انتشار: ۲۱:۵۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
آغاز دور جدید اجراهای تماشاخانه ایرانشهر، مراسم نخستین سالگرد احمد علامه دهر، معرفی گروه بازبینی هفته تئاتر دانشگاهی باران، برگزاری دومین رپرتوآر «ماه تئاتر استان ها» و اجرای «جهان انزوا» در تالار انتظامی خانه هنرمندان از اهم اخبار تئاتر امروز یکشنبه 10 مرداد ماه است.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛ ایوانف، خروس می خواند، مثل آب برای شکلات و کچلو در دور جدید اجراهای تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می روند.
نمایش «خروس می خواند» به کارگردانی شهرام کرمی ساعت 19، «مثل آب برای شکلات» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی ساعت 21.30 در سالن استاد سمندریان به صحنه می روند.
نمایش «کچلو» به کارگردانی رضا کشاورز ساعت 18 و «ایوانف» به کارگردانی امیررضا کوهستانی ساعت 20.30 در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی به صحنه می روند.
بر اساس جدول زمان بندی اجراهای سال 95 تماشاخانه ایرانشهر، دو نمایش «خروس می خواند» و «مثل آب برای شکلات» تا 5 شهریورماه، نمایش «کچلو» تا 11 شهریورماه و «ایوانف» نیز تا 12 شهریورماه اجرا خواهند داشت.

** مراسم نخستین سالگرد هنرمند فقید احمد علامه دهر
روز پنجشنبه 14 مرداد ماه ساعت 18 مراسم یادبودی با حضور جمعی از هنرمندان و خانواده شادروان احمد علامه دهر در اداره تئاتر برگزار می شود.
احمد علامه دهر از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود که بازی در نمایش ها و سریال هایی چون پهلوان اکبر نمی میرد، چشم در برابر چشم، سلطان مار، پدرانه، رابعه، مختارنامه، پرده نشین، تفنگ سرپر، میوه ممنوعه و ... را در کارنامه هنری خود داشت. وی در زمینه های طراحی صحنه و گریم، نمایشنامه نویسی، خوشنویسی، طراحی و نقاشی و کاشی کاری نیز فعالیت چشمگیری داشت.

** معرفی گروه بازبینی هفته تئاتر دانشگاهی باران
مسعود میرطاهری، میلاد نیک آبادی و خیام وقار کاشانی به عنوان بازبین های هفته تئاتر آموزشگاه های سینمایی و نمایشی باران معرفی شدند.
بررسی آثار متقاضی حضور در این هفته تئاتری از 11 تا 14 مرداد ماه در تئاتر باران انجام می شود.
دومین هفته تئاتر دانشگاهی باران با حضور هنرجویان و فارغ التحصیلان آموزشگاه های سینمایی و نمایشی، هفته پایانی مرداد ماه به دبیری خیام وقار کاشانی برگزار می شود؛ هدف از این برنامه تشویق و حمایت از آموزش تئاتر و پشتیبانی و معرفی نسل جوان به بدنه تئاتر حرفه ای است.

** برگزاری دومین رپرتوآر «ماه تئاتر استان ها» با 10 نمایش
دومین رپرتوآر «ماه تئاتر استان ها» با اجرای 10 نمایش از تولیدات استانی از 31 مردادماه تا 16 مهرماه سال جاری در تماشاخانه های مهر و ماه حوزه هنری برگزار می شود.
توحید معصومی دبیر این رپرتوآر درخصوص چگونگی انتخاب این نمایش ها توضیح داد: این آثار، مجموعه ای از برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه و نیز بهترین های تولیدات مراکز استانی حوزه هنری هستند. چند نمایش در این رویداد حضور دارند که اساسا برای جشنواره سوره ماه تولید نشده بودند اما کیفیت خوب این آثار و موفقیت های شان در اجرای عمومی یا جشنواره های دیگر موجب شد تا به «ماه تئاتر استان ها» دعوت شوند.
دومین رپرتوآر «ماه تئاتر استان ها» به دبیری توحید معصومی و به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 31 مرداد تا 16 مهرماه 95 در تماشاخانه های ماه و مهر برگزار می شود.

** اجرای «جهان انزوا» در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران
نمایش جهان انزوا تا 22 مرداد هر روز (به جز شنبه ها) ساعت 21 با طراحی و کارگردانی رضا کوچک زاده و با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می رود.
کوروش سلیمانی و امیرکاوه آهنین جان از بازیگران تئاتر و تلویزیون شب گذشته به تماشای این نمایش نشستند.
سلیمانی این نمایش را اثری مسئولانه و تأثیرگذار خواند و گفت: در روزگاری که جهان درگیر یک سری مسائل جنگ و کشتار و قصاوت است، اثر و گروه اجرایی وظیفه اش را در قبال چنین مساله مهمی ادا کرده است.
آهنین جان نیز پس از تماشای نمایش «جهان انزوا» با اشاره به حساس بودن انتخاب این متن برای اجرا گفت: فرم اثر در متن و اجرا بسیار خاص است و ویژگی انتخاب چنین متنی در این است که اگر کارگردان اثر بر متن مسلط نباشد، فاجعه به بار می آید.
یعنی دانستن ضرب آهنگ متن و تمپوی این شیوه از اجرا تخصص می خواهد و به همان اندازه هم مخاطب خاص خود را می طلبد.
وی افزود: مخاطبی از چنین اجرایی لذت می برد که با عناصر متن و این نوع از اجرا آشنا باشد. نه این که بگویم تماشاگر عام لذت نمی برد. تماشاگر عام می تواند لذت های ساده تری از اجرا دریافت کند ولی مخاطب آشنا و آگاه به عمق این اجرا، قطعاً لذت بیش تری می برد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: