انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: نان زنجبیلی از جمله شیرینی های سنتی و مخصوص عید در شهرستان گرگان است که به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در آثار ملی کشور ثبت شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از میراث فرهنگی گلستان، ابراهیم کریمی روز شنبه اعلام کرد که در آخرین نشست شورای ثبت میراث ملی کشور، پرونده نان زنجبیلی مطرح و با رای این شورا در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت گردید.
وی درباره انواع شیرینی های سنتی گرگان نیز گفت: شیرینی­های مخصوص عید درمیان گرگانی­ها به چند گروه تقسیم می شود که شامل حلواها، شیرینی­ها و شکلات­ها می باشد.
به گفته وی از جمله این شیرینی­ها حلوا اُماج، نون عیدی شامل نان خرمایی، نان زنجفیلی (زنجبیلی)، سرغربیلی، نان پادرازی خشک و نان پادرازی روغنی و نیز قطاب، آب نبات شیری و پشت زیک بوده که از دیرباز به صورت سنتی تهیه و در مراسم، جشن ها و اعیاد بزرگ مانند نوروز مورد استفاده قرار می­ گیرد.
وی همچین در خصوص ترکیبات نان زنجفیلی افزود؛ در تهیه این شیرینی از مخلوط آرد گندم، شکر، کره محلی و زنجبیل استفاده و پس از پخت به شکل لوزی برش داده می شود.
به گفته کریمی ترکیب زنجبیل در این شیرینی موجب خوش طعم شدن و بالا رفتن ارزش غذایی و درمانی آن شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس(میراث معنوی) این اثر را با عنوان 'نان زنجبیلی، نان شیرینی سنتی (نون عیدی) گرگان' به شماره 1160 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسانده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: