انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

ناشران قمی در نمایشگاه امسال نقشی اساسی دارند

دومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به استان قم اختصاص داشت و مراسم پاسداشت این استان در بخش استان‌ها برگزار شد.
به گزارش تابناک، در مراسم پاسداشت روز قم که پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شد، حجت الاسلام عبدالرضا ایزدپناه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان قم و علی اسماعیلیان رئیس اداره ارشاد شهرستان قم سخنرانی کردند و اطلاعاتی در خصوص وضعیت چاپ و نشر در این استان ارائه دادند.


ایزدپناه در این نشست گفت: تصور من این بود که با توجه به وضعیت بودجه کشور، کمبود امکانات و وضعیت معیشتی مردم اوضاع کتاب و نشر در استان خوب نباشد ولی در آمار مقایسه‌ای که بین سال‌های ۸۶ تا ۹۳ به بنده ارائه شد متوجه شدم که وضعیت خیلی امیدوارکنند‌ه‌تر از چیزی است که فکر می‌کردم. خصوصاً وقتی آمار فروش در نمایشگاه استانی و کتاب‌های دینی را که در قم برگزار شد مشاهده کردم، از استقبال مردم به خرید کتاب بسیار خرسند شدم.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال‌های گذشته، واگذاری امور به اصناف و خودِ مردم است و علی‌رغم اینکه این امر یک ریسک بزرگ به شمار می‌آمد ولی جناب دکتر صالحی و همکارانش این ریسک را پذیرفتند و این اقدام را عملی کردند.


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: حوزه چاپ و نشر استان قم ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد به طوری که در حوزه ترجمه بسیاری از کتاب‌های ناشران قمی به زبان‌های پرتغالی، اسپانیولی و سایرزبان‌ها منتشر شده و این امر موجب شده تا قم در نشر جهانی و معرفی کتاب‌های مکتب تشیع نقش بسزایی داشته باشد. ضمن اینکه در مدیریت نمایشگاه کتاب امسال نیز ناشران قمی نقش اساسی دارند.


ایزدپناه در خصوص حمایت از حوزه نشر گفت: از نظر من حمایت از نشر یعنی اینکه تعداد جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و همچنین ‌سیستم توزیع و گردش مالی زیاد شود؛ خوشبختانه در نمایشگاه استانی که در قم برگزار شد حدود ۴ میلیارد تومان و در نمایشگاه کتاب‌های دینی حدود ۳ میلیارد تومان گردش مالی اتفاق افتاده است.


وی در رابطه با شهرک چاپ و نشر قم که در حال تاسیس است توضیح داد: اخیرا مذاکراتی با استانداری و چاپخانه‌داران وناشران برگزار کردیم و نتیجه اینکه درحال حاضر زیرساخت‌های شهرک چاپ آماده است و چاپخانه‌داران و ناشران می‌توانند در این شهرک حاضر شوند و از تسهیلات در نظر گرفته شده هم استفاده کنند.


علی اسماعیلیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم در پایان نشست، آمار و ارقامی در خصوص وضعیت نشر این شهرستان ارائه داد و گفت: در سال ۱۳۹۲ از طرف هیات نظارت برمطبوعات به ۶ هزار عنوان و در سال ۱۳۹۳ به ۸ هزار عنوان کتاب مجوز داده شد.


وی افزود: حضور بانوان در حوزه چاپ و نشر استان هم نکته بسیار مهمی است به طوری که از ۷۸۶ ناشر فعال در استان قم، حدود ۷۰۴ ناشر به نام آقایان و ۸۲ ناشر به نام خانم‌هااست؛ به علاوه اگر صحافی‌ها هم جزو ناشران به شمار بیاوریم حدود ۸۷ صحافی در قم وجود دارد که هم به ناشران استان قم و هم به دیگر ناشران کمک می‌کنند.


اسماعیلیان همچنین در خصوص تعداد کلی عناوین چاپ شده در شهرستان قم تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۹ میلیون کتاب با تیراژ حدود ۲ هزار نسخه منتشر شد؛ در نمایشگاه فعلی هم یک‌ششم ناشران فعال مربوط به استان قم هستند.


نقد وبررسی کتاب بلقیس سلیمانی، جلسه قم‌پژوهی، اجرای تئاترهای خیابانی و پخش یک مستند درباره صحافی در حرم حضرت معصومه (س) از دیگر برنامه‌های مربوط به روز استان قم بود که برگزار شد.


بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از ۱۶ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برپاست

.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: