انتشار: ۰۲:۲۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴
خواننده اپراخوان کشورمان در حالی جایگاه اپرا در ایران را مناسب نمی‌داند که دو آلبوم اپرا با صدای خود در دست انتشار دارد.
به گزارش  تابناک فرهنگی ؛ رشیدوطن دوست گفت: متاسفانه در ایران با اپرا برخورد جدی نمی‌شود و کسی این عرصه از هنر موسیقی را جدی نمی‌گیرد. فقط گاهی علی رهبری قطعاتی از این دست را در همراهی با ارکسترسمفونیک به اجرا در می آورد.

وی افزود: آنچه امروزه در ایران به عنوان اپرا شناخته شده است، در واقع با اصل این هنر تفاوت بسیاری دارد. اپرا مجموعه‌ای است از هنرهای مختلفی همچون موسیقی، ادبیات، فن بازیگری، طراحی صحنه، دکور و کارگردانی. اپرا از ارزنده‌ترین پدیده‌های جهان موسیقی است. درواقع به جرات می توانم بگویم که شاهد اپرای استاندارد در ایران نبوده ایم. چرا که در این اجراها نه از بازی خبری است و نه از طراحی صحنه و دکور و ...

مدرس آواز و صداسازی با اشاره به اینکه اپرا از حداقل استانداردها برخوردار است، اضافه کرد: متاسفانه تعداد معدودی در ایران این هنر را جدی گرفته اندو در آن فعالیت می کنند. درحالی درایران این امکانات حداقل است که درخارج از ایران حداقل 8-9 خواننده اپرا در یک اثر وجود دارد. خوانندگان اپرا را یک گروه از همنوایان همراهی می‌کنند. همنوایان می‌توانند یک گروه کوچک سازی باشند یا یک ارکستر سمفونیک کامل که در ایران بدون نمایش و بازی و دکور و ... اجرا می شود.

وی تصریح کرد: اپراهای مختلفی همچون «کارمینابورانا»،«سمفونی 9 بتهوون» ،«اپرای عاشورا» و ... از جمله اپراهایی است که توسط این رهبر برگزیده اجرا شده است و اتفاقا با آثار اجرا شده خوبی بودند.

خواننده سرود« ای ایران» ادامه داد: باتوجه به آنچه من در این اجراها دیدم و شاهد تکخوانی بانوان بودم، به نظر می رسد که اپرا در آینده نزدیک از جایگاه بهتری در ایران برخوردار شود. در اجرای کارمینا از دسته های صوتی تنور، باریتون و سوپرانو و در سمفونی 9 بتهوون از چهار دسته تنور، سوپرانو، باس و متسوسوپرانو استفاده شده بود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: