انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
یک دانشمند نیوزیلندی که اخیرا سفر دو هفته ای به ایران داشته است، ایران را کشوری مدرن همراه با 'بسیاری از دلخوشی ها و شگفتی هایی' دانست که در انتظار مسافر غربی است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، پروفسور 'جان هیرن شاو' استاد نجوم دانشگاه 'کانتربری' که پس از سفر اوایل سپتامبر به ایران روز دوشنبه مقاله ای در تارنمای 'استاف' منتشر کرد، در خاطراتش در سفر به ایران، اصفهان را جواهر فرهنگی توصیف کرد.
وی با اشاره به سفرش به تهران، اصفهان، شیراز و سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد در استان فارس و دیدار از تخت جمشید، نوشت: تاریخ و فرهنگ در ایران مهم هستند و درک درست از سلسله های امپراتوری مختلف پارس طی بیش از دو هزار و 500 سال، از جمله قاجاریه در قرن 19، خاندان پهلوی (1921-1979) و انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) در سال 1979 برای درک این جامعه بسیار پیچیده بسیار مهم است.
پروفسور 'جان هیرن شاو' با اشاره به اینکه اسلام شیعی به عنوان دین غالب مردم ایران و وضعیت حجاب زنان در کشورمان، نوشت: مسافران خارجی برای سفر به ایران نیاز است این واقعیت را قبل از سفر قبول کنند.
وی نوشت: نخستین نکته قابل توجه این است که ایران یک کشور بسیار امن برای بازدید و سفر است. حمله تروریستی یا حملات خیابانی علیه گردشگران وجود ندارد، و در همه جا به گرمی با مهمان نوازی شگفت انگیز از شما استقبال می کنند.
استاد نجوم دانشگاه 'کانتربری' نیوزیلند، نوشت: ایرانی ها بسیار مهمان نواز و جذاب هستند. آنها بخشی از یک جامعه ای به شمار می روند که از نظر علمی خوب آموزش دیده اند و سریع می گویند جزو اعراب نیستند، بلکه در همسایگی اعراب هستند.
وی نوشت: در واقع ایران یک کشور شگفت آور قومی با سابقه ای طولانی در فرهنگ فارسی و در برخی از روش ها کمی شبیه ژاپن است.
به نوشته وی، یکی از جنبه های فرهنگ فارسی، عشق به شعر است و شاعران بزرگی چون حافظ، سعدی و فردوسی که تاریخ زیست آن ها به قرن ها پیش و قبل از شکسپیر بر می گردد، در ایران شعر گفته اند.
پروفسور 'جان هیرن شاو' نوشت: من از مقبره حافظ و سعدی در شیراز پس از یک سخنرانی در دانشگاه این شهر بازدید کردم و دیوان حافظ با ترجمه انگلیسی را هدیه گرفتم.
وی در ادامه با اشاره به لزوم داشتن پول نقد دلار و یورو برای لذت بردن از سفر در ایران، این امر را ناشی از عملکرد 'عمو سام' (رئیس جمهوری آمریکا) و اینکه کارت های اعتباری غربی در ایران هنوز استفاده نمی شود، دانست.
وی در ادامه به ترافیک تهران پرداخت و نوشت: ترافیک در تهران که بیشتر گردشگران خارجی اول به این شهر وارد می شوند بسیار سنگین است ... به نظر می رسد قوانین رانندگی وجود ندارد و جرات، نخستین اولویت در رانندگی است. جای تعجب نیست که میزان مرگ و میر در جاده ها بالا است و تا سه برابر سرانه نیوزیلند است.
این استاد دانشگاه نیوزیلند در ادامه با اشاره به تجربیاتش از رستوران های ایران، نوشت:من بسیاری از رستوران ها را در ایران با غذاهای خوشمزه و بسیار متنوع تجربه کردم. از سوی دیگر، هیچکس گرسنه از یک رستوران در تهران خارج نمی شود، چون مواد غذایی به اندازه کافی برای چند نفر وجود دارد و مواد غذایی زیادی از بین می رود. دوغ، بهترین نوشیدنی سرد در دسترس است.
استاد نجوم دانشگاه 'کانتربری' هدف از سفرش را 8 سخنرانی در چند دانشگاه ایران و در جمع ستاره شناسان آماتور، اعلام کرد و نوشت: توانایی ایرانی ها برای درک زبان انگلیسی قابل توجه بود و بعد از هر سخنرانی یک ساعت وقت صرف افراد جوانی می شد که می خواستند عکس بگیرند و من با خوشحالی موظف به این کار بودم.
وی نوشت: من با 40 کیلوگرم توشه که نیمی از آن هدیه های دریافتی در هر محل بود از جمله کتاب، اسطرلاب برنجی، سفره بافته شده و فرش بافته شده از پشمم و ابریشم به خانه بازگشتم.
این نیوزیلندی یکی از برنامه های مفرح خود را در تهران، پیاده روی در کوه های البرز در شمال تهران دانست و نوشت: مکانی خوش منظره و زیبا در یک مسیر سنگی ناهموار. در جریان این راهپیمایی در کنار دانش آموزان جوان لذت بردم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: