انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
مدیر کل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری کشور هشدار داد: تهدید برندهای وارداتی غذا جدی است و مستندسازی، سامان دهی و استانداردسازی در این زمینه می تواند به برندشدن غذای بومی ایران در صنعت گردشگری دنیا منجر شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ علی‌ باقر نعمتی زرگران روز یکشنبه در نشست خبری جشنواره 'سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری' در سالن جلسات معاونت گردشگری اظهار کرد: سهم غذا از اقتصاد گردشگری جهان حدود 200 میلیارد دلار است که این رقم بیش از یک دهم از مجموع گردش مالی این اقتصاد را شامل می شود.
وی افزود: به طور متوسط هر گردشگر در هفته 150 تا 200 دلار صرف تامین نیازهای خوراکی می کند. چرا ایران که از بهترین ظرفیت در این زمینه برخوردار است از این مهم بی نصیب باشد؟
نعمتی تاکید کرد: مکتب ایران به همراه چین و روم یکی از سه مکتب مهم غذایی دنیاست و باید بتوانیم با ساماندهی این ظرفیت، گردشگران خارجی زیادی را جذب و فرهنگ خود را به آنان معرفی کنیم.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از غذا می شود، صرفا خوراک مطرح نیست و غذا نقش تعیین کننده در ارایه، معرفی و انتقال فرهنگ و آداب مردم یک منطقه دارد بنابراین در سیاست گذاری های هر کشور به آن، توجه جدی می شود.
مدیرکل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری کشور تصریح کرد: دفتر مطالعات آموزشی ما در مورد غذاهای ایرانی مطالعات دقیق و گسترده ای انجام دادند و ایران را به 8 منطقه غذایی تقسیم کردند که اولین جشنواره سراسری سفره ایرانی در این مناطق برگزار خواهد شد و اولین بخش این جشنواره در استان های شمالی با میزبانی شهر رامسر صورت می پذیرد.
جشنواره بزرگ و ملی 'سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری' با هدف برندسازی غذاهای بومی کشور در ایران و جهان در 8 منطقه و 8 مرحله مختلف برگزار می شود و از 30 تیر سال جاری آغاز و تا 10 دی ادامه خواهد داشت.
مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری نیز در این نشست گفت: ایده برگزاری این جشنواره از جشنواره نهم گردشگری شکل گرفت.
محسن رنجبر افزود: سفره ایرانی فقط مختص خوردن نیست و باورهای فرهنگی مردم هر منطقه در سفره غذایی آنها نمود دارد.
دبیر این جشنواره تاکید کرد: سفره ایرانی ویژگی های منحصربه فردی دارد از جمله اعتدال که بین سفره های غذایی چینی و رومی فقط این شاخصه در این سفره است و یا ویژگی قداست سفره و میزبانی که با احترام حتی با نان و پنیر از میهمان پذیرایی می کند.
رنجبر خاطرنشان کرد: شاخصه های سفره ایرانی باعث می شود تا با بهره گیری از این ظرفیت بتوانیم فرهنگ ایران را بهتر از پیش در دنیا معرفی کنیم.
وی هدف از برگزاری جشنواره سفره ایرانی را برندسازی غذاهای بومی و گنجاندن این غذاها در فهرست و لیست منوی غذایی رستوران ها و مراکز خدماتی در سطح ملی و در سراسر کشور اعلام کرد.
دبیر جشنواره یادآور شد: وقتی 86 درصد از گردشگران دنیا ، غذا را به عنوان بهترین تجربه گردشگری مقاصد خود اعلام می کنند یعنی ما باید بیش از گذشته و با عزمی جدی به برندسازی غذاهای بومی و استفاده از این ظرفیت عظیم فرهنگی اقتصادی بیاندیشیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: