انتشار: ۱۹:۰۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
کتاب "یک نفس تازه " اثر اردوان طاهری با حضور میرجلال‌الدین کزازی، اسدالله معظمی گودرزی، استادان موسیقی (مشایخی و کیوان ساکت) و سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران عصر جمعه 26 شهریور نقد و بررسی شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، میرجلال‌الدین کزازی در این نشست با اشاره به چهره‌های نامدار و استادان خنیادان، خنیاشناس و آشنا به موسیقی، آنان را جادوگران زیر و بم خواند و گفت: چون اردوان طاهری نویسنده کتاب خود در خنیاشناسی دانش‌آموخته است من اندکی به خنیا می‌پردازم.

این استاد ادبیات در ادامه افزود: از دید من خنیا (موسیقی) پیراسته‌ترین و خدایانه‌ترین هنری است که آدمی تا کنون توانسته به آن دست یابد، هنری که به یک‌بارگی از آغاز تا انجام شور و شیدایی است. هنری که یکسره از دل برمی‌خیزد به ناچار بر دل می‌نشیند، بی هیچ میانجی، هم از این‌روست که آدمیان از خنیا بهره می‌جویند، دیگر جانداران حتی گیاهان با خنیا بیگانه نیستند، این نکته‌ای است که بارها با شیوه‌های گوناگون آزموده شده است، گیاهانی که آهنگ دلپذیر برایشان پخش می‌شود شادابند.

کزازی خاطرنشان کرد: ایران ما در درازای تاریخ همواره سرزمین سخن، سرود و آواز بوده است و بی هیچ گزافه ما بزرگترین سخنوران را داریم. همواره هنر برتر و چیره در ایران هنر سخنوری بوده است و آنچه همگان نمی‌دانند آن است که ایران سرزمین خنیاگران است و این هنر از ایران به دیگر سرزمین‌ها برده شده است.

او در ادامه یادآور شد: چند سال پیش کاشی زیبایی در چغازنبیل از زیر خاک بیرون آورده شد که متعلق به هزاره چهارم پیش از زایش عیسی مسیح (ع) بود. این کاشی نشان از برهان هنر موسیقی در ایران داشت؛ نگاره این کاشی گروهی همنواز را نشان می‌داد که هرکدام با سازی می‌نواختند. بسیاری از آن سازها شناخته‌شده بود و یکی دو ساز آن گمان‌آمیز بود. همچنین خواننده‌ای در گوشه‌ای از این مجلس نشسته بود. خنیا همیشه بخشی از زندگی ایرانیان بوده آن هم نه از سر سرگرمی.

اسدالله معظمی گودرزی نیز در سخنانی گفت: این کتاب به مهمترین قدرت‌های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جهان پرداخته است، شتاب‌زدگی، ابعاد معرفت‌شناسی، من درون، من بیرون و در نهایت خودشناسی از شاخصه‌های "یک نفس تازه" است.

این نویسنده در ادامه افزود: برای نقد کتاب مبانی بنیادی بسیاری در ادبیات نقد در جهان تجربه شده است  و جایی که منتقد باید با انواع نقد آشنا باشد در نهایت با نوع نگرش خود روش نقد را انتخاب می‌کند .

وی تاکید کرد: در مورد این کتاب نقد ساختار از منظر شکل‌گرایی و ساختارگرایی مد نظر است. در نقد ساختارگرا آفریننده اثر، متن، مخاطب، منتقد و بازی واژگانی معیار است.

معظمی در نقد کتاب "یک نفس تازه" خاطرنشان کرد: در یک پیوستگی تصاویر از انسجام خوبی برخوردار است و در کلیت متن رابطه سطح واژگانی و رابطه بسامدی، ژرف‌ساخت و روساخت مورد بررسی قرارگرفته و در رابطه با زبان ادبی و علمی باید گفت خاستگاه زبان علمی  خاستگاه تفکر و زبان ادبی رابطه مستقیم با مخاطب دارد ولی زبان علمی رابطه غیرمستقیم با مخاطب دارد همانطور که در زبان ادبی پیام چندمعنایی و در علمی تک‌معنایی مدنظر است و زبان این کتاب زبان ادبی غنایی و موسیقایی است و نویسنده با کمک صنایع ادبی (ایجاز، کنایه و یا تلفیقی از آن‌ها)، پارادوکس‌ها، اجتماع نقیضینی در متن، رابطه واژگانی و موسیقی کلامی در نثر کتاب گاهی متن پاورقی‌های دهه 20 با همان کوتاهی و مختصری را به یاد می‌آورد.

وی در ادامه افزود: اردوان طاهری پیش از اینکه نویسنده کتاب باشد روزنامه‌نگار بوده و این شیوه ژورنالیستی در متن و کتاب او به چشم می‌خورد؛ تصاویر را با طبقه‌بندی موضوعی و شرح مختصر با ایجاد رابطه سنخیت پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

معظمی در پایان گفت:  سنخیت بین ژرف‌ساخت و روساخت باعث ایجاد یک ارجاع است و این کار را المان‌های واژگانی انجام می‌دهند و در این اثر شتابزدگی، ارائه مطالب با نوک پیکان به مخاطب و ترکیب قیود برای صلابت دادن به افعال دیده می‌شود. این اثر در سبد نقد ادبی قرار می‌گیرد نه نقد علمی.

محمدرضا گودرزی کارشناس و مجری این نشست نیز گفت: این کتاب دلالتش ارجاعی است  و نویسنده هر آنچه را خواسته در این کتاب گفته است.

اردوان طاهری نویسنده کتاب هم گفت: باور شخصی من این است که در همه حوزه‌های موجود در عالم هستی عدم قطعیت وجود دارد.

او در ادامه افزود: در ایران خیلی ترجمه‌زدگی به چشم می‌خورد و بالاجبار برای پسند مخاطب هم از نام‌های شاخص و افراد مشهور استفاده می‌شود.

همنوازی کیوان ساکت (تار) و بهنام ابوالقاسم (پیانو) بخش پایانی این نشست بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: