انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
سرپرست پروژه پیش از تاریخی باستان شناسی دشت زهره ( مرز بوشهر و خوزستان) گفت: سنت تدفین 7000 ساله در تل چگاسفلی واقع در جنوب غربی ایران منحصر به فرد است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ، عباس مقدم اظهار کرد: فصل نخست کاوش گورستان تل چگاسفلی، در یک بازه زمانی پنج ساله مطالعاتی انجام می شود.
این باستان شناس تصریح کرد: در مرحله اول، تلاش کردیم تا اقدامات حفاظتی همکاران
(گروه بررسی باستان شناسی شهرستان بهبهان به سرپرستی کامیار عبدی) که در سال 1388 اقدام به ثبت ملی محوطه تل چگاسفلی کرده اند را تکمیل کنیم، که این اقدام با انجام برنامه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان عملی شد.
به گفته وی، اکنون محوطه کلیدی و عظیم تل چگاسفلی به شدت در معرض خطرات طبیعی و انسانی است.
او با بیان اینکه روستایی به همین نام از زمان تقسیمات اراضی در دهه 1340روی ویرانه های باستانی تل چگاسفلی شکل گرفته افزود: مرحله دوم از فعالیت میدانی گروه نیز یک اقدام نجات بخشی و حفاظتی است.
مقدم گفت: مطالعات گروه باستان شناس نشان داد که پیرامون محوطه تل چگا ناحیه ای قرار دارد که ساکنان باستانی محوطه مردگان خود را در آنجا به خاک سپرده اند.
وی ادامه داد: جریان های فصلی و سیلاب های گاه و بیگاه آبکندها و دره هایی را پدید آورده که گورستان باستانی تل چگا را به شدت تهدید می کند، از این رو دراین فصل تلاش هیأت باستان شناسی معطوف به کاوش در یکی از آبکندهایی شده که در دامنه جنوب غربی محوطه ایجاد شده است.

** اجرای پروژه های باستان شناسی در خوزستان به اعتبار نام خلیج فارس می افزاید
رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از وظایف و اهداف پژوهشکده باستان شناسی را شناخت میراث باستان شناسی کشور در ابعاد ملی و بین المللی اعلام کرد و گفت: در سالهای اخیر بنابه شرایط موجود انجام پروژه های ملی دراین زمینه متوقف شده و نتوانسته ایم کارهای بزرگی را انجام دهیم.
حمیده چوبک، با بیان اینکه اکنون فصل تازه ای در فعالیت های باستان شناسی کشور آغاز شده است تصریح کرد: توجه به محوطه های کلیدی از نظر هویت ملی و فرهنگی نمونه ای از این فعالیت هاست.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه خطه خوزستان در کرانه و پس کرانه خلیج فارس واقع شده، مطالعات این منطقه می تواند مشکلاتی را که به موجب جعل نام و تاریخ خلیج فارس با آن مواجه بوده ایم مرتفع ساخته و سندهای مهمی بر شناسنامه خلیج فارس بیفزاید.
چوبک افزود: انتشارات حاصل از کاوش های هدفمند و بلند مدت در این منطقه می تواند نتایج نادرستی که توسط پژوهشگران خارجی با عنوان های جعلی به دست آمده را خنثی کند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی محوطه تل چگاسفلی واقع در مرز بوشهر و خوزستان را یکی از مهمترین محوطه های شاخص ایران اعلام کرد و گفت: امیدوارم پروژه بلندمدت پیش رو با نتایج ارزنده ای همراه باشد چرا که این کاوش ها بتواند اطلاعات تازه ای از نظر تمدنی و تاریخ گذاری منطقه حاصل کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: