انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
در نشست خبری نمایش «اتراق در خواب قیلوله» مطرح شد:

اقتصاد بیمار تئاتر، کار را دشوار کرده است

نشست خبری نمایش «اتراق در خواب قیلوله» با هدف بررسی این اثر و عملکرد تئاتر باران برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ نشست خبری نمایش «اتراق در خواب قیلوله» امروز 5 آبان با حضور خیام وقار کاشانی رئیس کمپانی باران و میلاد نیک آبادی کارگردان تئاتر در تئاتر باران برگزار شد.

در ابتدای نشست خیام وقار کاشانی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها قصد داشتیم، تولید اثر در کمپانی باران را از سال 95 آغاز کنیم اما به دلیل جابه‌جایی‌ها این امر زودتر میسر شد و ما در سال 94 نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» را تولید کردیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه ما از ابتدا این بود که تنها به گروه‌های نمایشی، سالن اجاره ندهیم بلکه بتوانیم فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشیم، البته این امر سختی فراوانی داشت، چرا که ما هنوز به ثبات نرسیده بودیم اما در حال حاضر تا حد بسیاری به اهدافمان نزدیک شدیم. یکی از دغدغه‌های اصلی کمپانی باران به غیر از تولید تئاتر، تربیت نیروی تئاتر بود.

وقار کاشانی اظهار داشت: از دو سال پیش افرادی در دوره‌های ما شرکت کردند و بعد گزینش شدند مثل اعضای گروه میلاد نیک‌آبادی که «اتراق در خواب قیلوله» را اجرا می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ما به عنوان یک مؤسسه آموزشی تخصصی مهم‌ترین وظیفه‌مان آموزش و ورود افراد دانش آموخته به فضای کار است. فعالیت ما محدود به اجرای نمایش نمی‌شود. همان طور که کمپانی باران در چند روز گذشته یک اثر در کاشان را تولید کرد.

رئیس کمپانی باران تصریح کرد: ما تمام تلاش‌مان را برای ورود سرمایه‌گذار به تئاتر می‌کنیم اما از آن جایی که تئاتر اقتصاد بیماری دارد، کار ما بسیار سخت است. جای دو عنوان در تئاتر خالی است؛ یکی مدیر بازرگانی تئاتر و دیگری سرمایه‌گذار تئاتر. وظیفه ما علاوه بر ورود مخاطب جدید به تئاتر، این است که سرمایه‌گذار به این عرصه تزریق کنیم. ما با اعضای تربیت شده قرارداد می‌بندیم، چرا که آن‌ها باید رفتار حرفه‌ای و دفاع از حقوق خودشان را یاد بگیرند و این اتفاق مستلزم زمان است.

وی ادامه داد: من معتقدم به این حرکت باید در سطح رسانه‌ها پرداخته شود تا هنرجویانی وارد فضای کار بشوند و شرایط بهتری برای آن‌ها رقم بخورد.

میلاد نیک آبادی کارگردان نمایش «اتراق در خواب قیلوله» گفت: صحبتی با خیام وقار کاشانی سبب شد تا از میان 40 نفر از دانش‌آموخته‌های کمپانی باران 11 نفر را انتخاب کنیم و بر اساس توانایی‌هایشان متنی را بنویسیم و پس از ارائه چند اتود، نهایتاً به طرح نمایشنامه رسیدیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم در نمایش «اتراق در خواب قیلوله» خیلی به سمت فرم نرویم و بچه‌های گروه مجال نشان‌دادن توانایی‌هایشان را داشته باشند و این بسیار کار دشواری بود اما خوشبختانه اثر شرافتمندانه‌ای خلق شد.

نیک آبادی تصریح کرد: این ریسک باید از یک جایی شروع می‌شد، ما به چنین اتفاقی نیاز داریم و قطعاً باید هزینه‌هایی پرداخت شود اما اگر بخواهیم نگران هزینه‌ها باشیم، نمی‌توانیم این راه را طی کنیم. شور، هیجان و صداقت اعضای گروه کمتر جایی دیده شده است.

وی در خصوص نمایشنامه این اثر گفت: من دغدغه‌هایی دارم در ارتباط با شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم، مثل رابطه‌ها، دوستی‌ها و ارتباط زوج‌ها؛ به همین دلیل دنبال قصه‌ای حول محور ارتباط زوج‌ها بودم تا مفهوم ارتباط انسانی بهتر منتقل شود.
نیک آبادی گفت: مجموعه این مفاهیم و 11 نیروی جوان سبب شد نمایشنامه «اتراق در خواب قیلوله» به وجود بیاید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: