انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در ساعت 22:20 روز شنبه سیزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 به دیدار محبوب خود که در طول عمر پر برکتش جز رضای او هیچ نکرد و هیچ نخواست ، شتافت و خبر آن در بامداد روز بعد به ایران و جهان مخابره شد.

بازخوانی روزهای وداع...

دکتر حسن عارفی پزشک مخصوص حضرت امام (ره ) و استاد قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید که در 28 اردیبهشت 68 پزشک کشیک، خبر خون‌ریزی معده حضرت امام را اعلام می‌دارد. با توجه به سابقه تشخیص قبلی کم‌خونی و این که خون‌ریزی گوارشی در سنین بالا از نظر پزشکان، معنی‌دار تلقی می‌شود، بنابراین برنامه ملاقات‌های خصوصی و عمومی حذف و به فوریت آزمایش‌هایی جهت کشف علت خون‌ریزی و مقدمات رادیوگرافی از دستگاه گوارش فراهم آمد که نتیجه این رادیوگرافی تشخیص بیماری خطرناک حضرت امام بود.
در خاطرات وی آمده است : با رویت علائم بالینی بیماری، از حضرت امام تقاضا کردم اجازه فرمایند فوری آزمایش هایی جهت علت خونریزی انجام دهم و ایشان پذیرفتند و نیز اجازه خواستم صبح روز بعد قبل از رفتن به حمام نیز رادیوگرافی از دستگاه گوارش انجام شود. چون خونریزی گوارشی بخصوص در سنین بالا همیشه برای ما معنی دار بوده و باید به صورت یک امر اورژانس با آن برخورد شود، از برادران دفتری و مسئول ملاقات های حضرت امام تقاضا کردم، ملاقاتهای خصوصی و عمومی را قطع کنند.

** روز شمار ، از آغاز بیماری تا ارتحال

بازخوانی روزهای وداع...

بازخوانی روزهای وداع...
- 28 اردیبهشت
ساعت 7 صبح دکتر کشیک اطلاع دادند که در ملاقاتی که ساعت 7 صبح با حضرت امام داشته اند مشخص شده است که ایشان خونریزی معده دارند.
* 29 اردیبهشت
ساعت 30: 7 حضرت امام به بیمارستان بقیةالله الاعظم شماره 2 که در نزدیکی محل سکونت ایشان بود، تشریف آوردند، رادیوگرافی معده ضایعاتی به صورت زخم های متعدد روی ضایعات تومورال را نشان داد. بعد از اتمام رادیوگرافی حضرت امام به محل سکونت خود تشریف بردند.
*31 اردیبهشت
اکوکاردیوگرافی انجام شد. کاستروسکپی و نمای ضایعه تومورال حاکی از بدخیم بودن ضایعه بود ولی تصمیم گیری نهایی (جراحی یا درمان دارویی) تشخیص آسیب شناسی ضایعه ضرورت داشت. نمونه بیوپسی خوانده و تشخیص کانسر معده داده شده بود.
*دوم خرداد
انجام عمل جراحی امام خمینی در بیمارستان بقیه االله
* سوم خرداد
آخرین عمل جراحی امام خمینی در بیمارستان بقیه االله
- مردم پس از عمل جراحی در سراسر میهن اسلامی آیین شکرانه برگزار می‌کنند.
- اعلام برگزاری آیین نیایش در کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی برای بهبود وضع جسمانی امام خمینی.
- جمعی از نزدیکان با امام پس از جراحی دیدار می کنند.
-جریان عمل جراحی امام از سوی تیم پزشکی تشریح می‌شود.
- دکتر سید حسن عارفی، سرپرست تیم پزشکی: امام خمینی در فاصله کوتاهی پس از عمل جراحی به هوش آمدند.
- مراسم دعا و نیایش برای سلامتی کامل امام در سراسر کشور برگزار می‌شود.
* چهارم خرداد
- اطلاعیه تیم پزشکی امام: خون‌ریزی در کنترل کامل بوده و از زمان عمل تاکنون نیازی به تزریق خون نبوده است.
* پنجم خرداد
در نیمه شب به علت تب بالا 2/ 38 درجه سانتی‌گراد تصمیم جمع بر این شد که کلیه کاتترها و انژیوکت‌ها خارج شوند و فقط پیس‌میکر و یک IV (رگ باز) برای تزریق بماند.
*ششم خرداد
در ساعت 10:30 درجه حرات طبیعی شد و ایشان نماز صبح را نشسته خواندند و حال عمومی خوب بود و به علت قرار دادن کاتتر در ورید ژاگولار داخلی راه تغذیه‌ای خوبی فراهم شد. اما دوباره تب بالا رفت و با همه اقدامات پایین نمی‌آمد و درد قفسه صدری داشتند.
*هفتم خرداد
-بامداد فشار خون شروع به کاهش کرد و با هر تغییری همه اقدامات دارویی متناسب صورت می گرفت اما ساعت 2 بامداد همان روز امام به ادم ( edema ) ریه رفتند و سریع از طریق ماسک، 8 لیتر اکسیژن تجویز شد ولی بافت ریه به وسیله سلول‌های سرطانی گرفتار شده بود.
* دهم خرداد
- تنگی نفس و شنیدن رال‌های ریوی چند بار اوج گرفت و فروکش کرد و کراتینین خون ایشان بالا رفته بود، داروهای تجویزی در ‌آزمایش‌های گوناگون و با علایم بیمار نشان‌دهنده نداشتن اثر داروها و پیشرفت بیماری بود.
*سیزدهم خرداد
- تیم پزشکی وخامت و بحرانی بودن حال امام را با خانواده و اطرافیان و مسوولان مملکتی در میان گذاشتند.
- حضرت امام (ره) در ساعت 22:20 به وصال محبوب خویش شتافته و رحلت فرمودند .
* چهاردهم خرداد
- ساعت 7 صبح خبر در گذشت امام به گوش جهانیان رسید.
-در کمترین زمان پس از اعلام خبر ارتحال امام ، ایران و ایرنیان یکپارچه سیاهپوش شد.
- پس از اعلام زمان و مکان تشییع پیکر مطهر امام،مردم از سراسر ایران خود را به تهران رساندند.
- رسانه های جهان از حضور چند میلیونی مردم با توجه به زمان اندک میان خبر ارتحال تا تشییع پیکر ایشان شگفت زده شدند.
*پانزدهم خرداد
- روز و شـب پانزدهـم خرداد میلون ها سـوگوار که از شهرها و روستاها به تهران آمـده بـودند ، در محل مصلای بـزرگ تهـران اجتماع کردنـد.
- خـبرگـزاری‌های رسمـی جهـانـی جمعیت استقبال کننده را میلیونی و غیر قابل وصف خواندند.
بزرگترین تشییع جنازه تاریخ ، ملت ایران رهبر بزرگی را از دست داد، رحلت یک ابر مرد، آیت الله خمینی یک مصلح بزرگ ،وداع با رهبر دینی ، هیجان در ایران عزادار، عظمت مراسم سوگواری توده های ایرانی در غم فقدان رهبرشان نشان داد که جمهوری اسلامی حکومتی پایدار است ، به علت ازدحام میلیونها نفر؛ مراسم‏ تدفین آیت اللّه خمینی حدود پنچ ساعت به تعویق افتاد، این گردهم آیی با تمامی اجتماعات گذشته در ایران فرق داشت و این تعداد جمعیت تا به حال در ایران سابقه نداشت از جمله عناوین و مطالبی بود که در رسانه های صوتی ، تصویری و مکتوب جهان همراه با تصاویر آن منتشر شد.

علی رغم همه ی حزن و اندوهی که بر دل یکایک ایرانیان و دولت مردانش نشسته بود ، اعضای محترم مجلس خبرگان به فکر آینده ی انقلاب بوده و با تشکیل جلسه ی  فوق العاده نخستین انتخابات رهبر ایران در جلسهٔ ای پس از درگذشت آیت‌الله سید روح‌الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، مجلس خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ برگزار شد و آیت‌الله سید علی خامنه‌ای را به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرد. و این گونه بود که مجدد رهبری با همان درخشندگی انقلاب را نورانی کرد.به طوری که حتی یک روزهم انقلاب بدون ولی و رهبر نماند.



مردم ایران از سال 68 تا کنون هرسال در 14 خرداد در مرقد مطهر مقتدای خود گرد هم می آیند و یاد و خاطره امام خمینی را گرامی می دارند.




سایت خبری_تحلیلی تابناک فرهنگی
نویسنده:زینب افشار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: