انتشار: ۱۶:۴۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
بخش رقابتی جشن خانه موسیقی از سال 1389 و همزمان با یازدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی در برنامه های جشن قرار گرفت.


به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از سایت خانه موسیقی، بخش رقابتی از سال 1389 همزمان با یازدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی در دو شاخه آلبوم برتر و کتاب برتر موسیقی به برنامه های جشن اضافه شد.

دوره اول - 1389

در دوره اول با اعلام فراخوان 114 عنوان آلبوم موسیقی در دو بخش سنتی و کلاسیک ارکسترال به دبیرخانه جشن رسید که در نهایت آلبوم "قاف عشق" کاری از گروه اشتیاق به خوانندگی علیرضا قربانی حائز رتبه اول شد.

هیئت داوران این دوره در بخش آلبوم برتر موسیقی به ترتیب حروف الفبا کیخسرو پورناظری، همایون خرم، هوشنگ ظریف، شاهین فرهت و هوشنگ کامکار بودند.

این دوره از بخش رقابتی جشن خانه موسیقی شامل کتاب برتر موسیقی در سه شاخه آموزشی، علمی - پژوهشی و ترجمه ، جایزه ویژه پرویز مشکتیان در دو بخش تکنوازی سنتور و آهنگسازی قطعه ضربی نیز می شد که از سال بعد بخش آلبوم برتر و کتاب برتر موسیقی بصورت دوسالانه برگزار شد.

دوره دوم- 1390

دومین دوره معرفی آلبوم برتر موسیقی همزمان با جشن دوازدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران مهرماه 1390 برگزار شد. در این دوره علاوه بر آلبوم موسیقی برتر جایزه های  آهنگسازی و خوانندگی آلبوم سنتی نیز به برگزیدگان اهدا شد.

در بخش آلبوم موسیقی سنتی رتبه اول آلبوم "باده نوشين" (نشر سروش)، رتبه دوم آلبوم "هواي آفتاب" (نشر آواي باربد)، رتبه سوم "خانه غريب" (نشر ني داود) بود که هر یک موفق به دریافت لوح تقدیر شدند.

در بخش آهنگساز آلبوم سنتی هیئت داوران هیچ کدام از آثار را به عنوان آهنگساز برای رتبه اول انتخاب نکردند و نويد دهقان لوح تقدیر برای رتبه دوم آهنگسازی برای آلبوم "هواي آفتاب" را دریافت کرد. هوشنگ فراهاني برای آهنگسازی آلبوم "باده نوشين" و پويان بيگلر برای آهنگسازی "آلبوم خانه غريب" دو نفری بودند که حائز رتبه سوم شدند که هر یک لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش خواننده آلبوم سنتی، رتبه اول وحيد تاج برای آواز در آلبوم "خانه غريب" به عنوان رتبه اول معرفی شد و تندیس جشن خانه موسیقی و لوح تقدیر دریافت کرد. رتبه دوم این بخش نیز سالار عقيلي برای آواز در آلبوم های "باده نوشين" و "هواي آفتاب" بود که موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

داوران بخش آلبوم موسیقی سنتی در این دوره به ترتیب حروف الفبا داریوش پیرنیاکان، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، داود گنجه ای و نصرالله ناصح پور بودند.

در شاخه آلبوم برتر در حوزه موسیقی کلاسیک هیئت داوران گزينه اي را انتخاب نكردند. در بخش آهنگساز آلبوم موسيقي کلاسیک و ارکسترال،  فردين خلعتبري برای آهنگسازی آلبوم "به خاطر سنگفرشي كه مرا به تو مي رساند" به عنوان رتبه اول موفق به دریافت تندیس خانه موسیقی و لوح تقدیر شد. كارن همايونفر برای آهنگسازی آلبوم "سرانجام"به عنوان رتبه دوم و علي قمصري برای آهنگسازی "آلبوم بدرود با بدرود"به عنوان رتبه سوم هریک لوح تقدیر دریافت کردند.

داوران بخش بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک ارکسترال در این دوره تقی ضرابی ، ارسلان کامکار و  هوشنگ کامکار بودند.

دوره سوم - 1392

سومین دوره دوسالانه معرفی آلبوم برتر موسیقی همزمان با جشن چهاردهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران مهرماه 1392 در تالار وحدت برگزار شد. در این دوره با تشخیص هیئت داوران تنها آلبوم برتر معرفی گردید و شاخه های آهنگسازی و خواننده برتر برگزیده ای نداشت.

 آلبوم "آبروی آب" به آهنگسازی شاهین شهبازی و خوانندگی بامداد فلاحتی از نشر حوزه هنری به عنوان آلبوم برتر سومین دوسالانه آلبوم برتر خانه موسیقی معرفی شد.

همچنین هیئت داوران در بخش آلبوم کلاسیک ارکسترال ضمن تقدیر از محمدرضا درویشی برای آلبوم "گزیده آثار سینما و تاتر"،  آلبوم "مونودیزم" به آهنگسازی سید مهدی حسینی و آلبوم "به زمین و آفتاب" به آهنگسازی محمدسعید شریفیان را بطور مشترک به عنوان آلبوم برگزیده در این بخش معرفی کردند و جوایز این بخش به آهنگسازان اهدا شد.

داوران بخش سنتی هوشنگ ظریف، فریدون شهبازیان،عباس خوشدل، شهرام ناظری و حسین علیزاده و در بخش کلاسیک ارکسترال تقی ضرابی، هوشنگ کامکار، فردین خلعتبری و امیر مهیار تفرشی بودند.

دوره چهارم-1394

چهارمین دوره دوسالانه معرفی آلبوم برتر موسیقی، امسال و همزمان با جشن شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی برگزار می شود. پس از اعلام فراخوان  بیش از 150 اثر به دبیرخانه جشن توسط هنرمندان و ناشرین ارسال شد که پس از تفکیک و دسته بندی، مراحل اولیه داوری آغاز شده و برگزیدگان 16 مهرماه در مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی معرفی خواهند شد.

همزمان با شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران، دومین فستیوال موسیقی تهران از 12 تا 15 مهرماه با اجرای چهار گروه موسیقی در سبک های مختلف در سالن همایش های برج میلاد بروی صحنه خواهد رفت.

همچنین مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی با معرفی آلبوم برتر سال و تجلیل از چهره های پیشکسوت هنری 16 مهرماه در برج میلاد برگزار خواهد شد.

فروش بلیت های دومین فستیوال موسیقی تهران در سایت خانه موسیقی به نشانی www.iranhmusic.ir و بلیت آنلاین به نشانی www.3670.ir صورت می گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: