انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور گفت : در زمان حاضر 33 هزار و 325 اثر فرهنگی ، طبیعی و تاریخی ملموس و ناملموس در کشور ثبت شده است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛فرهاد نظری گفت: از این تعداد 31هزار و 525 اثرتاریخی ملموس، یکهزار و 300 اثر ناملموس و معنوی، 350 اثر طبیعی و برای نخستین بار در دو سال گذشته 150 اثرمنقول در فهرست آثار ثبت شده کشور قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: استان بوشهر ظرفیت های مفصل و قابل اعتنایی در طبیعت دارد که کمتر به آن پرداخته شده است برهمین اساس برای توجه به میراث طبیعی استان برنامه ریزیهایی در دستور کار دارد.
نظری اظهارکرد: تعیین حریم حفاظتی آثار تاریخی برای حفظ آثار از جمله اقدام های مهم دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشوراست.
وی تاکید کرد: برهمین اساس آثاری که در انتظار ثبت جهانی هستند می توانند تعیین حریم به روز داشته باشند.
نظری، بافت تاریخی بوشهر را از قابلیت های مهم این شهر عنوان کرد و گفت: بافت تاریخی بوشهر با وجود مشکلاتی که برای آن به وجود آمده، تخریبها و تعمیرهای اساسی که در آن رخ داده ولی همچنان این بافت قابل نجات دادن است.
مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور افزود: نجات بافت تاریخی بوشهر باید در دستور کار همه دستگاهها و وزارتخانه ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد.
وی اظهار کرد: نجات بافت تاریخی بوشهر باعث حفظ هویت شهر می شود و از سویی می تواند الگویی برای توسعه و ساماندهی شهرباشد.
نظری گفت : قسمتهای خارج از بافت تاریخی شهر نیز جز بوشهر به شمار می روند که برای داشتن شهری سامان یافته باید از الگوها، تجربه های سنتی و تجربه هایی که مبتنی بر اقلیم و فرهنگ است، استفاده شود.
وی با تاکید براینکه وظیفه ما سیاستگذاری است گفت: مردم خانه های خود را می سازند ولی ما باید اصول و قواعدی که از مولفه های اصیل و بومی پیروی می کند را به آنها ارائه دهیم.
نظری بیان کرد: توسعه امری اجتناب ناپذیر است اما اگر مولفه های اصیل و بومی در ساخت وسازها به مردم ارائه شود به طور یقین تا 20 سال آینده شهرهایی سامان یافته و با هویت خواهیم داشت.
وی گفت: در زمان حاضرپیرامون بافتها و هسته های تاریخی شهرها مناطقی که مشمول توسعه شده اند ازانسجام هویتی لازم برخوردار نیستند وبه بخشهای تاریخی که نتیجه صدها سال تجربه نسلهای مختلف است، اعتنایی نشده است.
نظری، درباره شهر تاریخی سیراف اظهارکرد: سیراف بعنوان شهری افسانه ای آوازه ای جهانی دارد، در روزگاری بعنوان مهمترین بندر حاشیه خلیج فارس بود ودرزمان حاضر نیز آثاری مهم در آن یافت شده است.
وی بیان کرد: این آثاررابطه ایرانیان با دریا و دریانوردی، ارتباط با فرهنگهای همجوار وتسلط ایران برخلیج فارس را ثابت و در واقع سیراف گیت ورودی ایران بوده است.
نظری یادآورشد: توسعه شهری سیراف در زمان حاضر مطابق با حفظ ارزشهای تاریخی آن نیست این درحالی است که باید این توسعه هم قواره ودر مسیرحفظ ارزشهای تاریخی باشد.
وی یادآور شد: توسعه شهرها بویژه شهرهای تاریخی باید به قاعده و با حفظ حرمت ارزشهای تاریخی صورت گیرد.
نظری گفت: درصدد هستیم که ساماندهی شهر تاریخی سیراف را آغاز و در گامهای بعدی نیز پرونده این شهر تاریخی برای ثبت جهانی تقدیم یونسکو شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: