انتشار: ۱۷:۲۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴
مدیر مسئول روزنامه «السفیر» لبنان:

رسانه‌های عرب قلمشان را فروخته‌اند

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه «السفیر» لبنان گفت: ایران پس از توافق هسته‌ای به قدرت بیشتری دست پیدا کرد و کشورهای غربی پس از این توافق هر کدام در پی ایجاد رابطه دوستانه با ایران و رسیدن به منافع خود هستند.
 به‌ گزارش تابناک فرهنگی به نقل از  ایسنا، «طلال سلمان» - صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه «السفیر» لبنان - با حضور در میز تخصصی بخش بین‌الملل بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره وضعیت حاکم بر رسانه‌های عرب زبان سخن گفت.

«سلمان» در ابتدای سخنان خود به اولین حضورش در ایران اشاره کرد و گفت: اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هم زمان با ورود امام خمینی (ره) برای تهیه گزارش از تحولات به ایران آمدم. روزنامه «السفیر» حامی آزادی خواهی و انقلاب اسلامی ایران بود و اخبار مربوط به این انقلاب را پوشش می‌داد؛ اما کشورهای عربی از جمله عربستان در مقابل انقلاب اسلامی ایران واکنش منفی نشان دادند چون نمی‌خواستند مردم ایران به آزادی دست پیدا کنند.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه «السفیر» با انتقاد از وضعیت نامطلوب رسانه‌های عرب افزود: رسانه‌های عربی، آزادی بیان و رسالت خود را فراموش کرده‌اند و تبدیل به تریبون احزاب سیاسی و فرقه‌های عرب شده‌اند. در حال حاضر رسانه‌های عرب، سازمان‌های سرمایه داری هستند که خواسته‌های حاکمان را برآورده می‌کنند.

وی ادامه داد: رسانه‌های عرب تابع سیاست‌های کشورهای نفت خیز خود شده‌اند و قلم خود را به طلای سیاه و سفید فروخته‌اند. کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و قطر با ثروت خود، افکار عمومی را در دست گرفته اند. صفحه نخست روزنامه‌هایشان به عکس‌های امیران و پادشاهان عرب اختصاص داده شده و روزنامه نگارانشان دیگر به سراغ انعکاس مشکلات مردم نمی‌روند و از دغدغه‌ها و مشکلات اجتماعی سخن به میان نمی‌آورند.

«سلمان» درباره واکنش رسانه‌های عربی سایر کشورها نسبت به انحصاری شدن رسانه‌ها گفت: کشور لبنان، سوریه و مصر که از مقاومت فلسطین حمایت ویژه می‌کردند و آزادی بیان را اصل اولیه کار خود قرار داده بودند هر کدام درگیر هرج و مرج و جنگ در کشور خود شدند و دیگر نتوانستند در مقابل انحصاری شدن رسانه‌های عرب موضع بگیرند و آنها را به اهداف اصلی خود نزدیک کنند.

وی افزود: همچنین خبرنگاران لبنان، سوریه، مصر و عراق به‌ دلیل مشکلات مالی جذب رسانه‌های کشورهای نفت خیز عرب شدند، بنابراین تعداد خبرنگاران رسانه‌های مختلف ریزش پیدا کرد. از طرفی نویسندگان با نوشتن نقدها و تحلیل‌های خود دیگر نمی‌توانستند به شهرت برسند و تنها با دست به قلم شدن در رسانه‌های انحصاری پادشاهان، می‌توانستند شهرت قابل توجهی کسب کنند.

مدیر مسئول روزنامه «السفیر» درباره نقش رسانه‌های عربی در به وجود آمدن آشوب در منطقه گفت: رسانه‌های سه کشور قطر، عربستان و امارات با به دست گرفتن بیشتر جریان رسانه ای، بر افکار عمومی و وضعیت منطقه مسلط و با انتشار اخبار و گزارش‌های دروغ سبب به وجود آمدن جنگ و آشوب در کشورهای عربی شدند.

وی درباره وضعیت رسانه‌های لبنان اظهار کرد: رسانه‌ها در لبنان به مردم آگاهی می دادند تا آنها برای گرفتن حقوق خود به نشان اعتراض به خیابان‌ها بیایند اما متاسفانه در حال حاضر در خدمت احزاب هستند.

«سلمان» درباره وضعیت سوریه بیان کرد: ارتش سوریه در وضعیت سختی قرار گرفته است؛ این کشور در وضعیت نامطلوب اقتصادی قرار دارد و نفت، گاز، رود فرات و نیمی از کشور خود را از دست داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران دستاوردهای بزرگی را برای بهبود شرایط منطقه مهیا کرده و هم‌چنان به اقدامات خود علیه اشغالگران ادامه می‌دهد. این کشور پس از توافق هسته‌ای به قدرت بیشتری دست پیدا کرد و کشورهای غربی پس از این توافق هر کدام در پی ایجاد رابطه دوستانه با ایران و رسیدن به منافع خود هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: