انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
پیکر زنده یاد «ناصر فرهودی» صدابردار پیشکسوت موسیقی صبح دوشنبه از مقابل تالار وحدت و با نوای سوزناک «بشنو از نی» استاد شهرام ناظری به خانه ابدی بدرقه شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، در این مراسم فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، شهرام ناظری، محمد اصفهانی، مجید انتظامی، سیروس الوند، مانی رهنما، محمد میرزمانی، سعید شهروز و جمعی از اهالی هنرمندان حضور داشتند.

** جای فرهودی به راحتی پر نمی شود
سیروس الوند کارگردان فیلم سینمایی «یکبار برای همیشه» به عنوان نخستین سخنران به جایگاه رفت و گفت: جای برخی به راحتی پر نمی شود، ناصر فرهودی از آن دست افراد است. او کسی بود که هنگام محدودیت ها، موسیقی ضبط می کرد. به دلیل اینکه به موسیقی علاقه داشتم روی کار او خیلی دقیق می شدم.

** فرهودی انسان بسیار خوبی بود
محمد اصفهانی خواننده موسیقی سنتی و پاپ نیز گفت: نمی توانم باور کنم که ناصر فرهودی از بین ما رفت. همکاریهای بسیار خوبی انجام دادیم. او نه تنها صدابردار خوبی بود بلکه انسان بسیار خوبی بود و جلب اعتماد می کرد.
وی اظهار داشت: کارهای خوبی با زنده یاد ناصر فرهودی و مرحوم بابک بیات ضبط کردیم که «ولایت عشق» و «تنهاترین سردار» از آن جمله است.
اصفهانی اضافه کرد: تمام کسانی که می خوانند و اینجا حضور دارند بسیاری از کارها که شنیدید و با آن خاطره دارید یا با نظارت و یا همکاری فرهودی انجام شده است. امیدوارم پسر او به همان شایستگی استودیو پاپ را اداره کند.

** یادگاری های بسیاری از فرهودی برجای مانده است
مدیرعامل خانه موسیقی نیز به جایگاه رفت و گفت: ما همه این راه را باید برویم اما خوش بحال کسانی که این مسیر زندگی را بخوبی طی می کنند.
محمدرضا نوربخش اضافه کرد: بخشی از کار صدابردای تکنیک است اما درک و دریافت زیباشناختانه شخصی است و افراد کمی می توانند آن را درک و دریافت کنند. یادگارهای بسیار زیبایی جامانده که وی در آن نقش داشته است.

** فرهودی با عشق و علاقه کار می کرد
مانی رهنما خواننده موسیقی پاپ سخنران بعدی بود که در جایگاه قرار گرفت، او نیز گفت: بسیار نادر است که تقارن انسانیت در کنار تخصص، انسانهایی را بوجود آورد که در جامعه ما انگشت شمار هستند.
وی ادامه داد: ناصر فرهودی با عشقی و تخصصی که به موسیقی داشت و کاری می کرد که اثر شما شنیدنی شود.
رهنما با بیان اینکه فرهودی دلسوزانه همیشه در کنار ما بود، افزود: علاوه بر تخصص ناصر فرهودی نه تنها کار ما انجام می شد بلکه ویژگی های اخلاقی و انسانی او باعث می شد باوی درد دل کنیم.
این خواننده پاپ گفت: ناصر فرهودی استودیو بنا نکرد بلکه جایی برای عشق بنا کرد. استودیو پاپ علاوه بر کار، جایگاهی برای عشق ورزی است. من ٨٠ درصد کارهایم را آنجا خواندم.

** کمی خشونت و حسادت در جامعه متبلور شده است
استاد شهرام ناظری نیز به جایگاه رفت و گفت: بسیاری از آثار بنده مثل «بشنو از نی» با نظارت و حضور ناصر فرهودی انجام شد.
وی افزود: فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود. نکات منفی که در جامعه ما بسیار دارد در برخی انسانها مشاهده نمی شود. او در استودیو پاپ پسرش میلاد فرهودی و حمید آداب را پرورش داده است اما حضور و نَفس او بسیار مهم است.
ناظری فت: کمی خشونت و حسادت در ما متبلور شده که باید سعی در رفع آن کنیم. چون داستان زندگی، همچون یک شوخی است و همه ما باید دیر با زود برویم.
استاد ناظری سپس با صدایی سوزناک قطعه «بشنو از نی» را خواند.

** خاطرات با ناصر فرهودی بسیار زیاد است
فریدون خشنود نفری بعدی بود که به جایگاه رفت و گفت: خاطرات با ناصر فرهودی بسیار زیاد است که نمی توانم بیان کنم.
وی سپس دست نوشته ای را که از قبل آماده کرده بود، خواند: «ناصر دردانه رفیق عزیزم، ملودیها را به یکباره از بام اندیشه ام تاراندی، بر شانه ام هیچ ملودی و آهنگی نمی نشیند. بهترین نوای سازها و صداها رفت، سکوتی عجیب سهم من از این روزها خواهد بود».
چاووشی صاحب استودیو بل سخنران بعدی بود که اظهار داشت: بخشی از زندگی کاری من به ناصر فرهودی تعلق دارد. انسانی که در کار با او رقابت فراموش می شد و رفتارش مخاطب را مجبور به رفاقت می کرد. امیدوارم حداقل به بهانه مرگ ناصر رسانه ها و مدیران فرهنگی چه بخش دولتی و چه سمن ها، صدا و صدابردارها را مقابل سوپراستارها قربانی نکنند.

** فرهودی اضطراب را از هنرمند دور می کرد
سپس محمد میرزمانی سازنده موسیقی سریال کوچک جنگلی» به جایگاه رفت و گفت: فرهودی و کلهر غیر از صدابرداری مثل دوست کنار هنرمندان بودند. او چنان با آرامش کار می کرد که اضطراب را از هنرمند دور می شد.

** از مرحوم فرهودی درس زندگی آموختم
سعید شهروز خواننده موسیقی پاپ نیز در این مراسم گفت: سر البوم «غزلک» که می خواستم کار کنم از وی برای ضبط البوم وقت گرفتم، این اتفاق من را خیلی شوکه کرد و از وی درس زندگی آموختم.
سپس همسر ناصر فرهودی و پسرش امید فرهودی نیز از شرکت کنندگان در مراسم تشییع قدردانی کردند.
پیکر مرحوم فرهودی سپس با بدرقه هنرمندان برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.
ناصر فرهودی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت موسیقی که چندین سال با هنرمندان و گروه های سرشناس موسیقی همکاری می کرد جمعه 13 مردادماه بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
وی متولد 1331 بود و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1355 آغاز کرد.
او سابقه همکاری با دهها خواننده و آهنگساز سرشناس موسیقی ایران را در کارنامه داشت و آثار به یادماندنی متعددی با صدابرداری یا نظارت زنده‌یاد فرهودی در استودیو پاپ ضبط شده بود که از آن جمله می‌توان به ضبط تمامی آثار زنده‌یاد «بابک بیات» و «مجید انتظامی» اشاره کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: