انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
30 باستان شناس خارجی از 13 کشور در چهاردهمین کنگره باستان شناسی که توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود، شرکت می کنند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این باستان شناسان به همراه باستان شناسان ایرانی به ارایه مقاله و گزارش درباره آخرین دستاوردهای باستان شناسی خواهند پرداخت.
باستان شناسانی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ژاپن، آمریکا، استرالیا، دانمارک، اتریش، هلند، لهستان، آلمان، انگلیس و ترکیه در این همایش حضور دارند.
برخی از این باستان شناسان از جمله رافائل بیشونه، ویتومسینا، ابرهاردسوئر، سباستین گندت، برنوجنیتو و پیتر فلستنر با باستان شناسان ایرانی در کاوش های باستان شناسی مشارکت داشته اند.
این همایش به منظور ارائه آخرین پژوهش های باستان شناسی شانزدهم تا هجدهم اسفند ماه سالجاری توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.
این همایش به ارائه مقاله های علمی درباره کاوش های میدانی، بررسی و شناسایی محوطه های باستانی و تاریخی و بازنگری اطلاعات گذشته و نمایشگاه یافته های باستان شناختی سال 93 می پردازد.
نمایشگاه دستاوردهای کاوش های باستان شناسی سال 93 که30محوطه باستان شناسی را شامل می شود همزمان با برگزاری چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران برپا می شود.

** شناسایی 70 محوطه باستانی در قصر شیرین و گیلانغرب
عملیات میدانی بررسی و شناسایی باستان شناسی منطقه قصر شیرین و گیلانغرب در محدوده اجرای طرح گرمسیری به شناسایی 70محوطه باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی و نوسنگی تا ساسانی منجر شد که برخی از آنها تخریب شده اند.
پیمان منصوری سرپرست گروه باستان شناسی گفت: در میان محوطه های باستانی 45 محوطه متعلق به دوران پارینه سنگی و 25 محوطه متعلق به دوران نوسنگی تا ساسانی هستند.
وی افزود: عمده محوطه های پارینه سنگی، مربوط به پارینه سنگی قدیم، میانی و جدید هستند.
منصوری با بیان اینکه تمرکز اصلی هیات بررسی و شناسایی بر نقاط آسیب پذیری بود که لوله گذاری و زِهکشی می شوند، تصریح کرد: لوله اصلی انتقالِ آبِ طرحِ گرمسیری از تنگه بازی دراز واقع در شرقِ روستای کورکهرک وارد دشت امام حسن می شود.
این باستان شناس تاکید کرد: قبل از بررسی و شناسایی باستان شناسی مسیر لوله، جاده و کانالی به عرض 45 تا 60 متر در عرض دشت (به طول 12 کیلومتر) ایجاد شده است.
به گفته منصوری، این جاده پس از عبور از عرضِ دشتِ امام حسن و ضلعِ شمالی کوه گم کو به سمت نفت شهر امتداد می یابد.
وی با اشاره به فراوانی تراکم محوطه های باستانی در این دشت افزود: در حاشیه رودخانه امام حسن و حاشیه مسیر جاده لوله، محوطه هایی از دوران مس وسنگ تا تاریخی ثبت و مستندنگاری شد.
به گفته وی، به احتمال زیاد این مسیر ایجادشده برای خط انتقال آب، محوطه هایی را تخریب و تسطیح کرده باشد.
منصوری گفت: پیش بینی می شود تا پایان این فصل بررسی و شناسایی شمار محوطه های ثبت و مستندنگاری شده به بیش از یکصد محوطه برسد.
طرح موسوم به طرح گرمسیری طرح ایجاد شبکه های انتقال آب به دشت های استان های ایلام و کرمانشاه است که توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و بدون هیچگونه هماهنگی با میراث فرهنگی و انجام مطالعات فرهنگی –تاریخی اجرا می شود.

**بررسی شناخت مواد و فناوری های کهن
مواد و فناوری های نوین در حفظ آثار در همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی بررسی می شود.
دبیر علمی همایش 'علم مواد و حفاظت آٍثار فرهنگی –تاریخی' این مطلب را در نخستین جلسه کمیته علمی این همایش مطرح کرد.
منیژه هادیان دهکردی افزود: مطالعه در حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و هنری موضوع میان رشته ای است که رشته های علوم تجربی و مهندسی نقش موثری به لحاظ آسیب شناسی، انتخاب مواد مناسب، روش ها و راهبردهای حفاظتی در این زمینه دارند.
وی تصریح کرد: بخشی از مطالعات علمی و آزمایشگاهی در زمینه های یاد شده اغلب توسط متخصصانی انجام می شود که در خارج از حوزه میراث فرهنگی مشغول به کار هستند و کمتر از موضوعات تاریخی –هنری، موزه داری و از همه مهمتر ملاحظات حفاظتی اطلاع دارند.
به گفته هادیان، گاه اطلاع نداشتن متخصصان حفاظت و مرمت از شیوه های نوین مطالعه مواد و بررسی خواص آنها موجب می شود که آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود دچار چالش ها و مشکلات زیادی شوند از این رو همکاری تنگاتنگ این متخصصان و تبادل اطلاعات آنها یک هم افزایی موثر در شناخت بهتر و حفاظت و پایداری میراث فرهنگی گرانقدر کشورمان خواهد بود.
دبیر علمی دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار تاریخی فرهنگی –تاریخی تصریح کرد: شرکت کنندگان در همایش یاد شده می توانند تا تاریخ پانزدهم فروردین 95 مقالات کامل خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
دهکردی با ارایه گزارشی از روند پذیرش مقالات و اقدامات صورت گرفته برای برگزاری همایش یاد شده گفت: داوری مقالات رسیده به همایش در یک روز انجام و نتایج آن در روز 22 فروردین اعلام خواهد شد.
وی فناوری نانو، روش های لیزر و رادیو گرافی، سایر روش های غیر تخریبی برای سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی، استفاده از مواد سنتی در حفاظت از آثار و گیاهان دارویی را از موضوعات مقالات ارایه شده اعلام کرد.
دبیر علمی این همایش گفت: با هدف ارتقای سطح علمی همایش و چاپ مقالات در مجلات علمی –پژوهشی و ترویجی ،محدود به مقالات دانشجویی نشده ایم و از مقالات علمی در سطح بالا استقبال می کنیم.
دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی –تاریخی در روزهای 13و 14اردیبهشت ماه سال 1395 توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی و با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی، حمایت معاونت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، موزه ملی ایران و کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم )برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: