انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی - فرهنگی نیشابور گفت: مطالعات راه اندازی طرح ایجاد سایت موزه شادیاخ پس از مصوبه اداره کل موزه های کشور و تامین اعتبار در استان خراسان رضوی آغاز شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک  فرهنگی به نقل از معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ابوالفضل مکرمی فر افزود: طراحی فضاهای آموزشی، پژوهشی، خدماتی و رفاهی مرحله نخستین سایت موزه شادیاخ نیشابور بگونه ای صورت گرفته که هیچگونه آسیبی به عرصه تاریخی و منظری این منطقه وارد نشود.
وی تعریف محور گردشگری، تعبیه گالری هایی بمنظور ارائه یافته های هفت فصل کاوش باستان شناسی و همچنین ارائه یکصد سال تحولات باستان شناسی منطقه نیشابور از دهه نخست قرن کنونی و راه اندازی سایت اینترنتی پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی فرهنگی نیشابور را از دیگر موضوعات مورد مطالعه برشمرد.
مکرمی فر با اشاره به وسعت سه هزار و 200 متر مربعی شادیاخ و انجام هفت فصل کاوش در آن که شش فصل آن به سرپرستی رجبعلی لباف خانیکی و فصل هفتم به سرپرستی محمود بختیاری شهری انجام شده، افزود: عناصر معماری مشتمل بر صحن، اصطبل، کارگاه عصاره کشی انگور، کارگاه شیشه گری، کارگاه آهنگری، مطبخ، انبار، تالار مرکزی، حمام، همچنین انواع گچبری ها، ظروف سفالی، قطعات شیشه، قطعات فلزی و ... دستاوردهای کاوش در این محوطه تاریخی بوده است.
وی همچنین با اشاره به آسیب بخش اعظم سازه سایت باستان شناسی شادیاخ در اثر توفان سال 1393، مرمت و راه اندازی آن با اعتباری بیش از یک میلیارد ریال را از دیگر اقدامات صورت گرفته در شادیاخ عنوان کرد.
به گفته مکرمی فر، سایت باستان شناسی شادیاخ در حدود سه کیلومتری جنوب شرقی شهر فعلی نیشابور و در مجاورت آرامگاه عطار که همه ساله بیش از نیم میلیون بازدیدکننده داخلی و خارجی دارد، یکی از مناطق مسکونی بوده که بر اساس شواهد باستان شناسی مربوط به دوره طاهریان تا ایلخانیان است.
مدیر پایگاه پژوهشی منطقه تاریخی - فرهنگی نیشابور افزود: این محوطه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یکی از مراکز باستان شناسی در نیشابور است که بخشی از بقایای شهر کهن نیشابور را در خود جای داده است.
شادیاخ یا «شادی کاخ» یکی از محله های شهر کهن نیشابور بوده است و از اوایل سده سوم هجری مسکونی شده و تا زمین لرزه مخرب 669هجری اهمیت ویژه ای داشته است.
این محله به سبب کاخی که عبدالله بن طاهر به نام شادیاخ در آن بنا نهاد به این نام شهرت یافت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: