انتشار: ۲۲:۱۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان گفت: با در نظر گرفتن چشم انداز سند 1404 توسعه ایران که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده و نیمی از زمان آن نیز گذشته است، در زمینه کتاب و کتاب خوانی از برنامه کشور بسیار عقب هستیم.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا ؛ رضا قوانلو در جمع نمازگزاران جمعه گرگان افزود: بر اساس این سند باید در گلستان تا سال 1404 جمعیتی بیش از 600 هزار نفر معادل 35 درصد جمعیت عضو کتابخانه های عمومی باشند که با توجه به گذشت 10 سال از شروع برنامه چشم انداز این میزان باید معادل 17.5 درصد جمعیت استان یعنی 300 هزار نفر باشد.
وی اظهار کرد: اما با این وجود و مطابق آخرین آمارها تنها حدود 40 هزار نفر از جمعیت گلستان در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند.
وی در خصوص تعداد کتابخانه های عمومی گلستان نیز گفت: اکنون 73 کتابخانه اعم از شهری و روستایی در این استان مورد استفاده قرار می گیرد که 50 مورد شهری و 23 واحد دیگر روستایی است.
قوانلو گفت: از سوی دیگر در سال جاری چهار کتابخانه عمومی روستایی با همت فرمانداران گلستان تجهیز شد و تا پایان سال هفت کتابخانه دیگر نیز تجهیز یا بهره برداری می شود.
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان افزود: در هفته کتاب و کتابخوانی امسال که در آن قرار داریم یک کتابخانه عمومی شهری و سه کتابخانه روستایی در سطح استان افتتاح می شود.
قوانلو به شهرها و روستاهای مورد نظر همچنین نام فرمانداران اشاره نکرد.
همه ساله روزهای 24 تا 30 آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی است، این نامگذاری به علت ارتحال آیت الله طباطبائی مولف کتاب ارزشمند المیزان می باشد.
قوانلو تصریح کرد: برای رسیدن به سند چشم انداز 20 ساله برنامه ریزی و کمک همه دستگاه های مختلف و متولی گلستان مورد نیاز است که از جمله آنها ارگان های فرهنگی، دانشگاه ها، مدارس و سازمان تبلیغات می باشد به گونه ای که در این مسیر تعامل و خرد جمعی حکم فرما باشد.
وی خاطرنشان کرد: این خرد جمعی نشانه اهمیت مطالعه برای دستگاه های اجرایی تا رسیدن به فضای مطلوب مطالعه است.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ها باید بیشتر برای خانواده ها و خردسالان باشد تا مشکلات چند سال اخیر دیگر تکرار نشود که البته بعد از برنامه ریزی به جهت عقب ماندن از برنامه های توسعه نیازمند زمان برای رسیدن به حد مطلوب هستیم.
قوانلو تاکید کرد: نهاد کتابخانه های عمومی گلستان به تنهایی قادر به برنامه ریزی و رسیدن به حد مطلوب نخواهد بود.
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان گفت: آسیب های اجتماعی ناشی از وجود کمی مطالعه شامل سرقت، بالا رفتن سن ازدواج، فروپاشی خانواده و غیره می باشد و اگر این موارد ارتباط مستقیم با موضوع نداشته باشد بدون شک یک رابطه غیرمستقیم فعال با موضوع دارد.
گفتنی است از مجموع 73 کتابخانه گلستان 54 مورد دولتی و زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی و 19 کتابخانه دیگر نیز به صورت مشارکتی با سایر دستگاه های استان اداره می شود.
در استان گلستان حدود 726 هزار جلد کتاب در کتابخانه ها موجود است که از این تعداد 571 هزار در کتابخانه های نهادی و بقیه در کتابخانه های مشارکتی می باشد.
همچنین در مجموع 37 هزار و 283 نفر عضو کتابخانه های گلستان هستند که 28 هزار و 962 نفر عضو کتابخانه های نهادی و بقیه عضو کتابخانه های مشارکتی هستند.
هم اکنون به ازای هر 100 نفر 40 نسخه کتاب در استان گلستان وجود دارد که براساس افق 1404 باید به ازای هر 100 نفر رقم 128 نسخه کتاب حاصل شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: