انتشار: ۱۶:۵۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
استاد 'اسفندیار قره باغی' موسیقیدان و هنرمند برجسته، مشهور به 'صدای انقلاب'، در آستانه 26 مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، سرود ملی آزادگان را اجرا کرد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، در همایش آزادگان موصل 2 و در حضور یکهزار و 800 نفر از آزادگان این اردوگاه، طی آئینی ویژه از سرود ملی 'آزادگان' رونمایی و این اثر موسیقایی فاخر توسط استاد قره باغی به صورت زنده برای حاضران در تالار وحدت دانشگاه تبریز اجرا شد.
اسفندیار قره باغی، خواننده تبریزی و استاد موسیقی انقلابی کشورمان به دلیل اجرای سرود ماندگار ' ننگ به نیرنگ تو ' به صدای انقلاب شهرت دارد.
شعر سرود ملی آزادگان از ابراهیم قبله آرباتان و برگرفته از شعارهای اسرای ایرانی در اردوگاه های رژیم بعث عراق است و آهنگ سازی آن برعهده غلامرضا میرزازاده و شاهرخ پناهی فر می باشد.
همچنین در جریان برگزاری این همایش از سه عنوان کتاب ویژه آزادگان به نام های 'خاطرات پنهان' به روایت گری آزاده خلیل فتحی و به قلم رقیه میرزائی، ' شب های بدون ماه' به قلم آزاده احد حمیدی کندو و 'خاطرات اسرا ' از سری مجموعه هایی به همین نام از محمدولی نصیبی رونمائی شد.
رونمائی از تمبر یادبود 'آزادگان موصل دو' از دیگر برنامه های جنبی همایش موصل دو در تبریز بود.
چهارمین همایش سراسری آزادگان موصل دو با برگزاری آئین های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی به مدت سه روز در تبریز برگزار می شود.
سه همایش قبلی آزادگان موصل 2 در شهرهای مشهد، اهواز و اصفهان طی سال های 1387، 1390 و 1393 برگزار شده است.
اردوگاه موصل 2 که بیشتر اسرای ایرانی در بند آن را رزمندگان شرکت کننده در عملیات خیبر تشکیل می دادند، به نام اردوگاه خیبری ها شهرت یافت که در آن حدود شش هزار اسیر ایرانی نگهداری می شد.
تجدید دیدار آزادگان، نشر فرهنگ ایثار و شهادت، تجدید میثاق با شهدا، گرامیداشت یاد شهدا و متوفیان آزاده، معرفی توانمندی های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آذربایجان شرقی و تجلیل از آزادگان هشت سال دفاع مقدس از اهداف اصلی این همایش سه روزه است.
در این همایش 166 خانواده متوفای آزاده از سراسر ایران اسلامی نیز حضور دارند که از این تعداد 70 نفر طی دوره همایش سوم تا چهارم دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافته اند.
بازدید از مراکز تاریخی و دیدنی تبریز، گشت یک روزه در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس و برگزاری پنل های گفت وگو بین آزادگان از دیگر برنامه های جنبی همایش فوق است.
مجموع آزادگان آذربایجان شرقی یکهزار و 905 نفر است که از این تعداد 230 نفر دوران اسارت خود را در اردوگاه موصل 2 سپری کرده اند.
از مجموع شش هزار آزاده اردوگاه موصل دو، تاکنون در سطح کشور 166 نفر به رحمت خدا رفته اند که از این تعداد هفت نفر متعلق به آذربایجان شرقی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: