انتشار: ۱۷:۰۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از فرآیند اجرای یک ماموریت کاملا هدفمند پیش‌بینی شده در یگان حفاظت خبر داد.
 به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، سردار رحمت‌الهی که صبح امروز (دوشنبه دهم خرداد) در آیین گرامیداشت «حافظان میراث فرهنگی» در سازمان میراث فرهنگی سخن می‌گفت، اظهار کرد: باید نیروهای این یگان، با فراگیری آموزش‌های حرفه‌ای خود را به سطح خوبی برسانند، که در این اقدام باید فرآیند اجرای یک ماموریت کاملا هدفمند شامل ساماندهی، تجهیز، آموزش و اجرای ماموریت پیش‌بینی شده و به زودی ابلاغ می‌شود، که البته بدون تحمیل هزینه‌های بیشتر به سازمان انجام می‌شود.

او تاکید کرد: ماموران یگان حفاظت که این وظایف را بر عهده دارند و در تمام گستره‌ی جغرافیای کشور توزیع شده‌اند، باید تراز سازمانی‌شان ارتقا پیدا کند.

سردار رحمت‌اللهی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی به موازات وظایف متنوع و متکثر در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهم‌ترین اولویتش حفظ و نگهداری میراث فرهنگی به عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی کشور است که معرفی هویت و پیشینه تاریخی و فرهنگی یک ملت و یک کشور محسوب می‌شود.

او مهمترین وظیفه یگان حفاظت را حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول و همه آثار تاریخی-فرهنگی دانست و تأکید کرد: این رابطه بین دو مأموریت، رابطه عموم و خصوص من‌وجه است. اگر ما به عنوان حافظان میراث فرهنگی وظایف خود را به درستی انجام دهیم، قطعا اهداف سازمان میراث فرهنگی نیز اجرایی می‌شود.

* لزوم تأمین امنیت گردشگران خارجی در کشور

او با اشاره به حضورش در سمت فرمانده یگان حفاظت از 18 اسفند سال گذشته تأکید کرد: در آن زمان به سه بخش حفاظت فیزیکی، برخورد و مقابله با جرایم و تأمین امنیت گردشگران تأکید کردم، چون حفاظت فیزیکی موثر و هوشمند با تمرکز بر گسترش حفاظت الکترونیکی باید انجام شود. همچنین برخورد و مقابله و معرفی افرادی که جرایمی را علیه میراث فرهنگی کشور مرتکب می‌شوند باید به عنوان وظیفه قانونی در دستور کار باشد. از سوی دیگر تأمین امنیت گردشگران و ارتقاء احساس امنیت گردشگران خارجی در کشور نیز باید مد نظر قرار داشته باشد.

وی با اشاره به مطالعاتی که از زمان آمدنش در یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا امروز انجام داده، اظهار کرد: تلاش کردم از منظر آسیب‌شناسی، مأموریت‌ها را تحلیل کنم و نتیجه آن به دست آوردن این بحث است که مأموریت‌های یگان حفاظت چند وجهی است که یک بُعد آن جنبه حفاظت از کلیه آثار، موزه‌ها و حتی حرایم تاریخی دارد. از سوی دیگر رده حفاظتی اماکن تحت پوشش ما توسط شورای امنیت کشور تعیین می‌شود و ما نباید آن را صرفا نگهبانی ببینیم.

او وجهه دوم مأموریت‌های یگان حفاظت را دارای جنبه امنیتی دانست و اظهار کرد:‌ در قانون مجازات اسلامی مواد 558 و 559 جرایم علیه میراث فرهنگی است که براساس جرایم علیه امنیت مشخص می‌شود.

او با تأکید بر اینکه در بحث میراث فرهنگی شروع به جرم نیز یک جرم تلقی می‌شود، گفت: صِرف تهیه مقدمات، داشتن اندیشه و شروع به کار از نظر یگان حفاظت یک جرم است و وظیفه مهم ما مقابله و برخورد است.

سردار رحمت‌اللهی در ادامه با تأکید بر اینکه مأموریت‌های یگان حفاظت جنبه انتظامی دارند، اظهار کرد: برگزاری نظم و امنیت در مراسم‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در سطح کشور بر عهده همکاران من است. سطح مأموریت در واقع سطح التزام‌بخشی است که جنبه اطلاعاتی این کار نیز دستورالعمل ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح است.

فرمانده یگان نیروی حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: در موضوع گردشگری ما اعتقاد داریم بذه‌دیدگی‌های خورد ناشی از جرایم عمومی می‌تواند احساس امنیت گردشگران را کاهش دهد. اعلام مسیرهای تردد گردشگران خارجی تا جایی که امکان دارد باید همیشه به نیروهای یگان حفاظت و ستادها اعلام شود.

* حفاظت، امنیت، انتظامی و اطلاعات مأموریت‌های یگان حفاظت است

او چهار وظیفه حفاظت، امنیت، انتظامی و اطلاعاتی را از وجوه مأموریت‌های یگان حفاظت برشمرد و تأکید کرد: مأمورانی که این وظایف را انجام می‌دهند، باید از نظر صلاحیت، شایستگی، توانایی و احراز مهارت‌های حرفه‌ای متناسب با شغل خود از سایر افراد عادی متمایز باشند.

وی در ادامه با تأکید بر فرایند اجرای یک مأموریت کامل هدفمند شامل ساماندهی، تجهیز، آموزش و اجرای مأموریت اظهار کرد:‌ به زودی این اتفاق بدون تحمیل هزینه‌های بیشتر به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رخ می‌دهد. مأموریتی که براساس آن نیروهای یگان حفاظت باید تراز سازمانی‌شان ارتقاء پیدا کند.

*درخواست بررسی برون‌سپاری در دستگاه‌های دولتی

سردار رحمت‌اللهی در ادامه از معاونت توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کرد، موضوع برون‌سپاری در دستگاه‌های دولتی با هدف کاهش تصدی‌گری دولت بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی توضیح داد: هرچند موضوع برون‌سپاری در دستگاه‌های دولتی با هدف کاهش تصدی‌گری دولت کاملا منطقی و پذیرفته شده است اما لطفا این موضوع با لحاظ و تعیین مرز‌های بدون وظایف عادی و حاکمیتی پیش‌بینی شود. به نظر می‌رسد در استان‌ها این مرزها به صورت شفاف تبیین نشده‌اند.

وی اضافه کرد: بعضا با عنوان کردن برون‌سپاری و واگذاری به بخشی از دستگاه‌ها و بدون ملاحظات برون‌سپاری وظایف یگان حفاظت را نادیده می‌گیرند. از آقای مکارم حسینی معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی درخواست می‌کنم این بحث را بررسی کنند تا به وظایف نیروهای یگان حفاظت آسیبی وارد نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: