انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
آیین پامنبری شهر عقدا به شماره 1179 در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تتابناک فرهنگی ؛ «محسن ذاکری‌نیا»، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اعلام این خبرگفت: پامنبری از جمله آیین‌ها و رسوم مذهبی شهر عقدا است که فقط مختص ماه محرم نیست، اما با توجه به برگزاری جلسات متعدد روضه‌خوانی در ماه محرم تمرکز برگزاری این آیین مذهبی در محرم بیشتر است.

وی ادامه داد: این آیین به این صورت انجام می‌شود که بعد از اتمام مراسم یارون یا دسته در حسینیه‌های بالا و پایین، عزاداران وارد حسینیه شده و جمعی از عزاداران، کنار منبر روی زمین دایره‌وار (به صورت حلقه) نشسته و نیمی از حلقه، مصرع اول ابیات و نیمی دیگر، مصرع دوم ابیات را زمزمه می‌کنند.

به گفته‌ی ذاکری‌نیا، ابیات هر شب مشخص و با ابیات شب‌های دیگر متفاوت است و در آخر همگی بر قاتلان امام حسین(ع) لعنت می‌فرستند.

وی درباره قدمت این آیین مذهبی چنین اظهار کرد: قدمت این گونه مراسم در جایی به صورت مکتوب نیامده و براساس آنچه کهنسالان و ریش سفیدان عقدا به یاد دارند، از زمان روضه‌خوانی مراسم پامنبری نیز اجرا می‌شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در تمام استان نمونه‌های مشابهی از این مراسم آیینی مذهبی وجود دارد و به هنگام روضه خوانی برگزار می‌شود که البته مختص به یکی دو نفر است ولی در عقدا تعداد زیادی از مردمی که دایره‌وار گرد منبر می نشینند این اشعار را زمزمه می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیر است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: