انتشار: ۰۰:۳۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت که 278 شی تاریخی و عتیقه و 10 شی تقلبی از قاچاقچیان کشف شده است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، رجبعلی خسروآبادی روز یکشنبه در نشست خبری در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان تهران افزود: این اشیای عتیقه هفته گذشته طی سه معامله صوری کشف شد.
وی گفت: در این سه عملیات شش نفر بازداشت و پرونده آنان به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
خسروآبادی افزود: از مجموع اشیای کشف شده چند قطعه جواهر مربوط به دوره ساسانی و اسلامی، یک تبر مربوط به هزاره اول و عصر آهن، چهار قلم گوشواره، 52 آدمک، 171 سکه نقره، یک گردنبند با سنگ تزئینی یشم، سه مُهر مربوط به دوره ساسانی، یک لوح مفرغ تقلبی که به صورت نمونه هخامنشی ساخته شده و یک جام تقلبی شبیه آثار اشکانی به چشم می خورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بیان کرد: این اشیای کشف شده پس انجام کارشناسی های لازم و شناسایی ارزش تاریخی به موزه های زیرمجموعه این اداره کل از جمله موزه های رضاعباسی و آبگینه و یا به موزه ملی ایران منتقل می شوند.
خسروآبادی با بیان اینکه به تازگی مخزنی برای نگهداشت اشیای تاریخی در موزه رضا عباسی طراحی شده، افزود: به دلیل تعداد زیاد اشیای تاریخی در موزه های رضا عباسی و آبگینه، این اشیا به صورت دوره ای به نمایش گذاشته می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان تهران در رتبه اول قاچاق میراث فرهنگی کشور است، گفت: تهران به دلیل پایتخت بودن شاهد بیشترین معاملات اقتصادی است و اقدامات قاچاق نیز در این شهر بیشتر رخ می دهد.
خسروآبادی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در طی 10 عملیات توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران، 5 هزار و 250 شی عتیقه از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برخورد با قاچاقچیان را شرط لازم برای حفظ میراث فرهنگی دانست و گفت: این امر راهبردی نیست و نیازمند ایجاد حساسیت و توجه در تمامی بخش ها و نهادهای مربوطه برای حفظ میراث فرهنگی هستیم.
وی افزود: برای حفظ میراث فرهنگی و جلوگیری از قاچاق اشیای عتیقه و تاریخی می توان خسارت های قاچاقچیان را بیشتر کرده و با فرهنگسازی و آگاه سازی مردم، فرصتی برای فروش اشیای عتیقه باقی نگذاریم تا خریداران بدانند که این آثار هویت ملی است و نباید خرید و فروش شود.
خسروآبادی درباره تبلیغات فروش فلزیاب ها در برخی از شرکت ها نیز گفت: امسال سه دفتر فروش فلزیاب پلمپ شده و از اصحاب رسانه درخواست می کنیم که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را در شناسایی مراکز فروش فلزیاب ها یاری کنند.
وی با اشاره به فعالیت انجمن میراث فرهنگی استان تهران گفت: این انجمن با هدف حمایت از میراث فرهنگی این استان روز چهارشنبه (4آذرماه) با حضور استاندار، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، رییس دادگستری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان های استان تهران و صدا و سیما و روسای دانشگاه های شهید بهشتی و علامه طباطبایی در محل استانداری تهران فعالیت خود را آغار خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: انجمن میراث فرهنگی در شهرستان های استان تهران نیز با حضور فرمانداران هر شهرستان برگزار می شود.
خسروآبادی با بیان اینکه هر چه رکود اقتصادی بیشتر باشد، قاچاق اشیای عتیقه نیز بیشتر می شود، افزود: قانون مداری بیشتر باعث کمتر شدن قاچاق عتیقه می شود.
وی با اشاره به وجود قوانین برای حفظ میراث فرهنگی، بیان کرد: ابزار لازم برای اجرای این قوانین وجود ندارد و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از لحاظ قانونی مشکلی برای خرید این اشیای عتیقه و تاریخی نداشته اما پیش بینی بودجه ای برای خرید این اشیا نشده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: