انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
انگشتی که حقیقت را نوشت و جاودان شد؛

عکس / انگشت اشاره گالیله در موزه

انگشت اشاره «گالیله» که در موزه گالیله در فلورانس ایتالیا نگهداری می‌شود.
عکس / انگشت اشاره گالیله در موزه
به گزارش تابناک فرهنگی،  « سایت جوان و تاریخ» این عکس را منتشر کرده است.

در بيست‌ودوم ژوئن سال 1633 ميلادي (اول تيرماه 1012 هجري شمسي) گاليله‌ئوگاليله‌ئی در انظار عمومي شهررم و در حضور مقامات کلیسای ارتدوکس به ارتداد خوداعتراف كرد. او گفت: من به اين عقيده ضاله كه خورشيد در مركزيت كائنات قراردارد مجرم شناخته شده‌ام به این وسیله مراتب انزجار و تنفر خود را نسبت به اين‌گونه عقايد كفرآميز و به‌طور كل هرگونه انحرافي كه مغايربا تعاليم كليساي مقدس كاتوليك باشد اعلام می‌دارم.


گالیله در برابر دادگاه متنی را قرائت کرد که برای تبرئه خود از پیش آماده کرده بود. بخش‌هایی از متن او که در تاریخ علم کمتر نظیر دارد چنین است: «من، گالیله‌ئو گالیله‌ئی، فرزند وینچنزو، اهل فلورانس، در هفتادمین سال زندگی در مقابل شما به زانو درآمده‌ام و درحالی‌که کتاب مقدس را پیش چشم دارم و با دست‌های خود لمس می‌کنم توبه می‌کنم و ادعای خالی از حقیقت حرکت زمین را انکار می‌کنم و آن را منفور و مطرود می‌دانم. با هدایت عالیجنابان و طلب مغفرت از درگاه پروردگار آشکارا می‌گویم: این نظر که خورشید ثابت است و زمین به دور آن می‌چرخد، نظری سخیف و باطل است که هرگز نباید در جایی تدریس و اشاعه شود. من برائت ابدی خود را از این نظریه اعلام می‌کنم. حقیقت روشن این است که زمین مسطح و ثابت است، این خورشید و ستارگان هستند که پیوسته دور زمین می‌چرخند. در برابر سروران گرامی و همه مسیحیان مایل هستم کمترین شائبۀ بی‌ایمانی را از خود دور کنم. با قلبی پاک و ایمانی استوار از چنین افکار کفرآمیز برائت می‌جویم. سوگند می‌خورم که نه به صورت کتبی و نه به شکل شفاهی کلمه‌ای برخلاف کلام مقدس ادا نخواهم کرد. در برابر شما اعلام می‌کنم که اینک به بطلان و نادرستی عقاید پیشین خود واقف شده‌ام و نور ایمان به قلبم تابیده است. اکنون هر حکم و جزایی که برایم تعیین شود با میل و رغبت خواهم پذیرفت. در پایان متذکر می‌شوم که برای کسب اطمینان از صحت و دقت اعترافات خود، هر آنچه در اینجا گفتم را پیش از این با شعور و هشیاری کامل با خط خود روی کاغذ آورده‌ام، تا هیچ خللی در آن راه نیابد.»

نقل است که چون گاليله توبه كرد و از جا برخاست و بيرون رفت، كساني كه در آنجا بودند ديدند كه او با انگشت در روي زمين نوشته است: با اين همه زمين حركت می‌كند.

به احتمال زیاد به همین علت است که انگشت اشاره گالیله در موزه گالیله در فلورانس ایتالیا نگهداری می شود.

انگشتی که حقیقت را نوشت و جاودان شد.

عکس / انگشت اشاره گالیله در موزه


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: