انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
نشست ملی مشارکت با عنوان 'پاسارگاد در مسیر توسعه پایدار' با حضور نمایندگان بخش دولتی و سازمان های غیر دولتی میراث فرهنگی و گردشگری با رویکرد مشارکت جوامع محلی از روز چهارشنبه در مجموعه پاسارگاد آغاز شده است .
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی در این نشست اعضای سازمان های مردم نهاد و مجاورانی که در منطقه پاسارگاد زندگی می کنند شرکت و پیرامون نحو مشارکت در حفظ و صیانت از این بنای تاریخی باهم به تبادل نظر می پردازند.
حمید فدایی افزود: در حاشیه این نشست، سه کارگاه آموزشی در موضوع شیوه مشارکت جوامع محلی و جلسه بیان مشکلات از سوی نمایندگان محلی و مجاوران این بنای تاریخی جهانی برگزار می شود.
فدایی اظهار داشت: تلاش می کنیم با برگزاری این کارگاه ها به روش های مناسب برای بهره مندی بیشتر و صحیح تر مشارکت جامع محلی و سازمان های غیر دولتی و رفع مشکلات برای حفظ محیط سایت مجموعه پاسارگاد دست یابیم.
وی با بیان اینکه برای شرکت افراد در این نشست اطلاع رسانی عمومی شده است اضافه کرد: در این نشست دو روزه برخی از انجمن های مختلف، 25 نفر از نمایندگان تشکل های مردم نهاد از استان های مختلف، دهیاران، مردم و مجاوران محلی منطقه پاسارگاد و تعدادی از نمایندگان دولتی حضور دارند.
او ادامه داد: بر این باوریم پیوند انجمن ها و سازمان های مردم نهاد با پایگاه میراث جهانی پاسارگاد می تواند در جهت حفظ و صیانت هرچه بهتر این میراث جهانی در بخش های مختلف موثر باشد لذا رویکرد ما بهره مندی از توان این انجمن ها و سازمان های مردم نهاد است.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی همچون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ' پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده که به معنای' آنان که گُرز گران می کشند' است.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری کوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حکومت می کردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است که در سال 1383خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
گفتنی است این نشست ملی به مدت دو روز ادامه دارد.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 110کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: