انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
کلیه اخبار و رویدادهای بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از دریچه رسانه های خبری
بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار (فردا برای خواندن دیر است) از روز پانزدهم تا بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه در در شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

سومین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، وزیر ارشاد از دعوت از مقام معظم رهبری برای حضور در نمایشگاه که امسال در شهر آفتاب برگزار شده خبر داد


نخستین جمعه نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب برپاست.
در سومین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، وزیر ارشاد از دعوت از مقام معظم رهبری برای حضور در نمایشگاه که امسال در شهر آفتاب برگزار شده خبر داد.
 
سومین روز برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز جمعه 17 اردیبهشت‌ماه در حالی برگزار شد که به نسبت روزهای قبل مردم و ناشران با مشکلات کمتری روبه‌رو شدند. در این روز هم جمعیت زیادی به نمایشگاه کتاب آمد اما نسبت به روز پنج‌شنبه که نمایشگاه شلوغی عجیبی را پشت سر گذاشت جمعیت کمتر بود. همچنین با بارش ناگهانی و شدید باران مردم زیر فضاهای مسقف رفتند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب از نخستین ساعت‌های آغاز کار نمایشگاه در شهر آفتاب حاضر شدند. ناشران مشکل قطعی برق و دستگاه کارت‌خوان را نداشتند و در زمینه خدمات‌رسانی از روزهای گذشته راضی‌تر بودند.

شمس لنگرودی، احمدرضا درویش، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدباقر قالیباف (شهردار تهران) و غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) از بازدیدکنندگان روز سوم نمایشگاه کتاب تهران بودند.

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران از ارسال نامه دعوت برای حضور مقام معظم رهبری و بازدید ایشان از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.


 مشروح گزارش  و رخداداهای نمایشگاه در روز جمعه 1395/02/17


 علی جنتی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که شهر آفتاب مشکلاتی زیر ساختی مانند قطعی برق و موارد دیگر ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در حاشیه بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تفاهم‌نامه بین وزارت ارشاد و شهرداری برای مدت واگذاری رایگان شهر آفتاب به نمایشگاه کتاب کی منعقد می‌شود و چگونه خواهد بود، گفت:  مفاد اصلی تفاهم‌نامه نهایی شده و ما مشکلی با شهرداری نداریم. درباره مساله زمان که 5 سال تا 10 نیز مطرح می‌شود به نظر ما مساله چندان جای سوال و دغدغه ندارد. مطمئن باشید در همین ایام نمایشگاه تفاهم‌نامه با شهرداری امضا می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی روند ادامه کار 7 بازیگری که ظاهرا در پارتی شبانه دستگیر شدند، گفت: من این مساله را تازه از شما می‌شنوم و حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز خبری در این مورد نخواندم.

وی درباره میزان آمادگی شهر آفتاب برای برگزاری این دوره از نمایشگاه نیز گفت: انصافا شهرداری در طول 4 الی 5 ماه اخیر تمام تلاش خود را برای سرانجام رساندن وعده‌های که داده به کار بسته است. خوشبختانه مدیران‌شهرداری، معاونان و مسوولان عمرانی شهر آفتاب همکاری‌های لازم را برای سرانجام رساندن این پروژه بزرگ با ارشاد داشته‌اند. آنچه امروز می‌بینید نتیجه همین همکاری و همت است.

جنتی افزود: آماده‌سازی مترو، اتمام کارهای عمرانی سالن‌ها و تهیه و تدارکات سازه‌های موقت با بهترین کیفیت که بعضا از خارج نیز وارد شدند از اقدامات مهم شهرداری است، همچنین تهیه و تدارک سایر امکانات رفاهی و جانبی مثل استراحتگاه و فروشگاه اغذیه نیز بسیار مهم ارزیابی می‌شود .

وزیر ارشاد در توضیح چرایی وجود مشکلات ترافیکی که در این سه روز گریبان اتوبان خلیج‌فارس و ورودی‌های شهر آفتاب را گرفته بود، گفت: ورود به نمایشگاه این روزهای ابتدایی بسیار متراکم و بعضا با ترافیک‌سنگین همراه بود؛ دلیل این مساله هم این است که بسیاری از مراجعان نمی‌دانستند مجموعه شهر آفتاب خروجی‌های متعددی دارد و همگی تنها اصرار به استفاده از یک خروجی داشتند، البته اقدامات مورد نیاز که همکاری با ماموران انتظامی است پیگیری شده و انجام می‌شود.

جنتی درباره مشکلات زیرساختی مثل قطعی برق نیز اظهار داشت: مواردی مثل قطعی برق چندان زیاد نبود و باید قبول کرد ابتدای ورود به هر خانه جدیدی ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد.


وزیر ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان اختیارات ارشاد در امور زیرساختی مثل کنترل برق در ایام نمایشگاه گفت: موارد مورد نیاز که باید در اختیار کمیته‌های مذکور باشد در اختیار ارشاد قرار دارد، البته باید توجه داشت شهر آفتاب تنها به نمایشگاه اختصاص ندارد و تمامی نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور از این پس در شهر آفتاب برگزار می‌شود، در واقع نمایشگاه‌هایی که اینجا برگزار می‌شود حکم میهمان دارند.

وی اضافه کرد: همان‌طور که اشاره شد ابتدای هر جابجایی نقایص فنی وجود دارد، زمانی که تصمیم به انتقال نیز گرفتیم با علم به مشکلات سال اول، مساله را ارزیابی می‌کردیم اما خوشبختانه با تلاش مسوولان ارشاد و همکاری شهرداری مشکل جدی در حوزه زیرساخت مثل برق نداشتیم.

وزیر ارشاد درباره ارزیابی میزان بازدید کنندگان نیز گفت: ما از ابتدا می‌دانستیم بازدیدکنندگان از این محل استقبال خواهند کرد، هر چند برخی ناشران نگرانی‌هایی درباره افت بازدید داشتند و به ما تذکر دادند اما ما ایمان داشتیم با برطرف‌شدن مسایل حمل‌ونقل و دسترسی میزان بازدید کنندگان کاهش پیدا نخواهد کرد. از سوی دیگر سال‌گذشته بیش از 39 درصد بازدیدکنندگان از شهرستان‌های مختلف به مصلا آمده بودند  که حالا در این محل جدید دسترسی برای آنها در تمام استان‌های غرب و شرق راحت‌تر می‌شود؛ 40 تا 61 درصد بازدید کنندگان در تهران بودند که به راحتی با مترو و سایر ابزارهای ایاب و ذهاب خود را به شهر آفتاب می‌رسانند. در نظر گرفتن 12 هزار پارکینگ برای ماشین‌های شخصی نیز از دیگر امکانات مهمی است که جزو مزیت‌های شهر آفتاب نسبت به مصلا به شمار می‌آید.

وی درباره احتمال حضور رهبر معظم انقلاب و بازدید ایشان از نمایشگاه نیز گفت: ما طی نامه‌ای درخواست خود را برای اینکه ایشان به نمایشگاه اهالی فرهنگ و هنر و ناشران افتخار داده و با حضور خود دلگرمی اهالی کتاب و فرهنگ را باعث شوند ارائه کرده‌ایم
.

جنتی سپس با اشاره به کنترل و نظارت‌های چند لایه بر کتاب‌های نمایشگاه، یادآور شد: همان‌طور که در افتتاحیه هم متذکر شدم بر تمام کتاب‌های داخلی و خارجی که به نمایشگاه می‌آیند یک نظارت چند لایه صورت می‌گیرد، چنانچه کتابی وجود داشته باشد که بر حسب شرایط و به هر دلیلی زمانی مجوز گرفته اما اکنون توضیح آن مخصوصا در نمایشگاه صلاح دیده نمی‌شود امکان عرضه در نمایشگاه را نخواهد یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است در مراسمی از هنرمندان استان اصفهان تجلیل کند در دومین روز نمایشگاه کتاب بیست و نهم؛ انبوهی از جمعیت به شهر آفتاب آمد، طوفان شد، گرد و خاک شد، نوشیدنی‌ها هم تمام شدند. به‌نظر می‌رسد روزهای سختی در این شهر به سر خواهد شد.

****

بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، هنوز روزهای آماده‌سازی را پشت سر می‌گذارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، هنوز روزهای آماده‌سازی را پشت سر می‌گذارد. حجم بازدیدکنندگان از سقف آنچه پیش‌بینی می‌شد، فراتر رفته است و آن‌طور که به‌نظر می‌رسد آمار بازدیدکنندگان رو به افزایش است. گرچه وضعیت برگزاری نمایشگاه رو به بهبود گذاشته اما همچنان ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

دیروز شاهد اتمام برخی کتاب‌ها در برخی غرفه‌ها بودیم. البته این موضوع که برای کتاب‌ها و غرفه‌داران باید موجب خرسندی و رضایت فراوان باشد؛ کمی کار را سخت می‌کند چون ناشران مجبورند رساندن کتاب را به فردا موکول کنند و برخی خریداران بازهم باید خود را به شهر آفتاب برسانند.

در دومین روز از نمایشگاه کتاب؛ ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که در ساعات پایانی، غرفه‌های نوشیدنی تقریبا خالی از هر نوع نوشیدنی شد و تنها بستنی و آب معدنی باقی مانده بود!

حسین صفری (مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب) وضعیت برق‌رسانی نمایشگاه را رو به بهبود توصیف کرده و گفته: مجموعه سالن‌های مسقف و موقت نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب براساس اعلام ما نیاز به 9 مگابایت برق دارد که خوشبختانه با همکاری خوب وزارت نیرو در حال حاضر تامین شده" اما باید دید از واژه‌ی"تامین شده" دقیقا چه خواسته‌ایم. چراکه ناشران دیروز هم ساعتی را بدون برق گذراندند.

غرفه‌های مرتبط با رسانه‌ها خالی‌ترین و کم‌مشتری‌ترین غرفه‌های شهر آفتاب هستند. غرفه‌ی خاک گرفته‌ای که از میان آنها؛ تنها تعداد محدودی فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند و به‌رغم اینکه فضای زیادی از محیط را اشغال کرده اما عملا بلااستفاده مانده‌اند. شاید با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر می‌شد تعدادی از این غرفه‌های بدون استفاده و رها شده را به مردم اختصاص داد تا ساعتی در آن زیرانداز پهن کرده و استراحت کنند یا ناشرانی که به دلیل کمبود فضا به نمایشگاه نیامدند.

جالب‌تر آنکه رسانه‌ها اینترنت در اختیار ندارند و مجموعه شهر آفتاب از دادن ایننرنت به آنها امتناع می‌کند. گرچه برخی غرفه‌ها در تلاش‌اند خودشان "مودم"ی برای راه‌اندازی اینترنت دست و پا کنند اما این نیز زمان‌بر خواهد بود.

دیروز عصر؛ طوفان نسبتا بزرگی به‌پا شد و گرد و خاک همه جا را فراگرفت. بازدیدکنندگان زبان به اعتراض گشودند که: "نمایشگاه کتاب که وسط بیابان باشد؛ طوفان هم می‌شود!" اما به‌نظر نمی‌آمد مقصرِ توفان، مسئولان نمایشگاه باشند. زیرا اینجا بادهای تند شهریار که قرار است ساز ناکوک با نمایشگاه بنوازند؛ زیاد خواهند وزید. پس باید خود را برای مقابله با این بادِ شیطان آماده کرد. گرچه وزشِ وقت و بی‌وقت این باد که چنین بی‌رحمانه از شرق به غرب و از شمال به جنوب می‌وزد و گرد و خاک به پا می‌کند، کار را سخت می‌کند.

آنها که می‌خواهند خود را به نمایشگاه برسانند باید مطلع باشند که ترافیک هنوز پابرجاست. از آنجا که تعداد بازدیدکنندگان روز به روز افزایش گذاشته؛ قطارها هر لحظه مملوتر از جمعیت به شهر آفتاب می‌رسند و شاتل‌های برقی کمتر و کمتر به‌نظر می‌رساند. ماشین‌های شخصی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که بخش دیگری از مسافران را به نمایشگاه می‌رسانند نیز ترافیک بیشتری را تجربه خواهند کرد. همانگونه که اتوبوس خبرنگاران دیروز، چیزی نزدیک به 30 دقیقه در ترافیک ورودی شهر آفتاب ماند. اینجا حجم وسایل نقلیه زیاد است و مسیرها باریک. با این وجود؛ مردم مشتاقانه به شهر آفتاب می‌آیند و برخی هم کتاب می‌خرند.

****

رونمایی 14 عنوان کتاب داستانی شهدای ورزشکار کشور

موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با حضور در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 14 عنوان کتاب جدید داستانی از شهدای ورزشکار کشور را رونمایی می‌‌کند.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ساعت 14 تا 15و30 دقیقه روز شنبه 18 اردیبهشت ماه «14عنوان کتاب جدید داستاین شهدای ورزشکار کشور» به همت موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران درسرای کتابنما1 رونمایی می‌‌شود.

سرای کتابنما1 در بخش کمیته‌‌های فعالیت‌‌های فرهنگی جنب نماد نمایشگاه کتاب ضلع غربی واقع شده است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

****

محمدباقر قالیباف شهردار تهران درنمایشگاه کتاب

شهردار تهران امروز با حضور در نمایشگاه کتاب از بخش‌های مختلف این نمایشگاه در شهر آفتاب بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف شهردار تهران عصر امروز 17 اردیبهشت ماه در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافت و از بخش‌های مختلف بازدید کرد.

قالیباف در حال حاضر مشغول گفت‌وگو با سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد و دیگر مسئولان ارشاد است.

****

حداد عادل در نمایشگاه کتاب:

چطور ممکن است درِ رحمتِ خدا بر ادبیات ما بسته شده باشد؟!

غلامعلی حداد عادل در حاشیه حضور در نمایشگاه کتاب درباره مشکلات سیاست و کتاب‌خوانی اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامعلی حداد عادل - رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی - در حاشیه بازدید از بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران، گفت: کسی را که از کودکی با کتاب غریبه بوده است، باید کتاب‌خوان کرد.

وی ادامه داد: تدبیری برای داشتن نسل کتاب‌خوان و عادت دادن به مطالعه باید اندیشیده شود. مطالعه باید از کودکی در افراد نهادینه شود. معلمان باید اشتیاق مطالعه را در دانش‌آموزان تقویت کنند. کودکی که از ابتدا با کتاب غریبه است نمی‌تواند در بزرگسالی کتاب‌خوان شود.

او درباره نتایج فرهنگی حضور مدیران فرهنگی در نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: از آنجا که مدیران باید در عرصه سیاست‌گذاری حضور داشته باشند، بازدیدشان از رویدادهای فرهنگی باعث می‌شود، دید روشنی نسبت به مسائل و چالش‌ها پیدا کنند تا برای حل آن‌ها، راه حل بیابند.

حداد عادل در پاسخ به این پرسش که قرار است مدارک مربوط به تخلفات انتخابات به کدام ارگان تحویل داده شود؟ بیان کرد: جای این سوال‌ها در نمایشگاه کتاب و در چنین شرایطی نیست.

رئیس مجلس درباره مسائل مربوط به مینو خالقی - منتخب سوم مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم - نیز گفت: این مساله هنوز در مجلس مطرح نشده است. همچنین مجلس آینده باید درباره اعتبارنامه‌ی منتخبان تصمیم‌گیری کند؛ ولی مساله کاملا روشن است که نظر شورای نگهبان باید مهم ارزیابی شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همچنین در واکنش به نظر مجید غلامی جلیسه - مدیرعامل خانه کتاب - که پیش‌تر گفته بود «نویسندگان ما حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند» تصریح کرد: هر کسی آزاد است اظهار نظر کند و من برای اظهار نظر دیگران مانعی نمی‌بینم. شاید آقای جلیسه همه کتاب‌های نویسندگان داخلی را خوانده‌اند که با اطمینان چنین نظری می‌دهند. چطور ممکن است درِ رحمتِ خدا بر ادبیات ما بسته شده باشد و نویسندگان ما هیچ حرف جدیدی نداشته باشند؟! لابد باید فقط به آثار خارجی اکتفا کنیم. من خودم هیچ‌وقت چنین حرف ناامیدکننده نمی‌زنم.

حداد عادل با اشاره به مهمان ویژه بودن روسیه در این دوره از نمایشگاه کتاب، درباره فعالیت‌های بنیاد سعدی در روسیه نیز گفت: بخش زبان و ادبیات فارسی به واسطه این بنیاد در روسیه برپاست. از شش‌ماه قبل نیز می‌دانستیم که روسیه مهمان ویژه فرهنگی و رایزن فرهنگی است و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادیم. باید در نظر داشت که همکاری ایران و روسیه در حوزه زبان در سطح مطلوبی است.

****


 کتاب «پسرک فلافل فروش»

 کتاب «پسرک فلافل فروش» با استقبال خوبی درغرفه انتشارات شهید ابراهیم هادی روبه رو شده است .

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، مسئول فروش انتشارات شهید ابراهیم هادی از پرفروش ترین های دو روز  نخست نمایشگاه خبر داد.

مسئول فروش گروه شهید ابراهیم هادی با اشاره به پرفروش‌های این انتشاراتی گفت: کتاب پر فروش این انتشاراتی، کتاب «پسرک فلافل فروش» و «مدافعان حرم»   که در دو روز نخست نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فروش خوبی داشت.

****

احمد دهقان (نویسنده کتابهای دفاع مقدس)

 احمد دهقان (نویسنده کتابهای دفاع مقدس) در نشست نفش دلاوران نوجوان جنگ تحمیلی در ادبیات دفاع مقدس، گفت: رمانهایی که برای کودکان و نوجوانان ما نوشته می‌شود باید پیامی متفاوت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»؛ نشست نفش دلاوران نوجوان جنگ تحمیلی در ادبیات دفاع مقدس امروز جمعه به همت انتشارات سوره مهر در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در «شهر آفتاب» و با حضور احمد دهقان و احمد یوسف زاده برگزار شد.

دهقان در این نشست گفت: رمانهایی که برای کودکان  و نوجوانان نوشته می‌شود باید با سایر رمانها تفاوت داشته باشد و پیامهای  متفاوتی مخابره کند.

وی افزود: ما در حوزه ادبیات و داستان‌نویسی برای کودکان  باید توجه کنیم که آن چیزهایی که برای بزرگسالان جذاب است به هیچ عنوان برای کودکان و نوجوانان  جذاب نیست و بالعکس ادبیاتی که مناسب بزرگسالان است، برای کودکان و نوجوانان جذاب نیست.

دهقان  تصریح کرد: «جنگ» خشن‌ترین عملی است که انسانها انجام می‌دهند اما وقتی زنان و کودکان وارد آن می‌شوند دگرگون می‌شود تبدیل به یک ادبیات می‌شود؛ عمدتاً رمانهای که برای کودکان و نوجوانان نوشته  می‌شود نیاز به قهرمانهای کودکانه و نوجوانانه دارد.

وی درباره  کتاب جدید خود اعلام کرد: مجموعه  کتابهای «بچه‌های ایران» را در دست تحریر دارم که 4 جلد از آن آماده است و در نمایشگاه امسال رونمایی  می‌شود.

****

نویسنده کتاب «آن بیست وسه نفر»


احمد یوسف زاده در این نشست گفت: حضور کودکان در دفاع مقدس خالی از هرگونه شعار بوده و کاملاً آرمانی بود؛ این کودکان نشان دادن که پشت جسم کوچکشان  روحی بزرگ است.

وی افزود: متاسفانه چند وقتی است کسانی کتابها و داستانهای دفاع مقدس می‌نویسند که اصلاً دفاع مقدس را درک نکرده‌اند و سعی می‌کنند آن را  تخیلی نشان  دهند.

نویسنده کتاب «آن بیست وسه نفر» در پاسخ به سؤال که علاقه‌ای ندارید که کتاب «آن بیست وسه نفر»  را برای نوجوانان جذاب کنید، بیان کرد: قالب کتاب « آن بیست وسه نفر» همواره بین داستان و واقعیت در رفت و آمد است و خیلی لازم نمی‌دانم که کتاب «آن بیست وسه نفر» را تخیلی کنم.

وی درباره اثر جدید خود اعلام کرد: در حال تحریر کتاب «اردوگاه اطفال» هستم که امیدوارم به  نمایشگاه کتاب سال آینده برسد.

****


امضای تفاهم‌نامه بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه دولتی مونیخ


 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن تأکید بر انتقال تجربیات ایران و آلمان در خصوص دیجیتال‌سازی و تبادل منابع و همچنین مرمت اسناد، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی ایران را مهم عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسننیم کلاوس سینوا، رئیس کتابخانه دولتی مونیخ به همراه رایزن فرهنگی آلمان در ایران با سیدرضا صالحی امیری دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با خوشامدگویی به سینوا در ابتدا به اشتراک‌های فرهنگی ایران و آلمان پرداخت و گفت: «زمینه همکاری‌های فرهنگی مشترک بین ایران و آلمان کاملاً مهیاست اما موانع سیاسی در سال‌های اخیر مانع از توسعه روابط دوجانبه فرهنگی شده بود.

وی آشنایی اکثر مردم ایران با گوته، آشنایی با اندیشمندان و فیلسوف‌های آلمانی و حضور شخصیت‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران در سال‌های مبارزه و سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب همچون شهید بهشتی در آلمان را از عوامل آشنایی مردم و مسئولین ایرانی با فرهنگ و تفکر آلمانی‌ها دانست.

صالحی امیری در ادامه به بیان ویژگی‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پرداخت و گفت: «در این ساختمان که با معماری ایرانی ساخته شده نزدیک به سه میلیون جلد کتاب نگهداری می‌شود و البته این سازمان، متولی سیاست‌گذاری و استانداردسازی مجمع کتابخانه‌های ایران شامل 15 نهاد کتابخانه‌ای است.»

وی ادامه داد: «هرچند اکنون 38 هزار نسخه خطی در کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود اما ما توانسته‌ایم 500 هزار نسخه خطی در ایران را شناسایی کنیم و فهرستی از آن‌ها تهیه کنیم، همچنین 5 میلیون نشریه از 173 سال قبل یعنی از همان روزهای آغازینی که صنعت چاپ به ایران آمد تاکنون در اینجا نگهداری می‌شود و همچنین بیش از یک‌میلیون مواد غیر کتابی و 500 هزار تصویر از ایران زیبا در 14 مجموعه.»

کتابخانه ملی ایران به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده است

صالحی امیری به ادغام آرشیو ملی و کتابخانه ملی ایران در 14 سال قبل اشاره کرد و گفت: «‌ استدلال ما این بود که ظرفیت‌های موازی این دو حوزه را با هم ادغام کنیم تا کارآیی دو مجموعه افزایش یابد، به طور مثال یک محقق که روی اسناد کار می‌کند همزمان نیاز به مطالعه کتاب و نشریات و پایان‌نامه‌ها در این خصوص دارد و بالعکس، و با این ادغام دسترسی‌های پژوهشگران بسیار تسهیل شد.»

وی همچنین به برگزاری مداوم نشست‌های تخصصی در اندیشگاه و همچنین برگزاری همایش‌های مختلف در سطح ملی در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و تاکید کرد که «کتابخانه ملی ایران به یک مرکز فرهنگی در ایران تبدیل شده است.»

رئیس سازمان اسناد و وکتابخانه ملی ایران در ادامه تاکید کرد: «ما آماده هرگونه همکاری با کتابخانه باواریا (مونیخ) هستیم و به طور خاص در سه حوزه تبادل منابع فارسی و آلمانی به صورت دیجیتال، مرمت اسناد و کتاب‌ها و نشست‌های دوجانبه فرهنگی هستم.»

مقابله با اسلام هراسی، دغدغه جدی ماست

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع اسلام هراسی پرداخت و گفت: «این پدیده دغدغه جدی ماست، اسلامی که رهبری ایران پرچمدار آن است اسلام رحمانی و عقلانی است و این کارهایی که عده‌ای خشن و بی‌منطق به نام اسلام انجام می‌دهند هیچ نسبتی با اسلام ندارد و ما هم در عمل باید با آن‌ها مبارزه کنیم و هم در عرصه فرهنگی باید داعشی‌ها و این تروریست‌ها را افشا کنیم که همه دنیا بفهمند این تروریست‌ها هیچ نسبتی با اسلام و انسانیت و اخلاق ندارند.»

صالحی‌امیری همچنین به طرح «جهان عاری از خشونت» از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: «این پیشنهاد دکتر روحانی مورد تصویب سازمان ملل قرار گرفت و ما علاقه داریم که درباره چهره واقعی اسلام و همچنین ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نمایشگاهی را در کتابخانه دولتی مونیخ برگزار کنیم و همچنین آماده میزبانی از نمایشگاهی مشابه از سوی شما در ایران هستیم.»

از امکانات کتابخانه ملی ایران متحیر شدم

در ادامه این دیدار، کلاوس سینوا رئیس کتابخانه ایالت باواریا (دولتی مونیخ)، با بیان اینکه «از این همه امکانات در اینجا متحیر شدم»، تصریح کرد: «برگزاری نمایشگاهی که شما مطرح کردید از رویاهای من است و من نیز معتقدم باید تصویر درست و دقیقی از اسلام به جهان منعکس شود.»

وی با استقبال از پیشنهادات مطرح شده، آمادگی کامل خود برای انتقال تجربیات در خصوص دیجیتال‌سازی منابع و همچنین حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب را اعلام کرد.

سینوا همچنین به برگزاری سالیانه کارگاه‌هایی در خصوص مرمت و نگهداری از اسناد و کتاب‌ها که هر ساله با مشارکت متخصصان ژاپنی برگزار می‌شود اشاره کرد و برگزاری این کارگاه را فرصت خوبی برای انتقال تجربیات در این خصوص به کارشناسان ایرانی عنوان کرد.

رئیس کتابخانه ایالت باواریا خاطر نشان کرد: «ایران نقشی بسیار کلیدی در روابط بین کشورها در خاورمیانه دارد و عامل ثبات در منطقه است و موجب افتخار من است که در جمع شما و در ایران حاضر شدم و از نزدیک با امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی کتابخانه و آرشیو ملی ایران آشنا شدم.»

امضای تفاهم‌نامه بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه دولتی مونیخ

در ادامه این دیدار تقاهم‌نامه‌ای بین سینوا و صالحی امیری در خصوص مشارکت در اطلاعات و تجربیات و تبادل متخصصین، تبادل منابع کتابخانه و مجموعه‌های دیجیتال، برگزاری رویدادهای مشترک آموزشی، کارآموزی، ملاقات‌ها و همکاری‌های پژوهشی به امضا رسید.

کلاوس سینوا که به دعوت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به کشورمان سفر کرده بود همچنین از بخش‌های مختلف آرشیو و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد و با معاونان اسناد و کتابخانه ملی ایران به گفتگو نشست.

****


رضایت نسبی ناشران از وضعیت فروش

 با وجود استقبال خوب از نمایشگاه کتاب و رضایت نسبی ناشران از وضعیت فروش طی روزهای گذشته، موضوع اطلاع رسانی یکی از دغدغه های اصلی ناشران و مخاطبان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از اصلی ترین دغدغه های اصلی ناشران بعد از اعلام خبر انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب، ریزش مخاطب بود. موضوعی که طی سه روز گذشته رنگ باخت و چهره دیگری به خود گرفت. استقبال خوب در روزهای گذشته نه تنها مسوولان که حتی ناشران را نیز غافلگیر کرد.

تعدادی از ناشران و غرفه‌داران در گفت‌و‌گو با تسنیم ضمن ابراز رضایت از میزان فروش طی روزهای اخیر، از اطلاع رسانی ناکافی و گاه نادرست نمایشگاه گلایه داشتند.

یکی از مسئولان غرفه مرکز اسرا با توجه به همین امر می‌گوید: امسال بر خلاف تصور اولیه فروش خوبی طی دو  روز گذشته داشتیم، اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای با همین مدت زمان در مصلی داشته باشیم، باید بگویم که کاهش داشته است. بخش قابل توجهی از این موضوع به اطلاع رسانی ناکافی در نمایشگاه اختصاص دارد.

موضوع اطلاع رسانی در روزهای اول نمایشگاه، تنها مشکل ناشران نبود. حتی مراجعه‌کنندگان نیز از اطلاع‌رسانی ناکافی یا حتی در برخی نوارد نادرست گلایه داشتند. قطعی برق در بخشی از سالن‌ها نیز مزید بر علت شده و کار اطلاع رسانی در روزهای نخست را با مشکل همراه کرد؛ به طوری که در پاره‌ای از اوقات، نیروهای اطلاع رسانی مجبور بودند به جای استفاده از سیستم، به روش کاغذی و با جست و جوی دستی اسامی ناشران را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند.

افزون بر این، تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به داخل سالن‌ها با سردرگمی به دنبال غرفه ناشر مورد نظر خود بودند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با نصب اطلاعات در ابتدای راهروها در امروز وضعیت بهتری بیابد.

با وجود همه این مشکلات؛ از اطلاع رسانی گرفته تا تردد با تاخیر مترو که گلایه بسیاری از مخاطبان شهر آفتاب بود، به نظر می‌رسد که نمایشگاه در دوره بیست و نهم خود، نمایشگاهی غیر منتظره برای تمامی اهالی اش است؛ از ناشران گرفته تا مخاطبان.
 مرکز بین المللی نشر اسرا سه جلد از تفسیر «تسنیم» را برای بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه میکند.

****


کتاب «سیره شهید رجایی» پیشتاز فروش

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرکز بین‌المللی نشر اسرا  در بیست و نهمیت دوره نمایشگاه کتاب تهران 190 عنوان کتاب و 88 نرم افزار عرضه می‌کند که از این مجموع، هشت عنوان از تازه‌های نشر است.

از جمله کتاب‌هایی که در این دوره از نمایشگاه برای اولین بار عرضه می‌شود، سه جلد جدید از مجموعه تفسیر تسنیم اثر ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی است.

در این دوره از نمایشگاه مجلدات 36، 37 و 38 این مجموعه را برای اولین بار در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

 کتاب «سیره شهید رجایی» پیشتاز فروش در دو روز نخست نمایشگاه است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مسئول فروش نشر شاهد کتاب «سیره شهید رجایی» را پرفروش‌ترین کتاب دو روز  نخست این انتشارات معرفی کرد.

مسئول فروش نشر شاهد با اشاره به پرفروش‌های این انتشاراتی گفت: «کتابهای «ققنوس فاتح»، «داستان بهنام»، «مجموعه قصه فرماندهان» از دیگر آثار محبوب نشر شاهد در دو روز نخست نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.»

مسئول فروش نشر شاهد با اشاره به آثار جدید نشر شاهد در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «نشر شاهد با بیش از 140 کتاب، 48 اثر تازه و چاپ اولی و 12 عنوان کتاب تجدید چاپ شده در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.»

غرفه نشر شاهد در سالن ناشران عمومی راهروی 3 غرفه 1178  در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت 1395 پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
 در روز دوم نمایشگاه تعداد ۱۵۰ هزار تراکنش ثبت شده است.

****


16 اردیبهشت ماه 150 هزار تراکنش

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،روز گذشته با توجه به استقبال گرم مخاطبان کتاب از نمایشگاه و تمدید زمان نمایشگاه تا ساعت 21، تعداد تراکنش‌های انجام شده در روز 16 اردیبهشت ماه با تفاوت چشمگیری نسبت به روز اول برپایی، به  150 هزار تراکنش رسیده است.

هرچند هنوز مسخص نیست که چه میزان از این تراکنش‌ها به غرفه‌های ناشران اختصاص دارد و چه میزان به اغذیه فروشی‌ها، اما به نظر می‌رسد با وجود استقبال خوب مخاطبان طی دو روز گذشته از نمایشگاه، بخشی از دغدغه ناشران نیز رفع شده است.
 مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی روز گذشته به دعوت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در مراسم اردیبهشت تئاتر استان در شهر زاهدان شرکت کرده و با هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر در این استان دیدار کرد.

****



نشست مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمندان  تئاتر استان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با مراسم اردیبهشت تئاتر در استان سیستان و بلوچستان ، مهدی شفیعی با هنرمندان ، مدیران و مسئولان تئاتر دیدار کرده و در جریان دغدغه اهالی تئاتر استان قرار گرفت.

در ابتدای این نشست مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن خیر مقدم به حاضران و تبریک روز جهانی تئاتر گزارشی از فعالیتهای یک سال گذشته تئاتر استان در بخشهای مختلف بیان کرد.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری جشنواره‌های مختلف به خصوص جشنواره استانی، برنامه‌های نوروزی در شهرهای مختلف با استفاده از آیینهای نمایشی و فولکلور استان را از جمله فعالیتهای این اداره کل در یک سال گذشته برشمرد.

مسگرانی در ادامه از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی واحد نمایش در دانشگاه علمی کاربردی زاهدان خبر داد که با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی از سال تحصیلی جدید در رشته‌های بازیگری و کارگردانی پذیرش دانشجو خواهد داشت.

در بخش دیگر این نشست هر یک از هنرمندان حاضر به مدت 10 دقیقه به ایراد سخن پرداخته و مسائل تئاتر استان و دغدغه‌های خود را بیان کردند. در این بخش موضوعاتی همچون توجه به اجرای عمومی در استان، تبادل اجرا بین استانها، تجهیز و حمایت از به وجود آمدن سالنهای نمایش در شهرهای مختلف استان، افزایش حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال تئاتر از هنرمندان تئاتر استانها، توجه به هنرمندان پیشکسوت بومی به خصوص در حوزه نمایشنامه‌نویسی مطرح شد.

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در این نشست با ابراز خوشحالی از برگزاری اردیبهشت تئاتر در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد که امسال تلاش شد تا روز تئاتر همزمان با تقویم جهانی در فروردین ماه برگزار شود. وی ابراز امیدواری کرد که این جشن در سالهای بعد نیز حتی الامکان در نوروز و با بهره‌گیری از ظرفیت ایام نوروز برای اجرای نمایش و مطابق تقویم جهانی در کل کشور گرامی داشته شود.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به استانهای کشور و ویژگیهای استان سیستان و بلوچستان در غنای فرهنگی، منابع، وسعت، تاریخ و تنوع اقوام که همواره زبانزد بوده است گفت: «همه ما فعالیت هنری را از شهرستان شروع کرده‌ایم و نگاه مرکز هنرهای نمایشی تقویت پایه‌های تئاتر شهرهای مختلف است. امیدوارم در سالی که پیش رو داریم و با توجه به صحبتها و نویدهای مقام عالی وزارت، گشایش مالی برای تئاتر صورت بگیرد و رفع مسائل مالی تسریع شود.»

وی در بخش دیگری از صحبتهایش به تنظیم آیین‌نامه انجمنهای هنرهای نمایشی استانها اشاره کرده و از هنرمندان خواست این آیین‌نامه را به دقت مطالعه کنند چرا که وقت بسیاری برای تدوین آن صرف شده تا به صورت یک برنامه تکمیلی باعث تقویت رویکرد صنفی انجمن و واگذاری امور به هنرمندان شود.

وی با اشاره به افزایش اعتبار تئاتر از ادامه کمکهای مالی بی‌واسطه مرکز هنرهای نمایشی از جشنواره های استانی و اردیبهشت تئاتر خبر داده و برنامه «همواره تئاتر» و تورهای استانی را از جمله اقدامات جدی در سال جاری عنوان کرد.

شفیعی از هنرمندان خواست تا به صورت کاربردی و راهبردی از تمامی امکانات موجود و امکاناتی که فضاهای مجازی در اختیارشان قرار می‌دهد برای جذب مخاطب بهره بگیرند. وی تربیت نیروی متخصص در امر تبلیغات و روابط عمومی ضرورت افزایش مخاطبان تئاتر دانست.

مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان مراسم از مجموعه‌های مختلف تئاتری شهر زاهدان و محل پیشنهاد شده برای تئاتر شهر این شهر بازدید کرده و با حضور در مراسم اردیبهشت تئاتر از برخی از فعالان و پیشکسوتان حوزه های مختلف تقدیر کرد.

نشست مدیرکل هنرهای نمایشی با هنرمندان و مسئولان تئاتر استان سیستان و بلوچستان با حضور آقایان سلمان فارسی صالح زهی، انصاف جو، هاشمی، سالارزهی، گلبهی، باقری، ملازهی، لشگرزهی، شهرکی، حداد، تقی زاده، برقویی و خانمها ریس‌باف و دلیری برگزار شد.

****



«کتاب»، اثر تازه فاضل نظری در صدر فروش انتشارات سوره مهر

«کتاب»، اثر تازه فاضل نظری تا به اینجای نمایشگاه در صدر فروش انتشارات سوره مهر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»،«کتاب» فاضل نظری در صدر فروش انتشارات سوره مهر قرار دارد.

محمد صمیمی، مسئول فروش انتشارات سوره مهر با اشاره به پرفروش‌های این انتشاراتی گفت: کتاب پر فروش سوره مهر، کتاب فاضل نظری بود که در دو روز نخست نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فروش خوبی داشت.

وی افزود: کتابهای «ایما»، «آن بیست و سه نفر»، «دختر شینا»، «پایی که جاماند» از دیگر کتابهای پرفروش انتشارات سوره مهر در دو روز نخست نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. از دیگر کتابها می‌توان به «گریه‌های امپراتور»، «اقلیت آنها» و «ضد اثر» فاضل نظری اشاره کرد.

مسئول فروش انتشارات سوره مهر با اشاره به میزان استقبال از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دو روز نخست بیان کرد: روز اول نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بسیار خلوت بود،اما در روز دوم استقبال بسیار بهتر شد.
 معاون میراث فرهنگی ایتالیا مطرح کرد
ایجاد خط همکاری های مستقیم میان ناشران دو کشور ایران و ایتالیا

****


غرفه ایتالیا

معاون میراث فرهنگی ایتالیا با اشاره به برنامه‌های این کشور برای حضور در نمایشگاه سال آینده از ایجاد همکاری‌های مستقیم و تسهیل یافته میان ناشران دو کشور به عنوان یکی از برنامه‌های ایتالیا خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، افتتاحیه روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب، با حضور آنتیمو چزارو وزیر فرهنگ ایتالیا، مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا  و امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز 17 اردیبهشت ماه در سالن ملل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

امیرمسعود شهرام نیا در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به میهمانان حاضر از ایتالیا، اظهار داشت: ایتالیا در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه حضور خواهد داشت و برنامه امروز می‌تواند آغازگر برنامه ریزی یک‌ساله برای حضور خوب در نمایشگاه سال آینده باشد.تمایل ما این است که موضوع میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران تنها یک رویداد کوتاه مدت تلقی نشود، بلکه این رویداد را بهانه‌ای برای فصل گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور می‌دانیم.

وی به مشترکات فرهنگی میان دو کشور ایران و ایتالیا اشاره کرد و افزود: از گذشته‌های دور مردم کشور ما با فرهنگ، ادبیات و فلسفه کشور ایتالیا آشنا بوده و هستند. از دانته گرفته تا ماکیاویلی و نویسندگان معاصر این کشور، هزاران اثر از ایتالیا تاکنون به فارسی ترجمه شده و خوشبختانه این تعامل یک سویه نبوده و از ادبیات فارسی نیز آثاری به ایتالیا ترجمه شده است. در حال حاضر ترجمه‌های ارزشمندی از حافظ و مولانا گرفته تا نویسندگان معاصر از فارسی به ایتالیا برگردانده شده است، تصور ما این است که حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه فرصتی برای تعمیق این روابط فرهنگی خواهد بود.

قائم مقام نمایشگاه کتاب یادآور شد:البته تعاملات فرهنگی ما محدود به ترجمه آثار نیست و دو کشور در دو حوزه‌های مختلف دیگر نیز ارتباطات خوبی دارند که قابلیت گسترش دارد. به عنوان نمونه برای نویسندگان ناشران و تصویرگران ما نمایشگاه کتاب بلونیا کاملاً شناخته شده است. سال گذشته رئیس نمایشگاه کتاب بلونیا در تهران حضور داشت و تصویرگران و نویسندگان کودک و نوجوان ما از این حضور خوشحال بودند که در نهایت این حضور به شرکت پررنگ ایران در نمایشگاه کتاب بلونیا انجامید.

مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا در ادامه این نشست با بیان اینکه خوشحالم که برای دومین سال در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارم، گفت: افتخار ما امسال دوچندان است. ما به نمایشگاه کتاب تهران بعد از یک دوره طولانی عدم حضور سال گذشته بازگشتیم، امسال حضور ما گسترده‌تر و تعمیق یافته‌تر خواهد بود چرا که غرفه امسال ما بزرگتر است و طی روزهای آینده کتاب بیشتری به این غرفه منتقل می‌شود. همچنین حضور ما امسال در نمایشگاه اهمیت بسزایی دارد زیرا قدم‌هایی برای سی‌امین دوره نمایشگاه برمی‌داریم.

وی افزود: سال گذشته معاونت فرهنگی ارشاد پیشنهاد میهمان ویژه شدن ایتالیا در نمایشگاه کتاب را مطرح کرد. چند ماه پس از این پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی ایتالیا نیز آن را رسماً پذیرفت حالا ما یک سال را پیش رو داریم تا برنامه ریزی منسجم و سودمندی داشته باشیم.

سفیر ایتالیا با بیان اینکه درباره نشر و ادبیات سخن بسیار می‌توانیم بگوییم، یادآور شد: ما ایتالیایی‌ها و ایرانی‌ها درباره تاریخ ادبی و فرهنگ و زبان خود سخن بسیاری می‌توانیم داشته باشیم. طی سده‌های متوالی زبان و فرهنگ دو کشور به مثابه دو نقطه اشتراک در جهان عمل کردند و واده‌های بسیاری را به هم ارتباط دادند. در مسیر راه ابریشم فرهنگ و زبان این دو کشور بودند که هموار کننده ارتباطات میان ملل در این مسیر بودند.این بر حسب اتفاق رخ نداد بلکه با عنایت به ریشه‌های فرهنگی دو کشور اتفاق افتاده است. هر دو ملت از توان درک تفاوت‌ها برخوردار بودند و این آگاهی را در میان دیگر ملل ایجاد کردند.

کنچاتوری افزود: امروزه نیز ما با چنین دیدی به آینده می‌نگریم و امیدمان به ارتباطات قوام یافته میان ملل است. سال آتی ما به عنوان نخستین کشور غربی به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب حضور داریم. سخن از مسیری است که طی طریق آن در ماه و سال گذشته همواره ایتالیا را به عنوان کشور پیشاهنگ مطرح کرده است.

وی ادامه داد: نخستین مقام عالی رتبه خارجی، غربی و اروپایی که بعد از تحولات به ایران آمد معاونت خارجی ایتالیا بود. همچنین رئیس جمهور ایران نیز اولین کشور غربی را برای سفر خود انتخاب کردند ایتالیا بود. دو ماه و نیم پس از سفر روحانی به رم شاهد رئیس هیئت وزرا به ایران بودیم که دیدارهایی نیز با سران جمهوری اسلامی داشت. در جریان این سفر سه جایگاه فرهنگ، ژئوپلوتیک و اقتصاد مدنظر قرار گرفت.

سفیر ایتالیا اضافه کرد: بی‌دلیل نبود که  این هیئت اولین جایگاه را به فرهنگ اختصاص دادند، چرا که فرهنگ فراورده انسانی و مایه اخوت میان ملل بوده است. در پی نهایی شدن برجام در سال 2015 بسیاری از کشورها هیئت‌هایی را به ایران فرستادند که ایتالیا نیز دو وزیر میراث فرهنگی و آموزش عالی را به ایران فرستاد. ایتالیا معتقد است هرچه شکل می‌گیرد به عرصه فرهنگ بازمی‌گردد و این برگرفته از آموخته‌های تاریخی دو ملت است.

وی یادآور شد: همچنین دو ملت مشابهت‌های دیگری نیز دارند و آن کنجکاوی درباره دیگر فرهنگ‌هاست. حضور گسترده‌تر ما در این دوره نمایشگاه کتاب نشأت گرفته از این واقعیت است و در واقع فراهم آورنده راه هموارتری است که به دوره آتی نمایشگاه برسیم.

آنتیمو چزارو، وزیر فرهنگ ایتالیا نیز در ادامه این نشست با اشاره به تأثیر فرهنگ، اظهار داشت: وقتی سخن از فرهنگ به میان می‌آید شما نمی‌توانید آنچه بازه کار فرهنگی است را نادیده بگیرید شما از طریق فرهنگ می‌توانید به رشد اقتصادی و ... برسید. دو کشور ایران و ایتالیا سنت فرهنگی قوی دارند و با عنایت به این غرابت فرهنگی ما در عرصه‌های گوناگون شاهد همکاری هستیم. مانند عرصه‌ها میراث فرهنگی، کاوش و مرمت، باستانشناسی تخت جمشید، اصفهان و ارگ بم. علاوه برآن تبادل آثار تاریخی نیز مدنظر قرار گرفته است. یکی از کارهایی که تابستان امسال انجام می‌شود انتقال بخشی از آثار مکشوفه تاریخی ایران به یکی از نمایشگاه‌های ایتالیا است.

وی به بیشتر شدن حضور هنرمندان ایرانی در نمایشگاه‌های مختلف ایتالیا اشاره کرد و افزود: همکاری‌ها و تقویت آن تنها معطوف به حفظ میراث فرهنگی نیست که حافظه هر ملتی را شکل می‌دهد. بلکه می‌تواند در زمینه‌های دیگر مانند سینما و غیره نیز باشد. حضور فرهنگی از طریق تبادل گفتمان شکل می‌گیرد که خودش از حسن نیت مشترک برآمده است. با اینکه زبان فارسی را نمی‌دانم ولی همین گوش دادن به آن و جستجوی ریشه‌های اروپایی آن برایم دلنشین است.

وزیر فرهنگ ایتالیا در ادامه به برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: این نشست بزرگ تولیدکنندگان کتاب نشان دهنده عمق این فعالیت‌هاست باید حقوق ناشران را مورد عنایت قرار دهیم. سال آتی برای ایتالیا یک رویداد نخواهد بود بلکه موهبتی است که نصیب ما شده است. ما در این راه 4 خط فکری را پیگیری می‌کنیم تا رضایت همگان را داشته باشیم. نخستین آن ایجاد خط همکاری‌های مستقیم و تسهیل یافته میان دو کشور است.

چزارو افزود: علاوه براین ضمن برخورداری از موهبت میهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران از ایران هم دعوت می‌کنیم که حضورش را در نمایشگاه تخصصی کتاب در ایتالیا تقویت کند.از جمله نکاتی که معاونت فرهنگی ارشاد برآن اصرار دارد در رابطه با توانایی‌های تصویرگران و نویسندگان کودکان و نوجوان است یکی از کارهایی که مشتاق گسترده‌تر شدن آن هستیم ترجمه ایرانی به ایتالیی و بالعکس است.

****


مسابقه سراسری عکس سلفی «من و کتاب؛ یهویی»

در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
مسابقه سراسری عکس سلفی «من و کتاب؛ یهویی»
مسابقه سلفی:
موسسه کتاب هفت، مسابقه سراسری عکس سلفی «من و کتاب؛ یهویی» را با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مجموعه جشنواره‌های شمسه همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب برپا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تمامی علاقمندان پیوستن به پویش من و کتاب می‌توانند عکس سلفی خود را همراه با کتاب مورد علاقه با هشتگ #من_کتاب_یهویی در اینستاگرام منتشر و یا از طریق سایت www.spyy.ir بارگزاری و در داوری هر روزه شرکت کنند. موسسه کتاب 7 روزانه به 29 نفر از افراد شرکت‌کننده به انتخاب داوران مسابقه، شبنم مقدمی، محمد نوروزی و بابک برزویه هدایای ارزنده‌ای اهدا خواهد کرد و از طرف ستاد مرکزی مجموعه جشنواره‌های شمسه نیز در مراسم اختتامیه نمایشگاه از میان کلیه عکسهای برگزیده، 29 عکس به صورت ویژه تقدیر می‌شوند.

شرایط:

عکسها تنها باید با موبایل و به صورت سلفی (خود عکس) گرفته شود.
چگونگی استفاده از کتاب در عکس و ایجاد موقعیتهای خلاقانه از شاخصهای مهم انتخاب عکسهای برگزیده است.
شما می‌توانید یک جمله کوتاه در ذیل عکس که حاوی احساسشان نسبت به کتاب یا آن موقعیت خاص باشد را اضافه کنید. درج این عبارت اختیاری است.
عکسها باید با فرمت jpg و از طریق سایت www.spyy.ir ارسال شود.
در هنگام ثبت نام در سایت حتماً دقت کنید تا مشخصات و شماره تلفن خود را به صورت دقیق ثبت شود.
هر شب و همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، از 29 نفر از برگزیدگان با جوایزی تقدیر می‌شود.
عکسهای برگزیده علاوه بر صفحه اینستاگرام کمپین روی وب سایت جشنواره قرار می‌گیرد.
عکسهایى که تا ساعت 20 هر شب ارسال شوند در فرایند داوری همان روز قرار می‌گیرند و عکسهای ارسالی بعد از آن در روز بعد داوری می‌شوند.

****


چند حاشیه مبهم در نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب انتقال یافت و هنوز مهمترین رویداد فرهنگی کشور در محاصره غرفه‌های بی‌ربطی است که می‌توان آنها را عاملان کاهش سرانه مطالعه نامید.

باشگاه خبرنگاران تسینم «پویا»: نمایشگاه کتاب فرصتی است برای عملی کردن شعارهای فرهنگی در سطح عمومی و یکی از این موارد مهم افزایش سطح مطالعه عمومی و تشویق مردم به مطالعه و خرید کتاب است. در چنین وضعیتی امید است تمام برنامه‌های ده روزه نمایشگاه معطوف به این مساله باشد که متاسفانه نیست. در این گزارش به چند مورد از این مسائل اشاره می‌شود:

1- در روز نخست جشنواره چندان خبری از اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های اینترنتی نبود؛ اما امروز با خروج از مترو مشهود است که غرفه‌های این شرکتها البته با فاصله‌ از محیط نمایشگاه دایر شده است. نکته قابل تامل این است که روش اختصاص به شرکتها نیز انحصاری است. برای مثال با خروج از در مترو شما تنها با دو شرکت «ه.ا» و «ه.و» مواجه می‌شوید.

نقد اولیه بر این وضعیت آن است که این شرکتها با کتاب چه نسبتی دارند و اصولاً چه کمکی به کتابخوانی مردم می‌کنند. با کمی تحقیق و بررسی آمارها در کشورهایی که وضعیت مطالعه در آنها مثبت است می‌توان به راحتی دریافت که افزایش سرانه مطالعه با کاهش بهره‌گیری از وسایل ارتباط جمعی نظیر اینترنت، شبکه تلفن همراه و تلویزیون بوده است. نمونه بارز آن کشور نروژ است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید گزارش «کتاب علیه شبکه‌های اجتماعی» را مطالعه کنید.

در مرحله بعد به نظر می‌رسد مسئولان نمایشگاه در ارائه فضا دست به غرفه‌فروشی از نوع انحصاری کرده‌اند که احتمالاً به قیمت‌های قابل تاملی نیز خواهید رسید؛ چرا که این غرفه‌ها فارغ از اینکه از فضای اصلی نمایشگاه فاصله دارند، در ورودی‌های نمایشگاه جاسازی شده‌اند. به عبارت ساده‌تر ممکن است یک مخاطب نمایشگاه هیچگاه غرفه‌های کتاب کودک را نبیند؛ اما همواره غرفه‌های این شرکتها چه در هنگام ورود و چه در زمان خروج مشاهده خواهد کرد.

2- یکی از معایب مصلی برای نمایشگاه‌ها، فقدان فضای استاندارد تبلیغات محیطی بود و همه چیز با بنرهای ناهمگون در ابعاد مختلف و البته اصوات گوش‌خراش ختم می‌شد. تبلیغات محیطی تبدیل به یک رقابت عجیب و به دور از فضا اصیل فرهنگی بود. به کلام ساده همه چیز به یک بازار مکاره اقتصادی می‌ماند.

از مزایای بزرگ شهر آفتاب وجود بیلبوردها و سازه‌های مناسب برای تبلیغات محیطی است. این سازه‌ها با نظم درست و چشم‌نوازی در فضای نمایشگاه جاسازی شده‌اند؛ اما این تمام ماجرا نیست. با نگاهی ساده به بنرهای می‌توان متوجه شد تمام بنرها تنها به چهار مورد خلاصه شده‌اند: همان دو شرکت مطلب نخست، یک ناشر آموزشی سرشناس و خود نمایشگاه و جالب‌تر آنکه سهم نمایشگاه از این سه موسسه و شرکت از تبلیغات محیطی کمتر است.

می‌توان حدس زد قیمت بالای تبلیغات محیطی باعث شده است که این فضا انحصاراً در خدمت سه موسسه‌ای باشد که نه تنها به کتابخوانی عمومی کمک نمی‌کنند؛ بلکه عامل کاهش سرانه مطالعه و سطح‌سازی اطلاعات نیز می‌شوند.

3- روز گذشته تصویری از نماد نمایشگاه در فضای مجازی منتشر شد که غلطهای املایی فاحش در معادل انگلیسی و عربی عبارت «بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» مشهود بود.

صبح امروز کسانی که از این وضعیت آگاه بودند به راحتی متوجه می‌شدند که عبارات انگلیسی و عربی از نماد پاک شده‌اند و تنها عبارت فارسی به جا مانده است. در واقع مسئولان به جای حل مشکل، صورت مساله را به معنای دقیق کلمه پاک کردند. کاری که در موارد بالا نیز انجام داده‌اند.

****


امروز در فرهنگسرای کتاب

امروز همزمان با سومین روز از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، فرهنگسرای کتاب با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم امروز جمعه هفدهم اردیبهشت ‌ماه همزمان با سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرهنگسرای کتاب با برنامه‌های متنوع خود میزبان علاقه‌مندان به کتاب وکتاب‌خوانی است.

اجرای نمایش پسماند، اجرای نمایش ویژه برای کودکان و نوجوانان، اجرای برنامه توسط حلقه شعر آیینی و اجرای موسیقی مقامی از استان لرستان از جمله برنامه‌هایی است که فردا در فضای باز این فرهنگسرا برای مخاطبان برگزار می‌شود.

همچنین لادن مستوفی بازیگر نام ‌آشنای سینما و تلویزیون فردا ازساعت 11:45 دقیقهتا 12:30 بخشی از یک کتاب را برای مخاطبان خود خواهد خواند.

ویژه‌برنامه کتاب‌خوانی با حضور هنرمندان ساعت 15:30 تا 16:30 نیزمیزبان دوهنرمند شناخته شده دیگر است. پیام دهکردی بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون و رسول نجفیان بازیگر پیشکسوت از میهمانان ویژه هفتمین فرهنگسرای کتاب هستند.

فرهنگسرای کتاب در ضلع شرقی شهر آفتاب محل برگزاری بیست و نهمین جشنواره کتاب تهران میزبان علاقه‌مندان است.

****


بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیمه می‌شوند

کلیه بازدیدکنندگان در ایام برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

به گزارش مهر، اعلام آمادگی مترو برای جابجایی بازدیدکنندگان و برپایی کارگاههای تخصصی چاپ از دیگر اخبار نمایشگاه کتاب است.

حسین صفری مدیر اجرایی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بنابر توافق صورت گرفته میان شرکت بیمه کننده و ستاد برگزاری نمایشگاه کلیه مراجعین، بازدیدکنندگان، کارکنان و غرفه‌داران نمایشگاه و تمامی کتابهای ناشران داخلی و خارجی تحت پوشش بیمه مسوولیت مدنی و حوادث قرار می‌گیرند.

وی افزود: در صورت بروز حادثه برای مراجعین و بازدیدکنندگان در محل برگزاری نمایشگاه و هرگونه خسارت احتمالی به تمامی کتابهای ناشران داخلی و خارجی، شرکت بیمه‌گذار موظف است هزینه خسارت وارده شده را تا سقف قانونی مقرر شده پرداخت کند.

اعلام آمادگی متروی تهران برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب

شرکت بهره برداری مترو آمادگی جابجایی بیش از دومیلیون نفر بازدید کننده از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دارد.

جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو گفت: در حال حاضر هر دو ایستگاه شهید بهشتی و مصلی به نمایشگاه کتاب منتهی می‌شود و از سایر واحدهای حمل و نقل خواسته شده تا مسافران شهرستانی را از نزدیکترین ایستگاه متروی مربوطه جابجا کنند و حمل و نقل آنها از طریق مترو به نمایشگاه کتاب صورت گیرد.

وی گفت: امسال با توجه به افزایش امکانات و ظرفیت‌های متروی تهران و همکاری شرکت اتوبوسرانی جابجایی مسافران بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد که این رقم بیش از دو میلیون نفر خواهد بود.

ربیعی با تأکید بر استفاد از بلیط‌های اعتباری درایام نمایشگاه کتاب خاطر نشان کرد: جهت رفاه حال مسافران و جلوگیری از صفهای طولانی برای تهیه بلیط، توصیه می‌شود از بلیط‌های اعتباری مترو استفاده شود.

کارگاههای تخصصی صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب

نشستها و کارگاههای تخصصی صنعت چاپ در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.

محمدحسن فکری رئیس مرکز جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره 5 گفت: نشستها و کارگاههای تخصصی به مدت ده روز در نمایشگاه کتاب تهران با حضور استادان و دست اندرکاران حوزه چاپ برگزار می‌شود.

وی در خصوص برگزاری برنامه‌های مرکز جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره 5 در بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: برگزاری جلسات و نشست تخصصی، برپایی کارگاههای آموزشی تخصصی چاپ و نشر کتاب، معرفی پایان‌نامه‌های دانشجویی، نمایش عملی فرآیند چاپ بر روی اشکال هندسی و معرفی 8 کارآفرین برتر در حوزه صنعت چاپ از جمله فعالیتهای این مرکز در نمایشگاه کتاب تهران است.

دسترسی به اخبار نمایشگاه کتاب از طریق شبکه تله تکس کشور

اخبار و فعالیتهای بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ایام برگزاری از طریق شبکه پیام نمای (تله تکس) شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

سید سعید میر محمد صادق مدیر روابط عمومی بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: علاقمندان می توانند در ایام برگزاری، اخبار و برنامه های نمایشگاه کتاب تهران را علاوه بر رسانه های اینترنتی و روزنامه های کثیرالانتشارکشور از طریق رسانه ملی و شبکه پیام نمای (تله تکس) شبکه 2 نیز پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: همچنین سایت نمایشگاه به آدرس www.tibf.ir نیز در ایام برگزاری نمایشگاه اطلاعات ناشران و کتابهای عرضه شده در بخش داخلی و خارجی نمایشگاه را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

نشر افق به همراه نویسندگانش در نمایشگاه کتاب حضور دارد

نشر افق در هر روز از روزهای نمایشگاه کتاب نشستی با حضور نویسندگانش برگزار می‌کند.

این انتشارات که امسال با حدود 27 عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال در نمایشگاه حاضر می شود، در هر روز نشستی را رو در رو با نویسندگان و مخاطبان برگزار می‌کند. این نشستها در غرفه کودک و نوجوان و غرفه بزرگسال نشر افق برگزار می‌شود. از جمله نویسندگان حاضر در نمایشگاه می‌توان به سیامک گلشیری، مجید قیصری، خجسته کیهان، لادن نیکنام، محمود حسینی زاد اشاره کرد.

همچنین احمد اکبر پور، محبوبه نجف خوانی، عرفان نظر آهاری، شیدا رنجبر و محمد رضا شمس نیز در جلسات مذکور حاضر خواهند بود.

11 پایانه حمل و نقل عمومی در محوطه نمایشگاه کتاب تهران مستقر می‌شود

پایانه حمل و نقل وسیعی در داخل محوطه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نظر گرفته شده است. در داخل محوطه نمایشگاه کتاب تهران پایانه وسیعی به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.

بازدیدکنندگان برای عبور و مرور از طریق اتوبوس باید به پارکینگ اتوبوس‌ها که در قسمت شماره 3 (شهید بهشتی) نمایشگاه کتاب تهران واقع شده و به سمت میدان‌های مبدا اعلام شده از سوی شرکت واحد حرکت خواهند کرد، مراجعه کنند.

پارکینگ تاکسیرانی نیز در قسمت ورودی شماره 2 (شهید بهشتی) نمایشگاه واقع شده است و در دو بخش تاکسی بانوان و تاکسی‌های عمومی بازدیدکنندگان را سرویس دهی خواهند کرد.

اطلاعات بیش از 20 هزار عنوان کتاب بر سایت انجمن ناشران دانشگاهی قرار گرفت

اطلاعات بیش از 20 هزار عنوان کتاب دانشگاهی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بروی سایت انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی به نشانی www.bup.ir قرار گرفته است.

سیدعباس حسینی نیک مدیر مسئول انتشارات مجد گفت: بخش کتابهای دانشگاهی از پرمخاطب‌ترین بخشهای نمایشگاه کتاب تهران است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این سایت در خصوص جدیدترین عناوین کتابهای مختلف، اطلاعات فردی و انتشاراتی، آخرین قیمت به روز و غیره اطلاعات کسب کنند.

وی گفت: در حال حاضر اطلاعات بیش از 20 هزار کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده یا مترجم، موضوع کتاب، تعداد صفحات، بهای کتاب و عنوان ناشر بر روی این سایت قرار گرفته و ناشرین تا قبل از برگزاری نمایشگاه فرصت دارند اطلاعات خود بر روی این سایت کامل کنند.

حسینی نیک سایت انجمن ناشران دانشگاهی را مرجع منحصر به فرد جامعه دانشگاهی کشور معرفی کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اطلاعات بیش از 300 ناشر دانشگاهی در این سایت موجود است اولین سایت تخصصی قابل گزارش‌گیری علمی در بخش کتاب دانشگاهی شناخته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی این سایت را تنها مرجع قابل اعتماد برای جامعه دانشگاهی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هر ناشر اطلاعات مختلف اعم از اطلاعات فردی مدیر مسئول انتشارات (عکس، اسم و ...) ، اطلاعات انتشارات (آرم، آدرس، تلفن، زمینه فعالیت) و اطلاعات کتابهای منتشر شده را شخصاً وارد این سایت می‌کند، می‌توان مؤثق‌ترین اطلاعات کتاب را در این سایت جویا شد.

نشست هماهنگی ستاد مدیریت پیشگیری از بحران "ویژه نمایشگاه" برگزار شد

اولین نشست هماهنگی ستاد مدیریت پیشگیری از بحران "ویژه نمایشگاه" دیروز شنبه پنجم اردیبهشت در مصلای تهران برگزار شد.

حسین صفری مدیر اجرایی بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این مطلب گفت: در این نشست کلیه نهادها و سازمانها از جمله اورژانس، آتش نشانی، نیروی انتظامی و .... حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد تا نهادهای مختلف با افزایش نیروها و امکانات خود در بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به سال گذشته پوشش بهتری را برای ایجاد شرایط ایمن در این نمایشگاه فراهم کنند. همچنین حضور امکانات و تجهیزات نهادها و سازمان‌ها برای شرکت و همکاری در نمایشگاه کتاب تهران در این نشست نهایی شد.

****


اتخاذ تمهیدات ویژه برای کاهش بار ترافیکی

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا با اشاره به ترافیک پرحجم در اطراف محل برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، از اتخاذ تمهیدات ویژه برای کاهش بار ترافیکی این محدوده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حمحمد حسین حمیدی افزود: قرارگیری مجموعه نمایشگاهی شهر تهران در خرجی تهران و جنب آزادراه خلیج‌فارس و همزمان با تعطیلی ۲ روزه و سفرهای شهروندان و بار ترافیکی پایان هفته برای زیارت اهل قبور و تلاقی آن با استقبال مردم برای بازدید از نمایشگاه پرمخاطب کتاب که از تهران، شهرها و استان‌های مجاور به محل این نمایشگاه مراجعه داشتند موجب شد بار ترافیکی حدفاصل بزرگراه آزادگان تا عوارضی تهران - قم پرحجم شود.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده در این خصوص گفت: برابر هماهنگی صورت گرفته اخذ عوارض از خودروها از محل عوارضی فعلی به عوارضی قم منقل شد.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا با اشاره به این که ۱۰ هزار پارکینک برای پارک خودروهای مراجعین درنظر گرفته شده بود افزود: با استقبال قابل توجه شهروندان و هماهنگی صورت گرفته ۵ هزار پارکینگ نیز به این مجموعه از دانشگاه مجاور افزوده شد تا مراجعین برای پارک خودروهای خود با مشکلی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: همزمان سیستم‌های حمل و نقل عمومی در داخل پارکینگ‌ها انتقال مراجعین به محل برگزاری نمایشگاه را بر عهده گرفته‌اند.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا با اشاره به این که توصیه می‌کنیم بازدیدکنندگان از مترو یا اتوبوس و تاکسی برای دسترسی به نمایشگاه کتاب استفاده کنند، افزود: تلاقی تعطیلات و سفرهای شهروندان موجب بار ترافیکی پرحجم در این محدوده شده است و قطعا در موارد مشابه مواجهه با ترافیک پرحجم در این محدوده دور از ذهن نیست لذا توصیه پلیس استفاده از سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای بازدیدکنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است با پایان تعطیلات و آغاز روز کاری از شنبه و کاهش سفرهای خروجی از پایتخت شرایط ترافیکی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب بهبود می‌یابد.

****



آخرین خبر از بن کارت نمایشگاه کتاب


مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بن کارت‌های دانشجویی نمایشگاه کتاب امسال به نام خود دانشجو صادر می‌شود.
"خیبرآنلاین" -همایون امیرزاده مشاور علمی فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون بن کارت‌های اعتباری دانشجویان و افزایش میزان اعتبار این بن کارت‌ها اظهار داشت: از دو روز آینده ما مرحله دوم حمایت‌ها را که در قالب فراخوانی که قبل از سال 93 فرستاده بودیم آغاز خواهیم کرد، بر این اساس نزدیک به 270 سازمان نهاد و مجموعه‌های مختلف فرهنگی اداری سیاسی درخواست‌های خود را ارسال کردند، درخواست‌ها در مرحله اول پالایش اولیه شد، بخشی از درخواست‌ها قطعا دچار ریزش می‌شود چرا که با ضوابط سه گانه همخوانی ندارند.
 
 بیشترین اعتبار به دانشجویان تخصیص می‌یابد

به گزارش فارس، امیرزاده با تاکید بر اینکه در سه سطح مشارکتی وزارت ارشاد و سازمان‌ها با توجه به تاکید وزیر ارشاد مبنی بر اینکه هدایت کمک‌ها بیشتر به سمت گروه‌های هدف باشد، صورت می‌گیرد عنوان کرد: شاخص‌ترین گروه هدف آن دانشجویان هستند و پس از آن بیشترین محور را به سمت اساتید و گروه‌هایی که مصرف کننده اصلی کتاب هستند سوق خواهیم داد.

مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مرحله اول این اقدام که خیلی خوب و مناسب بود، انجام شده است، طبق آمار 220 هزار نفر برای دریافت بن کارت اعتباری اقدام کردند.

سازمان‌ها و نهادها مشارکت کنند

وی توضیح داد: تا جایی که اعتبارات ما جواب می‌داد ثبت نام را انجام دادیم، اما به لحاظ محدودیت اعتبارات فعلا سایت را متوقف کرده‌ایم، ولی مجددا از سازمان‌ها و نهادها درخواست داریم در این زمینه به ما کمک کنند؛ سایت ویژگی‌های خاص خود را دارد، علاوه بر اینکه دریافت پرداخت و ثبت نام‌ها آنلاین صورت می‌گیرد این امکان فراهم شده تا دانشجویان بتوانند خرید اینترنتی داشته باشند.
 
 امکان خرید پستی در نمایشگاه کتاب

امیرزداه اضافه کرد: در همین زمینه با مجموعه پست خصوصی و دولتی وارد مذاکره شدیم تا تعرفه محصولات نمایشگاه کتاب را کم کنند، برای اولین بار در نمایشگاه امکان خرید پستی هم فراهم آمده است.

وی گفت: باید از همکاری خوب بانک صادرات تشکر کنم، سال گذشته ما فقط دانشجویان به 300 شعبه مراجعه می‌کردند اما الان 3000 شعبه در سراسر کشور ارائه خدمات به دانشجویان دارند.

دانشجویان 5 تا 30 درصد تخفیف می‌گیرند

به گفته مشاور رئیس نمایشگاه کتاب، در مرحله دوم پس از اینکه 270 درخواست داشتیم که عمدتا هم ناظر بر دریافت بن الکترونیکی و کاغذی بود پالایش لازم صورت گرفت، تعدادی از این درخواست‌ها که ارتباطی با گروه‌های هدف از قبل تعیین شده نداشت دچار ریزش شدند، قراردادهای مشارکتی را از روز گذشته منعقد کرده‌ایم و ظرف دو یا سه روز آینده سهم آورده سازمان‌ها را دریافت خواهیم کرد.

امیرزاده پیرامون سقف تخفیف ها در نمایشگاه کتاب گفت: تخفیف ها از 5 تا 30 درصد ارائه می‌شود، بیشترین درصد تخفیف شامل دانشجویان و نهادهای آموزشی دانشگاه‌ها خواهد شد. امسال با توجه به تاکیدات رئیس نمایشگاه و وزیر ارشاد هدفمندی‌های خوبی را در بحث بن‌های الکترونیکی دنبال می‌کنیم و امکان رصد تراکنش‌ها خواهیم داشت، ما تشویق می‌کنیم خرید از طریق بن کارت باشد تا امکان رصد و تحلیل محتوا برای وزارت ارشاد فراهم شود، در این صورت پس از نمایشگاه کتاب تحلیل محتوای روشن ارائه می‌دهیم.

بن کارت نمایشگاه کتاب به نام دانشجویان صادر می‌شود

مهمترین ویژگی که در حوزه بن کارت به نظر می‌رسد اینکه همه کارت‌ها به نام دانشجویان صادر می‌شود و در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی قوی داریم که این امکان را فراهم می‌کند که گروه هدف را بهتر می‌شناسیم.

مشاور معاون فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا دانشجویان بازمانده از ثبت نام بن کارت‌ها امکان ثبت نام مجدد خواهند داشت و بازه زمانی و اعتباری دیگر مشخص می‌شود، افزود: معتقدیم در مرحله دوم به لحاظ اینکه عمده درخواست‌هایی که از سوی نهادها و سازمان‌های فرهنگی به ما رسیده ناظر بر این است که می‌توانیم از دانشجویان حمایت کنیم، مطمئنا در مرحله دوم حمایت‌ها بخش عمده مشارکت‌ها و تفاهمنامه‌هایی که ما با سازمان‌ها منعقد خواهیم کرد به سمت دانشجویان خواهد بود، توصیه ما این است این مراکز و مجموعه‌هایی که از تخفیف خوب ارشاد بهره‌مند می‌شوند اولویت اولشان دانشجویان و تجهیز کتابخانه‌ها باشد.

گفتنی است، دانشجویان از روز 27 فروردین زمان داشتند تا برای دریافت بن کارت دانشجویی اقدام کنند، میزان اعتبار در طول سه روز به پایان رسید و بر اساس اعلام وزارت ارشاد تا تاریخ 31 فروردین نزدیک به 220 هزار نفر از دانشجویان و طلاب برای دریافت بن کارت یارانه‌ای ثبت نام کرده‌اند.

در مقایسه با سال گذشته از نظر میزان اعتبار و تعداد ثبت‌نام کنندگان 20 تا 25 درصد افزایش را شاهد هستیم، در مرحله اول 50 درصد از اعتبار بن کارت‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌کند. دانشجویان و طلابی که در این مرحله موفق به ثبت نام در سایت tibf.net شده‌اند، می‌توانند بن کارت‌های 60 هزار تومانی خود را در زمان برگزاری نمایشگاه دریافت کنند.

****


ایمنی نمایشگاه کتاب با حضور 150 اتش نشان تامین می شود

ایمنی نمایشگاه کتاب با حضور 150 اتش نشان تامین می شودبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، مهدی داوری معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران با بیان این مطلب گفت: علاوه بر آمادگی شبانه روزی ایستگاه شماره 123 مستقر در نمایشگاه که جدید ترین ایستگاه آتش نشانی بوده و همزمان با بازگشایی نمایشگاه کتاب کارخودرا آغاز کرده است، حداقل 150 نفر آتش نشان به همراه 30 دستگاه خودرو عملیاتی شامل 12 دستگاه خودروی سنگین و 14 دستگاه موتورسیکلت آتش نشانی، 2 دستگاه تانکر آب و 2 دستگاه خودرو نجات با استقرار در نقاط مختلف نمایشگاه کار حفظ ایمنی نمایشگاه را بر عهده خواهند داشت.

وی تصریح کرد: 40 نفر از این آتش نشانان درقالب اکیپ های 2 تا 3 نفره با همراه داشتن خاموش کننده دستی درسوله ها و غرفه های مسقف به صورت سیار مشغول گشت زنی خواهند شد و همچنین تعدادی از مدیران ارشد عملیات این سازمان ضمن بازدید مداوم از بخش های مختلف نمایشگاه، اوضاع ایمنی را کنترل خواهند کرد.

داوری خاطرنشان کرد: تمام نیروهای آتش نشانی مستقر در محل، از ساعت 8 صبح تا 20 شب در نمایشگاه مستقر بوده وپس از اتمام ساعات کار نمایشگاه به ایستگاه های خود مراجعت می کنند البته ایستگاه شماره 123 و 3 دستگاه خودرو سنگین منبع دار آتش نشانی در سه نقطه از نمایشگاه به صورت شبانه روز مستقر بوده و آماده مواجه با هرگونه حادثه و آتش سوزی احتمالی هستند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تهران درپایان ازهمه غرفه داران، مدعوین و بازدید کنندگان درخواست کرد که ضمن همکاری با نیروهای آتش نشانی، موارد ایمنی را همیشه در نظر گرفته و دقیقا رعایت کنند تا انشالله این دوره از نمایشگاه نیز بدون هیچ گونه خطری سپری شود و در صورت بروز هر حادثه ای نیز ضمن حفظ خونسردی مراتب را به سامانه 125 و یا آتش نشانان مستقر در نمایشگاه اطلاع دهند.

****


رونمایی و امضای ترجمه‌های شیوا مقانلو

شیوا مقانلو از برگزاری مراسم رونمایی و امضای آثار تازه‌اش در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا،‌ این مترجم برای امضای مجموعه داستان "اسلیپی هالو" اثر واشگتن ایروینگ روز دوشنبه 20 اردیبهشت از ساعت 16 تا 18 در غرفه نشر پریان (سالن 1.راهرو 3.غرفه 335) حضور دارد. به گفته او، این نخستین کتابی است که از ایروینگ،

****


اوضاع نمایشگاه کتاب تهران فاجعه است

  
شهرام میرشکاک، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به وضعیت نمایشگاه بین المللی کتاب امسال گفت: وضع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فاجعه است و هیچگونه علایم ترافیکی و راهنمایی ندارد.

وی افزود: وضع تهویه غرفه ها و خدمات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پایین است، اغلب غرفه ها برق ندارند فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به دوره های قبل مناسب تر است اما امکانات پشتیبانی محدود تری دارد.
 
این شاعر با اشاره به اختصاص امکانات نمایشگاهی به برخی ارگان ها و نهادهای نزدیک به قدرت در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: امکانات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار کسانی است که در جامعه خوانده و دیده نمی شوند و مخاطب خاص هم ندارند. دسترسی ساده مخاطبان از ضعف های نمایشگاه کتاب' نمایشگاه کتاب است.

****


نکات منفی نمایشگاه کتاب قابلیت برطرف شدن دارد

 
علیرضا بدیع، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: از نظر محتوایی نمی‌توانم درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نظری بدهم به دلیل آنکه هنوز کتابی تهیه نکرده‌ام اما از نظر فضا و امکانات نکاتی مثبت و منفی نسبت به مصلی دارد. البته نکات منفی آن نیز تا دو سال آینده قابل برطرف شدن است.
 
وی افزود: یکی از مشکلات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نبود دسترسی ساده مخاطبان به محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و پارکینگ و ترافیک آن است. در صورتی که همه افراد با آدرس محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آشنایی داشته باشند محل خوبی است.

این شاعر با اشاره به آنکه مشکلات پارکینگ و ترافیک با همکاری شهرداری تهران و راهنمایی و رانندگی قابل حل شدن است،اظهار داشت: از نظر مکان نمایشگاه بین المللی کتاب امسال فضای بازتری دارد و غرفه های آن بزرگتر هستند. از طرف دیگر در نمایشگاه کتاب امسال راهرو های عریض تری نسبت به سال قبل به چشم می خورد.

****


سروش صحت در نمایشگاه کتاب تهران از خاطره‌ کتابی گفت که دزدید و پس داد


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سروش صحت با حضور در  سرای اهل قلم بین‌الملل در نمایشگاه کتاب، با بیان این‌که نخستین‌بار توسط دایی‌ام با کتاب آشنا شدم اظهار کرد: از همان نوجوانی کتاب‌خوانی را به طور جدی آغاز کردم و هر روز بیش‌تر از قبل کتاب می‌خواندم.
 
وی افزود: در سال‌های نوجوانی من و هم‌نسل‌هایم به دلیل این‌که ماهواره و موبایل و اینترنت نبود، نوجوان‌های خیلی بیشتر  کتاب می‌خواندند و ما گاهی بر سر کتاب خواندن با هم رقابت داشتیم.  کم کم با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان‌ آشنا شدم و از آن طریق کتاب‌های داستان را تهیه می‌کردم و می‌خواندم.
 
سروش صحت درباره‌ نویسنده‌های محبوبش نیز گفت: از میان نویسنده‌های فارسی داستان‌های جلال آل‌احمد، احمد محمود و جعفر مدرس‌ صادقی بسیار علاقه‌مند هستم و آثار نویسندگان متعددی از ادبیات جهان هم دوست دارم و دنبال می‌کنم. بیشتر از همه، فئودر داستایوفسکی را دوست دارم. به نظرم او نویسنده‌ بسیار خلاق و  تأثیر‌گذاری است. علاوه بر رمان و ادبیات، آثار حوزه‌های فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ و روانشناسی هم علاقه دارم و آثار متعددی هم در این حوزه‌ خوانده‌ام و می‌خوانم.
 
سروش صحت در طی این نشست خاطره‌ای از دوران نوجوانی‌اش و کتابخوانی تعریف کرد و افزود: وقتی شانزده ساله بودم. از کتابخانه‌ای، کتاب «راه رشد غیرسرمایه‌داری» را دزدیدم. بعد هم  فهمیدم در حوزه علاقه من نیست و بعد  کتاب را برگرداندم. همچنان پس از چند سال معنای اسم این کتاب را نمی‌دانم.
 
وی در زمینه فرهنگ کتابخوانی نیز گفت: فرهنگ کتابخوانی باید به موازات هم در همه جا ترویج شود. مثلا می‌بینیم در مترو همه بیکارند ولی کتاب نمی‌خوانند.
 
او سال‌هایی که در تهران زندگی کرده همواره در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته و معتقد است همیشه خیلی زیاد کتاب هدیه می‌دهد اما نمی‌شود کتاب خواندن را به دیگران تحمیل کنیم.
 
این بازیگر در ادامه این نشست شخصیت‌های محبوب خود را در چند رمان که دوست داشت برای مخاطبان بازگو کرد و از اکبر عبدی و اصغر فرهادی به عنوان هنرمندان ایرانی مورد علاقه‌اش یاد کرد.

****

 

انديشمندان و نويسندگان ميهمان پاتوق اهل قلم در نمايشگاه كتاب

تهران-ايرنا-پاتوق اهل قلم در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ميزبان نويسندگان، شاعران و انديشمندان است.

شهرام اقبال زاده، مدير پاتوق اهل قلم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا برپايي اين پاتوق را كه امسال و به صورت ابتكاري براي نخستين بار برگزار مي شود، به عنوان يكي از كارهاي شايسته نام برد كه توسط اتحاديه ناشران مديريت و برنامه ريزي مي شود.
وي افزود: در اين پاتوق نويسندگان، انديشمندان و هنرمندان همه حوزه هاي فكري نظير نويسندگان كودك و نوجوان، جامعه شناسان و فيلم نامه نويسان پس از گشت و گذار در نمايشگاه حضور يافته و با يكديگر به گفت و گو و تبادل نظر مي پردازند.
اقبال زاده گفت: در يكي دو روز گذشته نويسندگان و فرهيختگاني همچون هوشنگ مرادي كرماني، عزيز محمدپور، اسدالله امرايي، عباس مخبر، فراز حسن زاده و فريدون عموزاده خليلي در اين پاتوق حضور يافتند؛ طي روزهاي آينده نيز اشخاصي همچون داريوش مهرجويي، دكتر پولادي، دكتر نجوميان و برخي ديگر از نويسندگان مطرح كشور در اينجا حضور خواهند يافت.
وي اطلاع رساني نشدن به موقع و حاضر نبودن برخي از تجهيزات از جمله اينترنت را از جمله مشكلات اين غرفه عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد طي روزهاي آينده اين مشكلات برطرف شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: