انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
رئیس جشنواره فیلم برلین (برلیناله) می گوید:فیلم، موسیقی و کتاب های ایرانی سهم مهمی در معرفی این کشور به مردم دنیا دارند.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، برلیناله یکی از 14 جشنواره برتر در جهان است که هرسال اواخر بهمن (فوریه)برگزار می شود و میزبان شمار قابل توجهی از فیلم ها و فیلمسازان جهان از جمله فیلمسازان ایرانی است.
دیتر کاسلیک رئیس 67 ساله این جشنواره که از سال 2002 تاکنون ریاست این جشنواره را برعهده داشته از اعضای هیات همراه فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در سفر اخیر وی به ایران است که برای شرکت در کارگاه آموزشی فرهنگ و صنایع خلاق میهمان دانشگاه تهران بود.
خبرنگار ایرنا در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت وگویی با وی انجام داده و در پاسخ به این پرسش که آیا برلیناله به دنبال تقویت همکاری ها با نهادهای دولتی حامی فیلمسازان ایرانی مانند فارابی یا انجمن سینمای جوان است، گفت: همواره در حال تقویت این همکاری ها بوده و با این موسسه ها کار کرده ایم اما با موسسات رسمی برای انتخاب و دریافت فیلم هایی که در جشنواره برلین به نمایش در می آید، همواره همکاری داشته ایم.
وی افزود: این تنها یکی از روش های ما برای انتخاب فیلم هاست و همواره با فیلم سازان نیز به طور مستقیم در ارتباط بوده ایم که نتیجه آن حضور قوی فیلمسازان ایرانی در برلینانه است، فهرستی از فیلم های فراوان ایرانی در اختیار دارم که در جشنواره برلین به نمایش درآمده اند.
رئیس جشنواره فیلم برلین ادامه داد:فیلمسازان ایرانی طی 10 سال گذشته دو خرس طلایی (جایزه اول این جشنواره) و شش خرس نقره ای از جشنواره فیلم برلین دریافت کرده اند که این تنها بخشی از جوایز آنهاست هرچند فیلمسازان ایرانی در بخش های دیگر مانند بازار فیلم اروپا در برلیناله نیز حضور دارند.
وی اضافه کرد: از مدت ها قبل با سینمای ایران آشنا بوده و همکاری زیادی داشته ام، به نظر من بسیاری از مردم دنیا ایران را به خوبی می شناسند و بخش عمده ای از این شناخت از کتاب ، موسیقی به ویژه فیلم های ایرانی ناشی می شود.
به گفته رئیس برلیناله، فیلم های ایرانی در جشنواره های مهم دیگر اروپایی مانند ونیز و کن نیز همواره حضور موفقی داشته اما در برلیناله نیز با قدرت دیده شده اند.
کاسلیک درباره موضع آلمان در قبال مجوز برای فیلم سازی برای حضور در جشنواره های مختلف گفت: در همه کشورهای دنیا راه های مختلف و مشخصی برای تامین هزینه مالی فیلم ها و مجوزهای ساخت و نمایش آنها وجود دارد که این روند طبیعی است.
وی توضیح داد: ما برای برگزاری جشنواره ها و انتخاب فیلم ها با نهادهای دولتی همکاری می کنیم اما با همه افراد فعال در زمینه فیلم سازی نیز ارتباط داریم، برخی مواقع که فیلم ها مجوزهای لازم ندارند، وظیفه من است که تصمیم بگیرم، این فیلم ها به نمایش درآیند یا خیر.
به گفته کاسلیک در قانون اساسی آلمان مالکیت معنوی رعایت می شود هرچند شرکتی که جشنواره فیلم برلین را برگزار می کند غیر مستقیم متعلق به دولت آلمان و وزیر فرهنگ این کشور است اما اینطور نیست که آنها به من دستور دهند، چه کاری انجام دهم، اگر تشخیص من نمایش یک فیلم در جشنواره باشد؛ آنها نمی توانند مخالفت کنند.
بطور مثال در چین یک دفتر برای سانسور آثار هنری وجود دارد؛ فیلم ها باید از طریق این دفتر به برلین فرستاده شود، از آنجا که من مسئول انتخاب فیلم ها هستم، بر اساس قانون آلمان باید آثاری را انتخاب کنم که شایستگی نمایش در جشنواره را دارند بنابراین دیدگاه ها متفاوت است و این کار را می کنم هر چند برای ما دردسرهای زیادی پدید می آورد.

** سفر قریب الوقوع به تهران
کاسلیک سفر اخیر خود به ایران را بسیار فشرده و پر از دیدارهایی در سطح بالا نامید و گفت سفر دیگری در آینده نزدیک به تهران و دیدار با مقامهای بنیاد سینمایی فارابی و دیگر فعالان صنعت سینما با هدف آماده سازی زمینه شرکت فیلم های ایرانی در برلیناله 2016 خواهم داشت.
این جشنواره قرار است 22 بهمن تا سوم اسفند (11 تا 22 فوریه ) برگزار شود.

** عاشق فرهنگ و غذاهای ایرانی هستم
کاسلیک درباره اولین سفر خود به ایران در سال 1964 می گوید: وقتی برای اولین بار با رئیس کارخانه فولکس واگن به ایران آمدم، عاشق فرهنگ و غذاهای ایرانی شدم، از آن زمان به بعد بارها به عنوان رییس برلیناله به ایران سفر کرده ام و افراد زیادی را از میان هنرمندان ایرانی می شناسم.

** ظریف بسیار مسلط است
کاسلیک که در سفر اخیر خود بیش از همه چیز تحت تاثیر سخنرانی وزیر امور خارجه ایران قرار گرفته، محمد جواد ظریف را در تشریح مواضع سیاست خارجی ایران بسیار مسلط دانست و افزود: وی حتی بدون استفاده از نوشته به خوبی صحبت می کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: