انتشار: ۱۷:۵۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی در این شهرستان گفت:مهمترین مشکل شوش میراث فرهنگی و مانع تراشی آن در توسعه و اشتغال است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ؛سید راضی نوری روز چهارشنبه در چهارمین گردهمایی شهرداران استان خوزستان در تالار نیایش شوش خطاب به استاندار خوزستان تاکید کرد: اگر مسئولان استان برای میراث فرهنگی در شوش چاره اندیشی نکنند ما مردم آن را حل می کنیم.
وی با اشاره به مانع تراشی میراث فرهنگی در احداث پل نظام مافی شوش اظهار کرد: با وجود میراث فرهنگی و مانع تراشی بدون ارائه راهکار، شوش هرگز روی توسعه و حل مشکلات زیر ساختی را نخواهد دید.
نماینده مردم شوش با اشاره به ثبت جهانی شوش افزود: هزار سال سیاه ثبت جهانی شوش را نمی خواهیم.
نوری تاکید کرد:با مانع تراشی های میراث فرهنگی تنها راه حل مشکل مردم، توسعه شهر و رفع معضل بیکاری جا به جایی و احداث شهر جدید شوش در محلی دیگر و متروکه کردن شوش است تا میراث فرهنگی و تاریخی شوش آسیبی نبیند.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی شوش که منجر به ایجاد یک شغل در این شهر نشود بی فایده است تاکید کرد: تمام امور عمرانی، گردشگری، سرمایه گذاری و حتی ساخت کتابخانه و موزه دفاع مقدس در شوش با بهانه های میراث فرهنگی و احتمال وجود آثار تاریخی با مشکل مواجه شده است.
نماینده مردم شوش آب شرب روستایی را دیگر مشکل این شهرستان برشمرد و گفت: روستاهای بسیاری در شوش با مشکل کمبود آب مواجه هستند و این در حالی است که برای تامین آب صنایع استان های دیگر طرح های انتقال آب تعریف شده است.
وی همچنین ادامه داد: پل شهید ناجیان با 54 قطعه به طور کامل در کارگاه ساخته شده ولی نصب آن نیاز به 10 میلیارد ریال اعتبار دارد که همکاری استاندار را برای تکمیل آن خواستاریم.
استاندار خوزستان نیز در این گردهمایی آثار فرهنگی و باستانی شوش را ظرفیت عظیم اشتغال زایی در این شهرستان برشمرد و گفت: اگر از ظرفیت های گردشگری شوش به خوبی استفاده شود جوان بیکاری در این شهرستان وجود نخواهد داشت.
غلامرضا شریعتی که در سیزدهمین سفر شهرستانی خود به شوش سفر کرده تاکید کرد:تلاش استانداری خوزستان در خصوص پل نظام مافی شوش اهتمام به حل مسئله با رعایت مصالح میراث فرهنگی است.
امام جمعه شوش نیز در این گرهمایی بیکاری را مهمترین مشکل و معضل این شهرستان برشمرد و گفت: 300 هزار هکتار زمین قابل کشت در شوش وجود دارد که تنها کمتر از 100 هکتار آن زیر کشت محصولات کشاورزی می رود.
حجت الاسلام سیدمحمد امام ادامه داد: 60 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شوش نیز زیر پوشش طرح مقام معظم رهبری تسطیح و قابل کشت می شود که نقش مهمی در توسعه کشاورزی این شهرستان دارد.
وی افزایش سطح زمین های زیر کشت طرح مقام معظم رهبری در شوش را خواستار شد.
امام جمعه شوش ارتقا سطح امنیت، احداث بیمارستان جدید شوش، همکاری بانک ها در پرداخت وام به افراد متقاضی، کمبود مساجد و خانه های عالم و مشکل برق و روشنایی شوش را از جمله مهمترین مطالبات و مشکلات این شهرستان برشمرد.
در مرداد 1394 با بررسی پرونده محوطه باستانی شوش در نشست یونسکو در شهر بن آلمان شهر شوش ثبت جهانی شد.
باستان شناسان فرانسوی که در دوره قاجار نخستین کاوش ها را در این منطقه انجام دادند، بر اساس برآوردهای اولیه 400 هکتار از این محوطه را به عنوان عرصه باستانی شوش تعیین کردند اما در بررسی باستانشناسی که از سوی کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد، محوطه باستانی شوش به اضافه حریم آن تا 800 هکتار افزایش یافت.
شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می رفت.
کاخ شائور متعلق به دوره اردشیر دوم هخامنشی است که از آن چندین پایه ستون و دیوارهای خشتی به جای مانده است و شباهت بسیاری به تخت جمشید دارد.
آپادانای شوش نیز قصر زمستانی شاهان هخامنشی بود که به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای تمدن عیلامی بنا نهاد شد.
دیوارهای کاخ از خشت و ستون های آن از جنس سنگ است. شهر پانزدهم عنوانی است که پس از کاوش های رومن گریشمن باستان شناس فرانسوی روی شمال تپه شهر شاهی شوش درباره آن به کار گرفته شد زیرا لایه نگاری ها در این تپه وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی عیلامیان بود.
در استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل ، سازه های آبی شوشتر و محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده اند.
با ثبت جهانی محوطه باستانی شوش این اثر در هفت هزار سایت جهانی ثبت شده و مقصد بسیاری از گردشگران خارجی شده است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: