انتشار: ۲۱:۴۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: مقامات کشور فرانسه روز چهارشنبه از بسته شدن سه باب مسجد در این کشور به این اتهام که مروج و مبلغ افکار رادیکال بودند، خبر دادند.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه از 'لانیی سور- مارن' گزارش داد: این اقدام بی سابقه دولت فرانسه در راستای وضعیت اضطراری که به دنبال حوادث دو هفته پیش پاریس در کشور حاکم شده است, صورت می گیرد.

پلیس فرانسه روز چهارشنبه در راستای یک عملیات گسترده , مسجدی در شهرک 'لاینی - سور- مارن' واقع در حومه پاریس را که از مساجد پیروان آئین 'سلفی' بود ،بست .

در این ارتباط ' برنار کازه نوو' وزیر کشور فرانسه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ' مداخله پلیس در این وسعت بی سابقه به پیروی از مصوبه شورای وزیران انجام گرفت که دستور منحل شدن سه انجمن شبه مذهبی در این شهرستان واقع در حومه شرقی پاریس را صادر کرد'.
وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که صبح روز چهارشنبه به دنبال یک سری تحقیقات انجام گرفته 22 تن ممنوع الخروج و 9 نفر هم بازداشت خانگی شدند و ضمن آن یک قبضه تفنگ کالیبر 9 در خانه یکی از افراد بدست آمد و فرد مورد نظر بی درنگ بازداشت شد .

در امتداد همین عملیات؛ هفته گذشته دو باب مسجد دیگر نیز در 'ژونویلییر' در ناحیه شمال غربی پاریس و در 'ابره سل' در حومه 'لیون' در مرکز فرانسه بسته شدند.

در این ارتباط 'مانوئل والیس' نخست وزیر فرانسه چهارشنبه شب در شبکه 3 تلویزیون دولتی فرانسه اعلام کرد : ' در فرانسه, جایی برای کسانی که خود را آماده انجام این اعمال رادیکالی می کنند که در نهایت امر منتهی به تروریسم می شود, وجود ندارد'.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود می نویسد: 'محمد حمومی' 34 ساله تا پایان سال 2014 که به مصر سفر کرد امام جماعت فرانسوی و سلفی رسمی مسجد 'لانیی' بود و از مدتها قبل از سوی مسئولان ذیربط فرانسه زیر نظر بود.

مقامات فرانسوی ، حمومی را مسئول تبلیغ و جذب داوطلبان برای جنگ های تروریستی در سوریه می شناختند . وزارت اقتصاد فرانسه ماه آوریل در اطلاعیه ای از توقیف کلیه اموال و دارایی های حمومی خبر داد و اعلام کرد :' حمومی شاگردانی را تربیت کرد که همه آنها به هنگام وقوع حوادث تروریستی در سطح کشور, در حوالی صحنه حادثه دیده شده اند'.

'محمد رمضان ' رئیس اتحادیه جامعه 21 هزار نفری مسلمانان 'لانیی' که از تابستان گذشته مسجدی را در یک ساختمان پیش ساخته در این شهرک اداره می کند و آن را از شهرداری اجاره کرده است، ضمن اظهار خشم نسبت به بسته شدن این مسجد گفت: ' هیچ چیز برای پنهان کردن وجود نداشته است و ندارد'.

رمضان که خانه اش هم مورد تفتیش قرار گرفته است گفت:' من اصلا انتظار تعطیل شدن مسجد را نداشتم و بشدت از این موضوع ناراحتم به خصوص آنکه چیزی هم در تفتیش منزل پیدا نشده است'.
وی افزود:' همه روزه مومنان بسیاری برای ادای فریضه نمار به این مسجد مراجعه می کنند و اینک با بسته شدن مسجد نمی دانند برای انجام این فریضه دینی به کجا مراجعه کنند '.

رمضان در باب این موضوع تصریح کرد:' نباید بار گناهانی که در گذشته اتفاق افتاده است را به گردن مسئولین فعلی انداخت '.

وی افزوزد:' ما هرگز هیچ موعظه و خطابه ای که به نوعی با روح عشق و محبت در اسلام منافات دارد؛ را وعظ و تبلیغ نمی کنیم '.

در ارتباط با این موضوع, 'ژان - پل میشل' شهردار لانیی گفته است که دوستان قدیمی حمومی در محل حضور دارند و مسجد جدید که اتحادیه ای صلح آمیز آن را اداره می کند روابطی آرام و بی سر و صدا با شهرها و بخشهای مجاور دارد .

طبق اعلام وزیر کشور فرانسه , از ماه مه 2012 تاکنون تعداد 65 نفر از ائمه جماعات مساجد مسلمانان فرانسه از کشور اخراج شده اند که 34 مورد فقط امسال اتفاق افتاده است .

بسته شدن این مساجد بازتابهای متفاوتی در میان جامعه مسلمانان فرانسه در پی داشته است .
برخی از شخصیتهای مسلمانان فرانسه عنوان می کنند که مسلمانان فرانسه با در اختیار داشتن 2500 مکان عبادت ؛ هنوز سالنی برای برگزاری نماز ندارند .

این افراد با انتقاد از تصمیم گیری دولت فرانسه در بستن سه باب مسجد عنوان می کنند: مساجد نباید بسته شوند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه ؛ این اولین بار است که دولت فرانسه تصمیم به انحلال انجمن های مذهبی می گیرد. این اقدام منطبق با حکم ماده 1955 مقررات وضعیت اضطراری که اخیرا اصلاح شد صورت می گیرد .

به دنبال وقوع حادثه حملات پاریس در 13 نوامبر /22 آبان / که منجر به کشته شدن 130 تن و مجروح شدن صدها تن شد ؛ در سراسر کشور فرانسه حالت اضطراری حاکم شد .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: