انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
بیژن کامکار نوازنده برجسته دف که در سال 53 این ساز را به طور رسمی وارد موسیقی ایرانی کرده است، می گوید که صدای شهرام ناظریی هماهنگی عجیبی با دف دارد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ، این استاد موسیقی روز چهارشنبه در جریان اکران مستند «دف، به روایت استاد بیژن کامکار» به کارگردانی مهدی طالبانی در سالن آمفی تاتر روزنامه ایران افزود: دف، سازی است که همه موسیقی ها را در ایران متحد کرده و بخاطر این برای این ساز احترام قائل هستم.
در مستند «دف، روایت استاد بیژن کامکار» به تاسی از روایت مستقیم یکی از اعضای خانواده هنرمند کامکارها، مهدی طالبانی به بازنمایی و تشریح پیشینه و جایگاه ساز «دف» در موسیقی ایران زمین می‌پردازد.
کامکار معتقد است که یکی از منابع الهام مولانا در سرودن شعر دف بوده است و می گویید: حس می کنم مولانا وقتی شعر می سروده، دف می نواحته و می رقصیده است.
کامکار اظهار داشت: دف ساز اصیل ایرانی است و حضور دف در نوشته ها و سنگ نوشته های ما تاریخی دو هزار ساله دارد.
این استاد موسیقی گفت: دف به‌رغم صدای پرطنین و اثرگذارش، پیشتر سازی گوشه‌نشین بود و تا آن زمان تنها در خانقاه‌های دراویش قادریه کردستان و مراسم آئینی آن خطه نواخته می‌شد، اما اکنون وارد موسیقی سنتی ایرانی شده است.

**شهرام ناظری: کامکار اسطوره دف است
شهرام ناظری خواننده برجسته موسیقی نیز گفت: ما پیش از انقلاب با خانواده کامکارها به ویژه بیژن و پشنگ کامکار در ارتباط دایم بودیم چرا که سایر فرزندان استاد کامکار هنوز کوچک بودند.
وی افزود: بیژن کامکار نخستین کسی که دف را معرفی کرد و این ساز با نام او به عنوان اسطوره دف هک شده است.
وی همچنین اظهار داشت: دلیل آنکه امروز موسیقی روح خود را از دست داده، این است که عشقی که قبلا در قلبها می جوشید وجود ندارد.
ناظری با بیان اینکه اغلب آثارش با دف اجرا شده است، گفت: دف جزیی از فرهنگ من است، امیدوارم دوستانی که در حوزه موسیقی اسطوره هستند همچنان سلامت باشند.
مهدی طالبانی کارگردان مستند «دف، به روایت استاد بیژن کامکار» نیز گفت: ساخت این فیلم به سالها قبل بازمی گردد. دغدغه من این بود که در مورد سازهای کوبه ای و دف مستندی بسازم و در عرصه دف نوازی و موسیقی کردی هیچ استادی بزرگتر از بیژن کامکار نیست و وی پذیرفت این مستند را بسازم.

**در ایران بین 20 تا 60 زبان وجود دارد
سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به اهمیت ثبت ملی دف نوازی اشاره کرد و گفت: با ثبت ملی، گویی هم خود و هم جامعه را هوشیار می کنیم که چنین ثروتی داریم. هر چند که قبل از ثبت، این ارزش وجود دارد اما ممکن است همه از اهمیت آن اطلاع نداشته باشند.
وی با بیان اینکه ایران دارای تنوع فرهنگی بسیار است، گفت: شاید تنوع فرهنگی ما به اندازه کل اروپا باشد، بر اساس برآوردها در ایران بین 20 تا 60 زبان وجود دارد.
بهشتی با اشاره به اینکه کردها نقش بسیار مهمی در حفظ و صیانت از فرهنگ دارند، اظهار داشت: باید از آنها قدردانی کرد که بسیاری موضوعات را حفظ کرده اند همچون ساز دف که توسط آنها حفظ شده است.
کیخسرو پورناظری دیگر استاد موسیقی نیز در این زمینه گفت: سابقه دوستی من و بیژن کامکار به دوران نوجوانی و همچنین همکلاسی در دانشکده باز می گردد.
وی افزود: خوشحالم که 2 ساز دف و تنبور از خطه کردستان به موسیقی کشورمان بازگشته است، چرا که این 2 ساز متعلق به فرهنگ کهن ایرانی است.
در این مراسم جمعی از هنرمندان سینما همچون میترا حجار و سایر اساتید موسیقی کشورمان نیز حضور داشتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: