انتشار: ۲۱:۴۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبریز اعلام کرد: تامین امنیت موزه قاجار به عنوان یکی از موزه های مهم استان در اثر اقدامات ماموران شهرداری تبریز خدشه دار شده است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، فرزین حق پرست روز جمعه گفت: متاسفانه ماموران شهرداری منطقه 10 تبریز بدون توجه به هشدار های نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، شبانه اقدام به تخریب دیوار محوطه موزه قاجار کردند که با وجود مقاومت نیروهای یگان حفاظت، دیوارها تخریب شد و هم اکنون موزه قاجار از لحاظ امنیتی با مشکل مواجه است.
وی ادامه داد: تامین امنیت موزه ها بر اساس قانون وظیفه یگان حفاظت میراث فرهنگی است و در این خصوص شورای امنیت کشور حساسیت ویژه ای دارد.
حق پرست با ابراز تاسف از این اقدام شهرداری منطقه 10 تبریز خواستار توقف عملیات احداث پارکینگ طبقاتی در محوطه خانه تاریخی امیر نظام گروسی شد و اذعان داشت: از تمام ابزارهای لازم استفاده خواهیم کرد تا مقابل تخریب آثار تاریخی و محوطه هایی را که باید با حساسیت تمام خاکبرداری در آنها صورت گیرد، بگیریم.
وی یادآور شد: چند روز پیش که ماموران شهرداری اقدام به بریدن در ورودی موزه و تخریب آن کردند به دلیل درگیری با نیروهای شهرداری، یک نفر از سربازان یگان حفاظت دچار مصدومیت شد که دستگاه قضایی پیگیر ماجرا است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: چنین محوطه هایی به دلیل تاریخی بودن باید با مطالعه و بر اساس پلان های موجود خاکبرداری شود نه با لودر؛ متاسفانه شهرداری تبریز بدون توجه به این موضوع در محوطه ای که مالکیت آن متعلق به دولت است و هیچ ربطی به شهرداری ندارد، اقدام به احداث پارکینگ طبقاتی کرده است و بدون شک این اقدام در یک محوطه تاریخی قابل قبول نیست.
حق پرست در پاسخ به این سئوال که آیا در این خصوص با مسئولان عالی رتبه استان و شهردار مذاکره شده است، اظهار داشت: شهردار محترم تبریز در جریان این موضوع از ماه های قبل قرار دارد و استاندار محترم نیز شب گذشته با حضور در محل موزه قاجار از ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی دلجویی کرد.
وی ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که میراث فرهنگی مخالف توسعه و عمران شهر نیست ولی معتقدیم اجرای هر گونه طرح عمرانی در چنین مکان هایی باید با حساسیت زیادی همراه باشد.
شهرداری تبریز هنوز واکنشی به این مساله در رسانه ها نداده است.
موزهٔ قاجار یکی از موزه های شهر تبریز است. این موزه در محل خانهٔ امیرنظام گروسی و در محلهٔ ششگلان قرار گرفته است. موزهٔ قاجار در سال 1385 خورشیدی پس از مرمت و بازسازی، به طور رسمی راه اندازی شد.
خانه امیرنظام گروسی که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و توسط وی ساخته شده است در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری , با شماره 1749 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. پس از مرمت و بازسازی بنا با حفظ ویژگی های معماری و شاخص های سنتی بنا به عنوان موزه قاجار مورد استفاده قرار گرفت.
این موزه در نزدیکی مقبره الشعرا تبریز که مدفن بیش از 400 شاعر نامی از جمله شهریار، قطران، اسدی طوسی، فاریابی و ثقةالاسلام است، قرار دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: