ردیف های مقدماتی اسماعیل خان مهرتاش توسط فرهاد بابایی ضبط شد و سال آینده منتشر می شود.
فرهاد بابایی مسئول ضبط این ردیف ها با اعلام این خبر به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: چندی پیش ردیف های پیشرفته مهرتاش با صدای محمد منتشری عرضه شد و پس از با توجه به نقدهای فروان که این ردیف متعلق به هنرجویان حرفه ای است،تصمیم گرفتیم ردیف های مقدماتی را نیز منتشر کنیم.
وی افزود: تفاوت عمده ای که این ردیف نسبت به ردیف پیشرفته مهرتاش دارد در این است که به اوزان عروضی و اتانین توجه کردیم.همچنین پیوند شعر موسیقی یکی دیگر از مباحث جدی این ردیف است.
این خواننده ادامه داد:علاوه بر موارد ذکر شده وجه تسمیه گوشه های مختلف در این ردیف نیز توضیح داده شده و به فراخور هر دستگاه یک تصنیف یا ضربی نیز خوانده شده تا هنرجو با ضربی خوانی نیز آشنا شود.
بابایی با تاکید بر وجه آموزشی این ردیف گفت: در این ردیف علاوه بر مسائل آکادمیک و فنی به مسائل احساسی آواز نیز توجه کرده ایم.
گفتنی است، ردیف اسماعیل مهرتاش که نتیجه ى آموزش او نزد استادان موسیقى ایرانى وهمچنین حاصل خلاقیت هاى او در چارچوب این آموزشهاست ردیفى است با ویژگى هایى اغلب متفاوت با ردیف هاى آوازى دیگر. مواردى در آن وجود دارد که در ردیف هاى دیگر یافت نمى شود. مثلاً شوشترى منصورى در این ردیف یک آواز مستقل است و به این ترتیب تعداد آوازهاى این ردیف را به ۶ می رساند.ردیف پیشرفته را محمد منتشرى، متولد ۱۳۲۱، از شاگردان بسیار نزدیک و بااستعداد مرحوم مهرتاش، با استناد به محفوظات شخصى اجرا کرد. بعضى از قسمتهاى این ردیف بر روى نوارهاى ریلى که در کلاس ضبط مى شدند باقى مانده اند و خواننده ى اثر حاضر به پاره اى از آنها دسترسى داشته و توانسته است صحت محفوظات خود را با آنها محک زده نقصان هاى احتمالى را برطرف کند.
محمد منتشرى نزدیک ترین شاگرد به مهرتاش بوده و قریب ۲۰ سال از نزدیک با وى تماس داشته است؛ به طورى که در دوران کهولت استاد بسیار اتفاق مى افتاده است که وى آوازى از ردیف او یا تصنیفى از ساخته هاى او را که خود وى به علت کهولت فراموش کرده بوده براى او بخواند. محمد منتشرى، صرف نظر از اینکه از بهترین و نزدیک ترین شاگردان مهرتاش بوده، به دلیل اینکه فقط نزد مهرتاش آموزش دیده است، از بیان و لحنى برخوردار است که به اعتقاد گروهی از اهل آواز به لحن آقای مهرتاش بسیار نزدیک است. اگر چه گروهی از اهل آواز معتقدندکه مرحوم مهرتاش اصولا دستگاه نوا و راست پنجگاه را آموزش نمی داد و انتشار این دو دستگاه توسط اقای منتشری اعتراضات این گروه از شاگردان مهرتاش را هم به دنبال داشته است.