انتشار: ۱۷:۰۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
معاون امور دانشجویی، فرهنگی و امور پارلمانی مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 20 خوابگاه جدید در 20 نقطه از دانشگاه های کشور تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، محمد رضا فراهانی در نشست خبری با رسانه ها درخصوص وضعیت مالی دانشگاه ها گفت: در حال حاضر تمامی دانشگاهرها با کسر بودجه ای معادل 70 تا 80 میلیارد تومانی مواجه هستند.
وی درباره کیفیت غذاهای دانشگاه با تاکید بر اینکه برنج خارجی که در دانشگاه ها توزیع می شود سالم و مورد تایید وزارت بهداشت است، اظهارداشت: کیفیت برنج های ایرانی بسیارخوب است اما دانشگاه ها به خاطر کسری بودجه ناچار به توزیع برنج خارجی هستند.
معاون دانشجویی وازارت بهداشت همچنین بر تغذیه سالم در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: دوست داریم کیفیت غذای دانشگاه ها بهبود یابد اما ناچار به تابعیت از جیبمان هستیم.

* نظارت بر عملکرد فرهنگی دانشگاه ها
فراهانی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه بر عملکرد فرهنگی دانشگاه ها نظارت می شود، گفت: با توسعه ارتباطات باید ابزارهای نظارتی تغییر و ارتقا یابد و ساماندهی شود.
وی از راه اندازی سامانه تحول فرهنگی به صورت آن لاین درسال آینده خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه به صورت آن لاین از وضعیت فعالیت های فرهنگی همه دانشگاه ها و رصد مشکلات آنها مطلع خواهیم شد .

* کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها وجود دارد
معاون امور دانشجویی، فرهنگی و پارلمانی وزارت بهداشت گفت: هم اینک کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها وجود دارد و آیین نامه خوبی مجددا تنظیم شده است تا دانشجویان از بیان اظهاراتشان و حاشیه های پس از آن دغدغه ای نداشته باشند.
وی تاکید کرد: هیچ دانشجویی نباید پس از بیان اظهاراتش در کرسی دانشجویی مورد بازخواست قرار گیرد و این موضوع هم اینک در شورای انقلاب فرهنگی مطرح است.

* 20خوابگاهها جدید افتتاح می شود
فراهانی از تنظیم سند استاندارد خوابگاه های دانشگاه ها خبر داد و گفت: 20 خوابگاه در 20 نقطه از دانشگاه ها به بهره برداری خواهد رسید.
وی همچنین بر رفع مشکلات خوابگاه ها تاکید کرد و گفت: این موضوع در دستور کار است.

* باید نماد فرهنگ ایران اسلامی باشد
معاون امور دانشجویی وزارت بهداشت گفت: برای آنکه بتوانیم با تکیه بر تمدن ایرانی اسلامی به قدرت جهانی در فرهنگ مان بدل شویم باید پسوند و پیشوندمان کامل و بر گرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.
فراهانی با بیان اینکه از ادبیات غنی ایرانی برخوردار هستیم، افزود: باید ببینیم مردم ما چقدر به ادبیات غنی ایرانی اشراف دارند و تنها در صورتی می توانیم بگوییم از نماد فرهنگی ایرانی برخوردار هستیم که افرادی آزاد اندیش ، خرد ورز، معرفت جو و پرسشگر تربیت کنیم و آن طور که بررسی ها نشان می دهد در زمینه آموزش های رسمی خود ناتوان بوده ایم.
وی با بیان اینکه با مشکل انقطاع با نسل جدید مواجه ایم، گفت: اگر نتوانیم با نسل جدید دیالوک برقرار کنیم مشکل ما با نسل جدیدمان و تربیت افراد مطلوب رفع نخواهد شد. این امر کارپیچیده ای است و تمام ابزارهای لازم نیز در اختیار وزارت بهداشت و وزارت علوم قرار ندارد.
وی ادامه داد: در این زمینه ساختارها نامناسب است و اشکالات زیر بنایی زیادی وجود دارد که باید رفع شود.

* امسال بدترین سال اقتصادی برای دانشگاه هاست
وی با بیان اینکه امسال بدترین سال اقتصادی برای دانشگاه ها بشمار می رود، گفت: هیچ سالی مثل امسال با کسری بودجه مواجه نبوده ایم و در برنامه پنجم بودجه ای برای خوابگاه ها نداشتیم اما از منابع مختلف تامین کردیم.

* حراست دانشگاه مسول حراست از دانشجویان است
فراهانی تاکید کرد: با نگاه صحیح به بحث حراست دانشگاه ها معتقدیم حراست مسوول حراست از دانشجویان است.
معاون دانشجویی وزارت بهداشت گفت: از هر فرایندی در حوزه فرهنگ حمایت می کنیم و با هرکسی قصد ایجاد خللی را داشته باشد و یا بخواهد حقوق دانشجویان را تضییع کند برخورد خواهیم کرد.
* فضا برای فعالیت دانشجویان و تشکل های اسلامی باز است
فراهانی با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در اجلاس روسای دانشگاه ها مبنی بر اینکه دانشگاه ها باید فضا را برای فعالیت تشکل های اسلامی باز بگذارند، گفت: در حوزه سیاسی تنها ما بازیگر نیستیم و طبق تاکید فرمایشات رهبری فضا برای اظهار نظر دانشجویان باز است.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت تامین سلامت مردم است گفت: در این حوزه نمی توانیم سیاسی فکر کنیم و از هر کسی که بتواند برای سلامت مردم مفید و کمک کننده باشد استفاده خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در شورای مختلف وزارت بهداشت افراد مختلف با نگرش های مختلف از جریانات سیاسی حضور دارند.
وی در ادامه سخنانش گفت: در حوزه فرهنگی وظیفه و تکالیف ما معیشت دانشجویی ، تامین خوابگاه ها و مبحث ایاب و ذهاب دانشجویان و وام های دانشجویی و امکانات فرهنگی و ورزشی است.
وی با اشاره به حوزه فرهنگی دانشگاه هم گفت: رسالت حوزه فرهنگی تربیت نیروی انسانی در کنار تعلیم وتربیت اسلامی است که باید انسانهایی در شان نظام جمهوری اسلامی تربیت شوند بنابراین حساسیت این حوزه پیچیده وحساس است.
وی به طراحی نرم افزارهایی دراین حوزه اشاره کرد و گفت: عملکرد این نرم افزارها در آینده مشخص خواهد شد.
معاون امور دانشجویی وزارت بهداشت درباره تعامل با مجلس گفت: تعامل و ارتباط خوبی با مجلس و نمایندگان وجود دارد و آنها نظارت کافی بر وزارت بهداشت دارند و تاکنون بیش از 50 هزار مکاتبه ازسوی نمایندگان با وزارت بهداشت انجام شده است.
فراهانی با اشاره به آسیب های اجتماعی هم گفت: طرح پایش سلامت روان دانشجویان مساله مهمی است که باید همه مولفه ها را پوشش دهد.
وی همچنین به توسعه ورزش همگانی در دانشگاه ها اشاره کرد وگفت: ورزش همگانی در برنامه دانشگاه ها نبود که ما این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: