انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: گور دخمه زرتشتی متعلق به دوره ایلخانی در شهرستان تفرش کشف شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی افزود: این اثر، نخستین گوردخمه کشف شده کشور مربوط به حدفاصل دوران ساسانی تا قاجار است که به لحاظ معناشناختی این دوره تاریخی ارزش خاصی دارد.
وی توضیح داد: این اکتشاف در جریان اقدامات و بررسی های مربوط به ثبت قلعه تاریخی خلچان تفرش در فهرست آثار تاریخی کشور رخ داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در ارزیابی اولیه، قدمت گوردخمه کشف شده حدود 800 سال تخمین زده شده است.
حسینی بیان کرد: این گوردخمه نخستین اثر از این نوع منتسب به قرن هفتم هجری است.
وی گفت: شماری قطعات سفالی، ظروف و 50 تکه استخوان در جریان این اکتشاف به دست آمده که روند تحقیقات برای تعیین دقیق قدمت این آثار در دست بررسی است و کاوش ها در سایت کشف شده ادامه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: قدیمی ترین اثر تاریخی شهر تفرش، مسجد ششناو با قدمت 900سال مربوط به دوره سلجوقی است واین گور دخمه با 800 سال عمر، دومین اثر تاریخی این شهر از نظر قدمت محسوب می شود.
حسینی گفت: نمونه این گوردخمه ها در شهرهای یزد،شهر ری نیز وجود دارد که متعلق به دوران قبل از ورود اسلام و یا بعد از دوره قاجار بوده اما دخمه کشف شده در تفرش، نخستین دخمه زرتشتی مربوط به حد فاصل دوره های ساسانی و قاجار است.
وی افزود: دخمه قلعه خلچان تفرش، دومین دخمه تاریخی کشف شده در استان مرکزی است که نخستین نمونه این دخمه در شهرستان خنداب تحت عنوان یال حوض قبلا در سال 87 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
حسینی با اشاره به این امر که دین و مذهب عمده مردم شهرستان تفرش در دوران ایلخانی، اسلام و شیعه بوده یادآور شد: زیست زرتشتیان در کنار مسلمانان در قرن های هفتم و هشتم هجری موضوع با اهمیتی است که نشان از برادری مسلمان با دیگر مذاهب دارد.
وی خاطر نشان کرد: با پایان بررسی، پژوهش و کاوش این آثار تاریخی، ثبت قلعه خلچان تفرش در فهرست آثار ملی و تعیین حریم آن در دستور کار میراث فرهنگی استان مرکزی قرار گرفته است.
در فرهنگ زرتشتی بعد از فوت افراد جسد آنها را در فضای بلند می گذاشتند تا گوشت آن خورده شود و سپس استخوان ها را در محوطه ای دایره ای شکل دفن می کردند که به آن دخمه گفته می شود و در اصطلاح به آن نام برج خاموشی نیز داده شده است.
تپه قلعه خلچان شهر تفرش دارای یک قلعه تاریخی مربوط به قرن هفتم و همچنین فضایی مدور به عنوان برج خاموشی یا همان دخمه زرتشتی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: