انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
«استفن فریرز» کارگردان مطرح انگلیسی نشان افتخاری قلب جشنواره فیلم «سارایوورا» دریافت می‌کند.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛«اسکرین دیلی» نوشت:«فلورانس فاستر جنکینس» جدیدترین فیلم «استفن فریرز» در سالن روباز بیست‌ودومین جشنواره فیلم «سارایوو»‌ی بوسنی هرزگوین نمایش داده می‌شود و این فیلمساز جایزه افتخاری قلب این جشنواره را به خود اختصاص داد.

«فریرز» پیش از این در سال ۲۰۰۲ نیز از سوی برگزارکنندگان این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته بود. «مریل استریپ» و «هیو گرنت» در جدیدترین فیلم اکران‌شده از او هنرنمایی کرده‌اند.

پیش از کارگردان «ملکه» و «فیلومنا»، چهره‌های هنری دیگری همچون «آنجلینا جولی»، «بنسیو دل‌تورو»، «گال گارسیا برنال» و «مایک لی» این جایزه را دریافت کرده‌اند.

این فیلمساز انگلیسی کار خود را از سریال‌های تلویزیونی شروع کرد و با فیلمنامه‌نویسان صاحب‌نامی چون «دیون هر»، «آلن بنت» و «تام استوپارد» همکاری داشت. وی در سال ۱۹۸۵ با فیلم «رختشویخانه زیبای من» که متن آن توسط «حنیف قریشی» نویسنده معروف به نگارش درآمده بود، در بخش بهترین فیلمنامه اسکار نامزد شد.

اولین حضور او در سینمایی هالیوود، در سال ۱۹۸۹ با فیلم «روابط خطرناک» رقم خورد. «فریرز» با این اثر در 6 بخش جوایز آکادمی اسکار نامزد جایزه شد. تهیه‌کنندگی فیلم «جیب‌برها»‌ی او را «مارتین اسکورسیزی» برعهده داشت. این کار در سال ۱۹۹۱ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد. جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین به فیلم «The Hi Lo Country» این کارگردان انگلیسی اعطا شد.

او در سال ۲۰۰۵ در فیلم «خانم هندرسون تقدیم می‌کند» از «جودی دنچ» و «باب هاسکینز» بازی گرفت. فیلم «ملکه» او دومین نامزدی اسکار را برایش رقم زد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای «هلن میرن» به ارمغان آورد.

«گوش‌هایت را تیز کن»، «وفاداری بزرگ»، «والتر»، «روابط خطرناک» و «ملکه» از معروف‌ترین فیلم‌های این کارگردان هستند. «فیلومنا» فیلم سال ۲۰۱۳ «فریرز» بود که «جودی دنچ» و «استیو گوگن» در آن درخشیدند. این اثر جایزه «بفتا»ی بهترین فیلمنامه و چهار نامزدی اسکار را برای «فریرز» به ارمغان آورد.

«استفن فریرز» در «ویکتوریا و عبدل» جدیدترین کار سینمایی‌اش دوباره از «جودی دنچ» بازی گرفته. این فیلم که درباره ملکه «ویکتوریا» ساخته می‌شود، قرار است سال ۲۰۱۷ بر پرده سینماها ظاهر شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: