در بودجه مد نظر قرار گیرد و هم دستگاه‌های دیگر به ما کمک کنند تا بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی در مورد میزان بودجه مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح مزبور گفت: این صندوق که صندوق بیمه بیکاری است با 40 تا 50 میلیارد تومان به عنوان هزینه اولیه راه‌اندازی می‌شود و بعد می‌تواند به حل مشکل بیکاری هنرمندان سینما کمک کند. سینماگر به محض پایان فیلمبرداری فیلمش بی کار تلقی می‌شود و باید منتظر پروژه بعدی باشد؛ بیکاری مسئله‌ای است که سینما دائما با آن دست به گریبان است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا تولید آثار سینمایی با مضمون دفاع مقدس به اندازه انگشتان یک دست هم نیست، گفت: دفاع مقدس یک گنجینه بسیار بزرگ و ارزشمند است که رشته‌های هنری، به ویژه سینما باید از این گنجینه بهره‌مند شوند. من هرگز نمی‌گویم که تعداد فیلم‌هایی که در رابطه با دفاع مقدس ساخته می‌شود، کافی است اما تعداد این آثار خیلی بیشتر از انگشتان یک دست است و جشنواره فیلم مقاومت با موضوع آثار دفاع مقدس با کمک سازمان سینمایی به زودی برگزار می‌شود. افتخار می‌کنیم که دو سال پیش و امسال در کنار دوستانمان در جشنواره مقاومت هستیم و این جشنواره را جشنواره خودمان و سینمای ایران می‌دانیم.

وی افزود: دبیر جشنواره مقاومت اعلام کرده‌اند که در بخش آثار ایرانی 18 فیلم را پذیرفته‌اند؛ بنابراین در دو سال گذشته ما حدود 20 فیلم سینمایی داریم که دبیرخانه جشنواره اعلام وصول کرده و آنها را به عنوان فیلم‌های خوب دفاع مقدس پذیرفته است. به نظرم تولید سالی 10 فیلم خوب در حوزه دفاع مقدس کارنامه قابل قبولی است و این نوید را به شما می‌دهم که امسال هم فیلم‌های خوبی در عرصه دفاع مقدس در حال تولید است و یک اتفاق بسیار خوبی که در سینما افتاده این است که ما در گذشته فیلم‌های جنگی را به عنوان آثار دفاع مقدس می‌شناختیم که بسیار پرهزینه هستند، اما خوشبختانه همین امسال تعدادی از جوانان فیلم اولی ما با هزینه‌های بسیار کم مشغول ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس هستند. همان طور که در سال گذشته هم دیدیم که فیلم‌هایی در زمینه دفاع مقدس با حداقل هزینه‌ها ساخته شد. این اتفاق جدیدی است که کمک می‌کند تا ما بتوانیم برخی از آن زیبایی‌های دفاع مقدس را نشان دهیم.

رئیس سازمان سینمایی در راستای نقد به کارکرد خود و سازمان متبوعش گفت: ما توانستیم مردم را با سینما آشتی دهیم، توانستیم بسیاری از بحران‌های سینما را حل کنیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم که همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور، از جمله صدا و سیما را به صورت کامل با سینما آشتی دهیم. البته با مدیریت جدید می‌دانم که حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد و این نوید را هم به سینماگران می‌دهم که با توجه به تجربه مدیر جدید سازمان صدا و سیما، تغییراتی را احساس می‌کنیم. اگر ما بتوانیم این آشتی کامل بین تلویزیون و سینما را هم برقرار کنیم، اتفاق خوبی افتاده است.

ایوبی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم «رستاخیز» محرم امسال به نمایش در خواهد آمد یا نه، گفت: خیلی امیدواریم که این اتفاق بیفتد و آرزوی من این است که زحمات برادر عزیزم آقای احمدرضا درویش و کسانی که با عشق و علاقه این فیلم را ساختند به ثمر بنشیند و بتوانیم از این بحران‌ها و حاشیه‌ها عبور کنیم و فیلم را نمایش دهیم. همین جا عرض می‌کنم که ما باید سعی کنیم هزینه کسانی که وارد عرصه فیلمسازی دینی می‌شوند را به حداقل کاهش دهیم. این هزینه‌ای که به «رستاخیز» و سازندگان این فیلم تحمیل شد، اثرات منفی بر جای می‌گذارد. من با توجه به آخرین مصاحبه‌ای که کردم و چراغ سبزی که قوه قضاییه به ما نشان داده بیش از 70 درصد امیدوارم که بتوانیم بر اساس فتاوی معتبر فیلم را به همان صورت که پروانه نمایش گرفته، اکران کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: