انتشار: ۲۱:۴۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس گفت: با اجرای برنامه های محتلف تلاش می کنیم مطالعه کتاب در سبد زندگی خانوار در استان بازگردد و نهادینه شود.
مطالعه کتاب برای خانواده ها نهادینه شود
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، سید محمد امین جعفری حسینی شامگاه چهارشنبه در نهمین نشست کتابخوانان فارس با معرفی آثار ادبیات عشایر بیان کرد: بر این اساس نهاد کتابخانه های عمومی فارس از هر تلاش و محیطی برای توسعه و ترویج کتابخوانی بهره می گیرد.
وی افزود: طرح ملی کتابخوان، شاه بیت فعالیت های تبلیغی و ترویجی برای بازگرداندن کتاب به خانه های مردم است.
در طرح ملی کتابخوانان که در استان فارس نیز برگزار می شود، افراد کتاب های مطالعه شده خود را برای تجربه مطالعه مفید به دیگران معرفی و اشتراک گذاری می کنند.
جعفری حسینی اظهارداشت: نهاد کتابخانه های عمومی استان فارس تلاش می کند فرهنگ مطالعه در استان نهادینه و با استقبال عمومی روبرو شود که در این زمینه طرح های خلاقانه تهیه و در دست اجرا دارد.
*** آثار و کتاب های بهمن بیگی چراغ راه ایلات و عشایر است
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز گفت: آفتاب بهمن بیگی هم هنوز می درخشد و آثار او چراغ راه ایلات و عشایر است.
کوروش کمالی سروستانی افزود: پژوهشگران باید بر روی ادبیات عشایری کار و فعالیت بیشتری کنند تا این بخش از ادبیات ایران نهادینه شود، بخشی که کتاب های 'ایل من، بخارای من' و 'به اجاقت قسم' از آثار بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایری ایران سرآغاز این ادبیات است.
وی با بیان اینکه نخستین کتاب بهمن بیگی در سال 1324 نوشته شده بیان کرد: با آفرینش اثری چون 'ایل من بخارای من' دریچه تازه ای در ادبیات بومی کشور باز کرد که می توان از آن به عنوان ادبیات عشایری نام برد.
کمالی سروستانی اظهارداشت: خواندن کتاب 'ایل من بخارای من' به عنوان یادگاری از سوی مرد بزرگ و پدر تعلیمات عشایری ایران که حاصل آموزش و تلاش هفتاد سال و کارکرد وی بود، به همه مردم توصیه می شود زیرا این کتاب یک اثر بزرگ و ارزشمند است.
او اضافه کرد:در کتاب 'به اجاقت قسم' نگارنده معلمی است که خاطرات خود را درمیان عشایر و با سواد کردن فرزندان آنان بازمی گوید و در آن تصویری از رنج و محرومیت عشایر و سخت کوشی های خود به هنگام خدمت نشان می دهد که یک اثر فاخر ادبی است.
کمالی سروستانی ادامه داد: محمد بهمن بیگی دوستدار زبان فارسی است و خدمت بزرگی به زبان فارسی کرد.
در این نشست که با محوریت آثار ادبیات عشایری و روستایی استان برگزار شد کتاب های به اجاقت قسم (محمد بهمن بیگی)، کمانی برای آرش(محمد محمودی)، تلخند امید(مجید نگین تاجی)، مدیرکل افسانه ای(امرالله یوسفی)، یول اوغلو-همسفر-(فتانه مرادی)، سیه چادرها(منوچهر کیانی)، خاک کیمیای مهجور(فیروز حیدری)، اگر مادر نمی مرد(محمود کاویانی)، تاریخ سیاسی اجتماعی ممسنی(باباخان ایلامی)، نبرد گجستان(محمدکرم رزمجویی)، خان بی بی یادگار ایل(محمدمراد شیروانی) و رمز توفیق(مرادحاصل نادری) توسط کوروش کمالی، محمد محمودی، احمد انصاری، امرالله یوسفی، فتانه مرادی، منوچهر کیانی، فیروز حیدری، محمود کاویانی، ابوذر همتی، محمدکرم رزمجویی، محمد مرادشیروانی و مراد حاصل نادری معرفی شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: