انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید:

تعرض به حریم تخت جمشید و نقش رستم را پیگیری می کنیم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به وجود کارخانه آرد در محوطه نقش رستم در حریم درجه دو این مجموعه جهانی گفت: این پایگاه تمام جنبه های حقوقی این موضوع را تا کسب نتیجه دلخواه و رفع تعرض به حریم تخت جمشید و نقش رستم با جدیت پیگیری می کند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی این پایگاه عصر چهارشنبه به نقل از مسعود رضایی منفرد نوشت: این پایگاه چالش پیش رو را با تدابیری که به تایید شورای فنی این پایگاه رسیده، دنبال می کند.
وی با اشاره به ارزیابی محدوده طرح عمرانی کارخانه آرد نقش رستم افزود: در این زمینه کاوش ها در حریم درجه دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید برای ارزیابی محوطه های محدوده طرح عمرانی کارخانه آرد نقش رستم نیز آغاز شده است.
رضایی منفرد اظهار کرد: این کاوش در پی توقف ساخت و ساز سیلوهای بتنی ذخیره گندم در محدوده حریم درجه دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم انجام شده تا محوطه های محدوده طرح به صورت دقیق مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای حل مشکل ایجاد شده در گام نخست با عملیات ژئوفیزیک که یک برنامه پیشرفته باستان شناختی محسوب می شود، بدون خاکبرداری و یا کاوش، تصاویر مورد نیاز از لایه های مختلف منطقه ثبت و ضبط می شود.
او اضافه کرد: پیش از این و بدون توجه به قوانین مصوب حریم ها این محوطه ها و تذکرهای مکرر ماموران یگان حفاظت، ساخت 2 واحد از سیلوها با ارتفاعی افزون بر20 متر و قطری در حدود 17 متر در حالی انجام شد که براساس ضوابط، ارتفاع مجاز ساخت و ساز در این منطقه هشت و نیم متر تعریف و تعیین شده است.
رضایی منفرد گفت: با توجه به اینکه ارتفاع این سیلو بیشتر از 20 متر بود و نه تنها منظر تخت جمشید بلکه نقش رستم را تحت تاثیر خود قرار می داد، ادامه ساخت آن برای تصمیم گیری نهایی و قضایی متوقف شده است.
وی بیان کرد: عملیات گمانه زنی و کاوش با هدف تکمیل و راستی آزمایی داده های ژئوفیزیک و شناخت بهتر از کیفیت لایه های زمین شناسی و باستانی احتمالی در محل ساخت سیلوهای ذخیره گندم و محدوده طرح عمرانی کارخانه آرد نقش رستم، از تاریخ دهم مرداد ماه جاری توسط یک گروه کاوش مجرب به سرپرستی افشین یزدانی که شناخت خوبی از چشم انداز فرهنگی و کیفیت لایه های باستانی منطقه دارد آغاز شده و تا دهم شهریور ماه 95 ادامه خواهد داشت.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت می کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: