انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: ۱۲ هزار شی تاریخی در بناهای تاریخی قم نگهداری می‌شود، به همین دلیل مخزن اشیای تاریخی با اعتبار ۵۶۰ میلیون تومان در قم ساخته می‌شود.
 به گزارش تابناک فرهنگی ؛عیسی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به هفته گردشگری از 29 اردیبهشت الی 4 خرداد ماه اظهار کرد: استان قم دارای ظرفیت‌های بالنده‌ای از نظر آثار تاریخی است که حفظ و حراست از آن اهمیت زیادی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی قم افزود: به طور کلی 340 اثر تاریخی و 10 اثر معنوی در استان قم به ثبت ملی رسیده است ضمن اینکه 800 اثر تاریخی در قم قابلیت ثبت ملی شدن را دارد. به طور کلی 33 هزار اثر تاریخی در کشور ثبت ملی شده است، البته در این راستا صد هزار اثر تاریخی در کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.

رضایی تصریح کرد: بیش از ۱۲ هزار شی تاریخی در بناهای تاریخی قم نگهداری می‌شود که با توجه به چنین ظرفیتی، مخزن اشیای تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی قم ساخته می‌شود. با اجرای این طرح، اشیای تاریخی در شرایط کاملا استاندارد در مخزن نگهداری خواهد شد.

وی در خصوص واگذاری برخی از آثار تاریخی به بخش خصوصی نیز بیان کرد: نگهداری و حراست آثار تاریخی به اعتبارات و بودجه های کلانی نیاز دارد که به همین دلیل دولت برخی از آثار را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. برخی از این آثار که قابلیت واگذاری دارد و کاروانسرای کوه نمک، کاروانسرای دیر گچین و همچنین کاروانسرای طرلاب از جمله این آثار به شمار می‌رود.

رضایی، حفظ و احیاء و مرمت آثار تاریخی را از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی برشمرد و گفت: با وجود اینکه با محدودیت‌های اعتباری مواجه هستیم اما پروژه‌های بزرگی در جهت احیاء و مرمت آثار تاریخی در دست اجرا قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی قم با اشاره به برخی پروژه‌های مرمت شده در سال 94 عنوان کرد: بازسازی خانه ملاصدرا با 650 میلیون ریال، مرمت و بازسازی پل روستای ورزنه در بخش خلجستان با اعتبار 900 میلیون ریال و بازسازی مسجد جامع با یک میلیارد ریال اعتبار از جمله این طرح‌هاست. از دیگر طرح‌های انجام شده در سال قبل، مرمت و احیاء خانه تبریزی در روستای طغرود و خانه وفایی در قاضی علیا در سلفچگان است.

رضایی عنوان کرد:در سال 94 نیز تپه قلی درویش با اعتبار 600 میلیون ریال مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت.

وی پیرامون وجود حمام های تاریخی در قم گفت: از جمله بناهای تاریخی که نقش مهمی در جذب گردشگر دارد حمام های تاریخی است. سال گذشته حمام عشقعلی با اعتبار 900 میلیون ریال اعتبار مورد بازسازی قرار گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی قم خاطرنشان کرد: در جهت مرمت دیگر حمام‌های تاریخی در قم به اعتبارات کافی نیاز داریم. در این رابطه با برنامه ریزی‌های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، حمام قباد بزن در کهک مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: خانه‌های تاریخی متعددی در قم وجود دارد که تاکنون 15 خانه تاریخی به ثبت رسیده و تعدادی دارای مالک شخصی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: