انتشار: ۱۴:۲۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس گفت: بر اساس آمار شش ماهه نخست امسال، فارس در بخش هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان یکی از فعال ترین استان ها انتخاب و جزو پنج استان برتر در کشور معرفی شد.
به گزارش به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، زهرا الحمدی افزود: پیش از این صنایع دستی استان فارس در رتبه 16 کشور قرار داشت اما بر اساس آخرین آمار در حال حاضر جزو پنج استان برتر کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: از جمله شاخص های این انتخاب، صدور مجوزهای سه گانه، جذب تسهیلات، حضور در نمایشگاه های ملی و سراسری، برگزاری نمایشگاه های تخصصی، صادرات و فروش محصولات و تولیدات هنرمندان صنایع دستی در شش ماه اول سال 94 است .
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس، بیان داشت: حمایت از تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه صنایع دستی همچنین اجرای برنامه های توسعه و ترویج در چارچوب حمایت از صنعتگران هنرهای سنتی از دیگر معیارهای این انتخاب بوده است .
الحمدی اظهار کرد: استان فارس یکی از قطب های تولید صنایع دستی کشور است زیرا از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد 85 رشته صنایع دستی در فارس فعال است و این استان از جایگاه رفیعی در زمینه تولید و تنوع رشته های این صنعت نیز برخوردار است.
وی بیان داشت: رشته های خاتم سازی، قلمزنی، کاشی هفت رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه خانه ای، طراحی سنتی، گره چینی، گچبری، آیینه کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته های فعال صنایع دستی در فارس است.
او گفت: مرمت نسخ خطی، جلد سازی و صحافی سنتی، مرمت آثارهنری، رفوگری، مرمت بناهای تاریخی، کتاب آرایی، قلمکار سازی، حصیربافی و معرق، سوزندوزی، رودوزی سنتی، شیشه گری، نقاشی روی شیشه، تراشکاری روی شیشه، کاشی سازی و نازک کاری چوب از دیگر رشته های فعال صنایع دستی در استان فارس به شمار می آید.
الحمدی ادامه داد: برخی از تولیدات صنایع دستی استان فارس از شهرت بین المللی برخوردار و دارای شناسه جهانی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: