انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
آثار به جای مانده از اسماعیل مهرتاش موزیسین و موسس جامعه هنری باربد پس از 35 سال مدعی وارث پیدا کرد.
محمدرضا نوابی، شاگر اسماعیل مهرتاش و نوازنده سه تار با اعلام این خبر به خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی گفت: تقریبا اوایل امسال آقایی پیدا شد و پس از 35 سال ادعا کرد که وارث استاد مهرتاش است. من هم خدمتشان گفتم، شما اگر وارث هم هستی باید از طریق قانون ادعای خود را ثابت کنی وگرنه هر کسی می تواند چنین ادعایی داشته باشد.

وی افزود: آثار به جا مانده از استاد مهرتاش سه عدد ساز(یک سه تار و دو عدد تار باس) است؛البته این سازها ارزش مالی یا حتی قابل استفاده هم نیستند و اما به لحاظ معنوی ارزش بالایی دارد. همچنین چند برگ نت، یک کیف شامل لوازم استاد، یک دست لباس به جا مانده است.

این نوازنده سه تار گفت: قرار بود این آثار بدون هیچ چشمداشتی به موزه موسیقی تحویل داده شود اما با پیدا شدن این اقایی که ادعای میراث داری ایشان را داشته اند، این قضیه  فعلا نیز منتقی شده چرا که ادعای این شخص هنوز به اثبات نرسیده است.

مهرتاش، کلاس‌هایی برای آموزش تار، فن بیان و هنرپیشگی بنیان گذاشت. او همچنین حدود چهارصد و پنجاه آهنگ برای مناسبت‌های گوناگون ساخت. از شاگردان اسماعیل مهرتاش در موسیقی، می‌توان عبدالوهاب شهیدی، ملوک ضرابی و محمدرضا شجریان را نام برد. همچنین هنرپیشگانی چون محمدعلی کشاورز، عزت‌الله انتظامی و رسول نجفیان نزد او آموزش دیده‌اند.

مهرتاش در سال ۱۳۰۵، جامعهٔ باربد را تأسیس کرد که در آنجا تار می‌نواخت و تصنیف می‌ساخت و آواز و ردیف موسیقی را آموزش می‌داد.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: