انتشار: ۲۲:۲۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴
یزدـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از مرمت و بهسازی بقعه «سید شمس‌الدین» یزد به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌های هنر و معماری دوره ایلخانی در این استان خبر داد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ محمدمهدی شرافت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بقعه سید شمس الدین یکی از زیباترین بناهای احداث شده در دوره ایلخانی است، اظهار داشت: این بقعه در شهر یزد و در محله چهار منار واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بنای ارزشمند تاریخی در گذشته شامل خانقاه، مدرسه، بازار، گرمابه و آب انبار بوده و در حال حاضر تنها آب انبار و بقعه آن موجود است و بر اساس آنچه در کتیبه این بقعه درج شده، قدمت بنا متعلق به سال ۷۶۷ هجری قمری و قرن هشتم است.

شرافت خاطرنشان کرد: بقعه سید شمس الدین دارای ایوانی بلند با کاشی‌‌های معرق و رنگارنگ بسیار زیبا پوشیده شده و در میانه سقف ایوان، ترنج بزرگی نقش بسته است و تزئیناتی از گل و بوته های زیبا در گوشه های سقف دیده می شود.

وی افزود: کتیبه ای به خط ثلث و کتیبه ای به خط کوفی بر روی زمینه آبی رنگ بنا باقی مانده است که نشان از قدمت آن دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ویژگی‌های معماری بنا عنوان کرد: از جمله ویژگی های بنا، گچبری های بسیار زیبا و ظریف آن است و سایر تزئینات درون سقف نیز از لحاظ هنری بسیار دیدنی است.

وی یادآور شد: در داخل ایوان نیز بقعه سنگ قبر مرمری مربوط به بهاء الدین فراش موجود است که اطلاعات ثبت شده بر روی آن، تاریخ ۸۵۰ هجری قمری را نشان می دهد.

شرافت ادامه داد: مجموعه ارزشمند تاریخی بقعه سید شمس الدین یزد در سال ۱۳۱۳ با شماره ثبتی ۲۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون عملیات مرمت و بهسازی آن آغاز شده است.

وی از جمله اقدامات مرمتی این بقعه را شامل خاکبرداری، پی کنی، گودبرداری، اجرای شفته آهک یا خاک در محل، ‌آجرکاری با آجر فشاری، ‌زیرچینی و استحکام بخشی با آجر قزاقی و ملات گل آهک، ‌تراشیدن اندود گاهکل بدنه ها و سقف، ‌اجرای اندود کاهگل، ‌شمشه گیری سطوح قائم، ‌اجرای سفیدکاری سطوح قائم، ‌اجرای قرنیز آجری پای دیوارها، ‌ اجرای آجر فرش و ... است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: