انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
ردیف های مقدماتی اسماعیل خان مهرتاش توسط فرهاد بابایی ضبط شد و سال آینده منتشر می شود.

فرهاد بابایی مسئول ضبط این ردیف ها با اعلام این خبر به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: چندی پیش ردیف های پیشرفته مهرتاش با صدای محمد منتشری عرضه شد و پس از با توجه به نقدهای فروان که این ردیف متعلق به هنرجویان حرفه ای است،تصمیم گرفتیم ردیف های مقدماتی را نیز منتشر کنیم.

وی افزود: تفاوت عمده ای که این ردیف نسبت به ردیف پیشرفته مهرتاش دارد در این است که به اوزان عروضی و اتانین توجه کردیم.همچنین پیوند شعر موسیقی یکی دیگر از مباحث جدی این ردیف است.

این خواننده ادامه داد:علاوه بر موارد ذکر شده وجه تسمیه گوشه های مختلف در این ردیف نیز توضیح داده شده و به فراخور هر دستگاه یک تصنیف یا ضربی نیز خوانده شده تا هنرجو با ضربی خوانی نیز آشنا شود.

بابایی با تاکید بر وجه آموزشی این ردیف گفت: در این ردیف علاوه بر مسائل آکادمیک و فنی به مسائل احساسی آواز نیز توجه کرده ایم.
گفتنی است، ردیف اسماعیل مهرتاش که نتیجه‏ ى آموزش او نزد استادان موسیقى ایرانى وهمچنین حاصل خلاقیت ‏هاى او در چارچوب این آموزش‏هاست ردیفى است با ویژگى‏ هایى اغلب متفاوت با ردیف ‏هاى آوازى دیگر. مواردى در آن وجود دارد که در ردیف‏ هاى دیگر یافت نمى‏ شود. مثلاً شوشترى منصورى در این ردیف یک آواز مستقل است و به این ترتیب تعداد آوازهاى این ردیف را به ۶ می رساند.ردیف پیشرفته را محمد منتشرى، متولد ۱۳۲۱، از شاگردان بسیار نزدیک و بااستعداد مرحوم مهرتاش، با استناد به محفوظات شخصى اجرا کرد. بعضى از قسمت‏هاى این ردیف بر روى نوارهاى ریلى که در کلاس ضبط مى ‏شدند باقى مانده‏ اند و خواننده ‏ى اثر حاضر به پاره‏ اى از آنها دسترسى داشته و توانسته است صحت محفوظات خود را با آنها محک زده نقصان ‏هاى احتمالى را برطرف کند.

محمد منتشرى نزدیک‏ ترین شاگرد به مهرتاش بوده و قریب ۲۰ سال از نزدیک با وى تماس داشته است؛ به‏ طورى که در دوران کهولت استاد بسیار اتفاق مى‏ افتاده است که وى آوازى از ردیف او یا تصنیفى از ساخته ‏هاى او را که خود وى به‏ علت کهولت فراموش کرده بوده براى او بخواند. محمد منتشرى، صرف‏ نظر از اینکه از بهترین و نزدیک‏ ترین شاگردان مهرتاش بوده، به‏ دلیل اینکه فقط نزد مهرتاش آموزش دیده است، از بیان و لحنى برخوردار است که به اعتقاد گروهی از اهل آواز به لحن آقای مهرتاش بسیار نزدیک است. اگر چه گروهی از اهل آواز معتقدندکه مرحوم مهرتاش اصولا دستگاه نوا و راست پنجگاه را آموزش نمی داد و انتشار این دو دستگاه توسط  اقای منتشری اعتراضات این گروه از شاگردان مهرتاش را هم به دنبال داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: