انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
آیین جان‌بخشی به قهوه «انوشه» با حضور معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و چند تن از مسؤلان محلی نوش‌آباد در ورودیِ شهر زیرزمینی نوش‌آباد برگزار شد.
 به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، سمیع الله حسینی‌مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این آئین با یادآوری این‌که ایران با ثبت 29 اثر تاریخی و معنوی، رتبه 10 آثار ثبت شده جهانی را در اختیار دارد، درباره‌ ثبت تعدادی از میراث ملموس و غیرملموس ایران به نام سایر کشورهای فارسی‌زبان در یونسکو توضیح داد: هر کشوری هر سال فقط می‌تواند یک میراث ملموس یا غیرملموس را به‌نام خود ثبت کند و با توجه به گستردگی وسیع میراث تاریخی باستانی و فرهنگی در ایران، با این محدودیت عملا امکان ثبت همه‌ آثار وجود ندارد.

وی یادآور شد: در ایران بیش از ۸۰۰ هزار محوطه میراثی و تاریخی وجود دارد که تا‌کنون ۱۰۰هزار اثر شناسایی شده، ۳۲ هزار اثر به ثبت ملی رسیده و ۲۹ اثر شامل 19 اثر ملموس و 10 اثر غیرملموس فرهنگی هم به ثبت جهانی رسیده است.

او با اشاره به این‌که تا پیش از سال ۲۰۰۳ تنها میراث فرهنگی ملموس مثل محوطه‌ها، بنا‌ها، کتیبه‌ها و... به رسمیت شناخته می‌شد، افزود: اما پس از این تاریخ طی کنوانسیون ویژه‌ای میراث فرهنگی ناملموس مثل سنت‌های شفاهی، آوا‌ها، آیین‌ها، دانش‌ سنتی و... هم به میراث فرهنگی جهانی اضافه و به‌رسمیت شناخته شد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: خوشبختانه منطقه و مجموعه فرهنگی کاشان شامل کاشان، آران و بیدگل، نطنز و نراق که با عنوان واحد فرهنگی کاشان شناخته می‌شده‌اند، میراث غنی و سرشاری مربوط به دوره‌های ایلخانی و سلجوقی و... در حوزه میراث ملموس غیرملموس دارند و باعث خوشحالی است که دو اثر غیرملموس ثبت‌شده ایرانی (بافت فرش و آیین قالی‌شویان مشهد اردهال) متعلق به کاشان است.

حسینی‌مکارم با بیان این‌که برای جلوگیری از گسست فرهنگی بین دو نسل لازم است میراث فرهنگی منطقه شناسایی، آموزش و به نسل بعدی منتقل شود، اظهار کرد: حفظ میراث فرهنگی به وحدت اقوام، وحدت کشور‌ها و در نتیجه قوام و پایداری صلح و دوستی کمک می‌کند.

وی به غذا‌ها، نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های خاصی که به عنوان میراث فرهنگی تلقی می‌شود اشاره کرد و درباره‌ی قهوه «انوشه» که در نوش‌آباد آماده می‌شد، گفت: از دوران کودکی در این دیار طعم قهوه خاص «انوشه» را به یاد دارم که هم در آیین‌های شادی و هم در آیین سوگ آماده می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

حسینی‌مکارم سپس از شهردار نوش‌آباد و میراث فرهنگی آران و بیدگل و مدیر مجموعه و راهنمایان شهر زیرزمینی نوش‌آباد که همت و ابتکار به‌خرج داده و این میراث فرهنگی ارزش‌مند را جانی دوباره بخشیدند، قدردانی کرد و سرمایه‌گذاری و مستندسازی در فرایند تولید و معرفی این قهوه به گردشگرانی که از منطقه فرهنگی کاشان و خصوصا شهر زیرزمینی نوش‌آباد بازدید می‌کنند، خواستار شد.

در ادامه پس از اجرای آیین آماده‌سازی قهوه انوشه و پذیرایی از حاضران توسط قهوه‌پزان هیأت حسینی نوش‌آباد، از تعدادی پیشکسوت که در این امر فعال بودند، با لوح و تندیس تقدیر شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: